17.12.2014 Vantaalaiset vaaran vyöhykkeellä Vantaan viihdeorkesterin albumi "Let's Face the Music" näyttää, ettei viihteen tarvitse olla kirosana. Nick Davies kapellimestaroi, Johanna Försti loistaa laulajana.
"Let's Face the Music and Dance" on Irving Berlinin laulu elokuvasta "Follow the Fleet" (1936), jossa vaikuttavan tanssishow’n pitivät Fred Astaire ja hänen vakioparinsa Ginger Rogers. Vantaan viihdeorkesterin levyn
|
|
nimisävelmä on kujeellinen valinta repertoaariin, vaikka se poikkeaakin levyn yleislinjasta, ja tanssiinkutsu jäi pois. Levyn solistivieraat ovat Sami Pitkämö ja Johanna Försti (tunnetaan myös nimellä Jo Stance), mikä tekee musiikista innostavan kokemuksen myös bluesin ja soulin ystävälle.
Vantaalaisten oma levysarja on kunnianhimoinen hanke. Se saa orkesterin erottumaan. Amerikkalaisista elokuvista tuttua, aitoa ballroom-tanssiaisten tunnelmaa välittyy studiostakin. Tuottajalla lienee ollut epäselvää, tehdäkö tuotteesta puhdasverinen viihdepaketti, afroamerikkalaisperäisen musiikin mielessä vakavasti otettava albumi tai jotakin muuta. Siellä jossain puolivälissä mennään – mutta taidollisesti ehdottomasti plussan puolella. Kompromisseilta ei voi välttyä, kun isosta soittoyhteisöstä on kyse.
Vantaan orkesteri ry:n juuret juontavat vuoteen 1948. Silloin orkesteri aloitti toimintansa Tikkurilan orkesteriyhdistyksen nimellä. Voidaan siis puhua perinteistä. Vantaan viihdeorkesteri soittaa suurta orkesteriviihdettä. Vuosina 1988–2009 orkesterin kapellimestarina ja taiteellisena johtajana toimi Markku Johansson, joka loi perustan orkesterin viihdeohjelmistolle ja soundille. Orkesterin ylikapellimestari on vuoden 2011 alusta alkaen toiminut Nick Davies. Davies on tämänkin levyn kapellimestari.
Orkesteri koostuu 65 ammattimuusikosta, joten sitä voidaan pitää kokoonpanoltaan Suomen ainoana sinfoniaviihdeorkesterina. Normaaliin sinfoniaorkesteriin verrattuna bändi saakin aikaan mitä parhaimman svengin, jossa on imua ja "sitä oikeaa" henkeä. Ehkä tässä on jotakin, mistä bluesmuusikotkin voisivat oppia? Ainakin kuulijalle tulee paljon hienoja elämyksiä.
Nimisävelmä on jostain syystä instrumentaalinen, ja sen nimi on typistetty. "Let's Face the Music and Dance" kuulostaa paikoin pikemmin “Balkan-humpalta” kuin sinfoniselta jazzilta. Laulun poisjättö nimisävelmältä ei ehkä ollut aivan loppuun asti ajateltu.
Soon, we'll be without the moon, humming a different tune. And then, and then, there may be tear drops to shed. So while there's moonlight and music and love and romance, Let's face the music and dance, dance.
Laulusolistien valinta on onnistunut oivallisesti. Pitkämön miehekästä baritonia kuuntelee mielellään – äänihän on kuin luotu Sinatra-tulkintaa varten. Viiden biisin Sinatra-potpuri on tunteikas instrumentaalisenakin. Vaikuttavia balladitulkintoja ja valtavaa äänenkäyttöä tuo mukaan Johanna Försti. Bond- filmien tunnaritkin herättävät ihastusta. Paras Bond-tyttö ikinä! Aivan kuin Adele olisi itse ollut Vantaalla mukana.
|
|
Samin ja Johannan duetto "Ain't No Mountain High Enough" on kulkevaa kaksinlaulua kahden mestarin välillä. Elvis Costellon tunnetuksi tekemä "She" on Samin tulkintana mallikelpoista viihdettä, mutta "Nature Boy" -raidalla hänellä on yllättäviä äänen puhtausongelmia.
Jousia ja muita soitinryhmiä täytyy tällaisessa produktiossa luonnollisesti nostaa esiin – jo Hollywoodin filmiperinteet vaativat sen. Trumpetisti Jukka Eskola on jo muissa yhteyksissä nostanut flyygelitorvea hienosti esiin solistina. Jukan joutuisaa sooloilua kuullaan "El Cumbanchero" -kappaleella, jossa myös lyömäsoitinryhmä kunnostautuu, vähän kuin 60-luvun agenttifilmien takaa- ajokohtausten lailla.
Kitarabändien suosiman laulun puhallinversio on siltikin hauska ja solistille ilmeisen vaativa kappale. On se kitaristillekin, tosin eri syystä – muun muassa Esa Pulliaiselta loppui kitaranvarresta äänet Agents-sovitelmalla.
Viihdemusiikki ei saisi olla kirosana. Sitä se kuitenkin monille on, useille blues- ja jazzmuusikoillemmekin. Vantaalaisten musiikkiprojekti on huolellisesti tehty. Huomiota olisi voinut kiinnittää joihinkin tuottamistapakysymyksiin ja sovituksiin – kuten nostaa trumpetteja enemmän ylärekisteriin, lisätä hieman omia soitinsooloja ja niin edelleen. On oikein nostaa muusikoita esiin. Pienet kasvovalokuvat (ilman henkilötietoja) eivät ole hyvä tapa. Ne tekevät levyn kansista levottomat ja pingottuneet, eikä meriittiäkään soittajille oikein kerry.
Levyn päättävä Bond-tunnari "Skyfall" on muhkean brassinen soinniltaan. Johannan tyttönimihän tarkoittaa ”ekaa” (först, ensimmäinen). Pohjalaiseen temperamenttiin tämä sopiikin. Sitä paitsi se on totta. Allekirjoittaneelle hän on lajissaan ykkönen. "The Spy Who Loved Me" -filmiltä voisi sanoa Marvin Hamlischin ja Carole Bayer Sagerin Bond-tunnarin mukaisesti: Nobody does it better! Not even close!
ANTTI SUVANTO
Vantaan viihdeorkesteri: Let's Face the Music, 2014
Äänitys Mikko Oinonen & Antti Murto, miksaus Mikko Oinonen, Finnvox Studiot Oy, masterointi Pauli Saastamoinen, Finnvox Studiot Oy
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2014 .
|
|