ELOKUVA-ARVIO
|
5.5.2014 Yhden miehen tuskafestivaali Lasse Keson dokumenttielokuva "Tolonen" kertoo rajun tarinan kitaristi Jukka Tolosesta. Dramaattisilla tapahtumilla ei mässäillä, vaan ohjaaja keskittyy ihmiseen kuusikielisen takana.
Dokumenttielokuva kitaralegenda Jukka Tolosesta sai ensi-iltansa toukokuun toisena päivänä. Lasse Keson ohjaama ja paljolti muutenkin toteuttama leffa tottelee ytimekästä nimeä "Tolonen".
Keson elokuva ei juurikaan puutu Tolosen uraan eri kokoonpanojen valossa, joten on hyvä kerrata aiemmin tapahtunutta. Jukan ansioluetteloon kuuluu vertaansa vailla oleva sarja suomalaisia suurbändejä: Tasavallan Presidentti, Wigwam ja Piirpauke. Tolosen
|
|
soololevyt, muun muassa niin ikään ytimekkäästi nimetty "Tolonen!" (1971), nauttivat ansaittua kulttimainetta. Lisäksi vuosien varrelle kuuluvat erilaiset Jukka Tolonen Band -versiot ja vierailut monissa yhtyeissä.
Jukka Tolonen on musiikillinen kameleontti, joten kuuluuhan myös blues hänen innoittajiinsa. Ruotsin-vuosinaan Jukka soitti paikallisen uranuurtajan Bill Öhrströmin yhtyeessä Bill's Boogie Band. Vuonna 1995 hän levytti mainion sävellyksensä "Windy Wednesday Blues" Malmössä, ja biisi päätyi "Last Mohican" -sooloalbumille. Suomeen asettunut bluesin legenda Eddie Boyd oli Jukan soittokaveri. Lisäksi kitaravelho on pistäytynyt Wentus Blues Bandin ja superkokoonpano SF Bluesin riveissä.
Langennut mestari
Lasse Keson elokuvan keskeinen tapahtumapaikka on studio Helsingin Oulunkylässä. Paria muusikkosukupolvea nuoremmat kitaristit valmistelevat uusia versioita Tolosen klassikkobiiseistä. Kun Tolonen saapuu studiolle (eletään syksyä 2012), käy selväksi, että nyt on mestari paikalla. Jo elokuvan ensimetreillä hän kuitenkin kertoo pitävänsä elämäänsä suurena pettymyksenä. Tällä ristiriidalla synnytetään elokuvaa kannatteleva jännite. Alkukohtausta seuraavat haastattelut ja säästeliäästi käytetyt arkistopätkät toimivat ikään kuin takautumat, jotka hiljalleen nivovat tarinan yhteen – miten lahjakkuudesta tuli mestari, miten mestarista konna, miten konnasta taas kunnon mies.
Dramaattisella tositarinalla sen kummemmin mässäilemättä on paikallaan kerrata, että Tolonen narahti koviin huumeisiin, joutui puukotuksesta vankilaan, tuli telkien takana uskoon ja palasi normaaliin yhteiskuntaan nöyränä yläkerran isännän palvelijana.
Elokuvassa pääpaino on Tolosen itsensä ja hänen läheistensä haastatteluilla. Keson tarkoitus on ollut keskittyä päähenkilön mielenliikkeisiin ja antaa katsojalle mahdollisuus päästä kitaristilegendan ihon alle. Keson kokema ja filmille tallentama intensiteetti ei tosin välttämättä aina välity katsojalle. Materiaalista olisi saanut koottua huomattavasti rajummankin elokuvan (Tolonen paiskimassa soittokamoja sekavuuspäissään tai äyskimässä ihmisille Tavastia-klubin backstagella tunteja ennen puukotustapausta), mutta Keso on päättänyt olla sille tielle lähtemättä. .
|
|
Bluesia ja gospelia
"Tolonen"-elokuvassa ei (onneksi) ole tilaa pohdinnoille musiikinlajeista, mutta bluesin ystävä kaivaa muutamia detaljeja vaivatta esiin. Jukka kertoo, että Tasavallan Presidentiksi kehittynyt bändi sai pontimen Blues Sectionista – Blues Section, josta sukeutui myöhemmin Wigwam, oli puolestaan saanut alkusysäyksensä John Mayallin ja Eric Claptonin legendaarisesta "Beano-levystä" (1966).
Vankila-ajan jälkeisessä kohtauksessa Tolonen ja serkkupoika Häkä Virtanen kuuntelevat kelanauhalta vuoden 1967 "Dust My Blues" -nimistä biisiä, jonka heidän
|
|
|
Kattava kokoelma "On the Rocky Road" julkaistiin vuonna 2000.
|
bändinsä oli varhaisteineinä äänitellyt. Hauska yksityiskohta on sekin, että poika Dimitri Tolonen soittaa rumpuja Jukan virsilevyn äänityksissä Kaavi Blues -teepaita päällä...
Merkittävin silta Tolosen ja afroamerikkalaisperäisen rytmimusiikin välillä rakentuu kuitenkin gospelille. Uskoon tultuaan Jukka näkee itsensä nimenomaan gospel-muusikkona. Yksi Keson elokuvan mieleenjäävimmistä kohtauksista tapahtuukin Siion-seurakunnan tiloissa, missä gospel-orkesterin pianistina ja laulajana toimii Jukka Tolonen.
Kamoitta ja kitaroitta
Haastateltavista Vesa Aaltonen ja Häkä Virtanen nousevat merkittäviin osiin. Aaltonen on paitsi loistava rumpali myös suora- ja selväsanainen haastateltava. Häkä Virtasella on ollut suuri rooli Tolosen elämässä sekä soittokaverina että läheisenä sukulaisena. Lisäksi manageri Deniz Bedretdinistä saa Keson elokuvassa varsin myönteisen kuvan.
Uskovana miehenä Jukka Tolonen näkee elämänsä varmasti tarinana synnistä ja anteeksiannosta. Sitä on paljolti myös Lasse Keson elokuva. Lisäksi Keso tuo tuskan väkevästi esiin: Tolosen soittaminen huokuu luomisen tuskaa, henkilökohtaisissa ongelmissa ja niitä vastaan taistelemisessa taas on tunnontuskaa riittämiin. Onko maailmanluokan kitaristin päätyminen seurakuntapianistiksi ja virsitaiteilijaksi pelastus vai rangaistus? Lasse Keson "Tolonen" jättää vastauksen etsimisen katsojan tehtäväksi.
Jukka Tolonen, 62, on saanut pitää elämänsä. Selviytyminen tosin vaati valtavia elämänmuutoksia. Musiikki pitää edelleen keskeisen paikkansa, mutta kama ja kitaransoitto ovat saaneet jäädä. Hän myöntää niitä ilman elämisen olevan vaikeaa. Ensin mainittu on "yläkerrasta" käsin ehdottomasti kielletty. Nivelrikkoiset sormet taas ovat tehneet lopun jälkimmäisestä. Tolonen ei ole ainoa hänen kitaraseikkailujaan kaipaamaan jäänyt. Sillä oli genre sitten bluesia, rockia, poppia, progea, jazzia tai progressiivista jazz-rock -fuusiota, kitarakansa rakastaa Tolosta.
PASI TUOMINEN
Jukka Tolosen virsilevy "Juudan leijona" ilmestyi vuonna 2011. Tribuuttilevy "Kämäräinen-Toppola-Viinikainen Play Tolonen" ilmestyi marraskuussa 2013.
Lasse Keso: Tolonen. Ensi-ilta 2.5.2014
Levittäjä: Pirkanmaan elokuvakeskus Ry, kesto noin 73 minuuttia, ikäraja 7
Elokuvan Facebook-sivu
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2014 .
|
|