KIRJA-ARVIO
|
19.5.2014 Kingston Wall: Petri Wallin saaga kiehtoo Viljami Puustinen kunnioittaa kirjalla Pete Wallin lyhyeksi jäänyttä elämää. Jää kuitenkin epäselväksi, onko Puustisen ollut tarkoitus kirjoittaa Wallin elämäkerta vai Kingston Wall -yhteen tarina.
Kingston Wall oli varsin merkittävä suomalainen rockyhtye, joka soitti pääasiassa progressiivis-psykedeelistä ohjelmistoa englanninkielisin tekstein. Ei ihan pieni haaste kyynisessä post-punk -maailmassa ja niin sanotun uuden aallon usein melko tyhjänpäiväisissä jälkimainingeissa. Viljami Puustisen kirja "Kingston Wall: Petri Wallin saaga" tarkastelee bändiä johtohahmon, kitaristin ja säveltäjän Petri Wallin, lyhyeksi jääneen elämän kautta. Painopiste on aikajänteellä 1987–1994.
|
|
Uskalias Kingston Wall perustettiin Helsingissä vuonna 1987, ja keskimääräistä autotallibändiä kunnianhimoisempi yhtye ponnisti pienen piirin suosikista hiljalleen Suomi-rockin eturiviin. Yhtye hajosi 1995, kolmen hienon albumin jälkeen. Yhtyeen musiikillisena ja ilmeisesti vähän henkisenäkin suunnannäyttäjänä toimi Petri ”Pete” Walli (laulu, kitara), Aarnon ja Hassen huomattavaa muusikkosukua. Muut jäsenet pisimpään soittaneessa kokoonpanossa olivat rumpali Sami Kuoppamäki ja basisti Jukka Jyllilä.
Puustinen on toimittajan sinnikkyydellä koonnut tietoja kitaristin yksityiselämästä. Ammattimainen kysymyksenasettelu on aina ollut Rumban toimittajille jokseenkin vastenmielistä, joten jutut jäävät pakostakin ulkokohtaiseksi ”diggaamiseksi”. Muusikkokohelluksen sijaan lukija jää kaipaamaan syvempää musiikkitietoutta Wallin soitosta ja bändin musiikista – feature-artikkelit ovat valitettavan usein henkilöhahmon ja tietyn lookin ympärillä pyöriviä juttuja.
Ja missä määrin Kingston Wall -yhtyeen tapauksessa kyse oli oikeasta kultista, kuten annetaan ymmärtää? Kiihkeimmät fanit varmasti jo palvoivatkin tällaista komeaa ja omintakeista nuorten miesten trioa, mutta se ei vielä riitä synnyttämään kulttia. Yhtyeen toimimisaikana Kingston Wall sai kasvavaa suosiota, ja sen kiinnostusarvo enentyi vähitellen.
Soundissa se salaisuus
Mitä bluesin harrastaja saa irti psykedeelisen rockin edustajan tarinasta? Avoimin mielin varmasti paljonkin. Pete Walli seurasi omaa kutsumustaan ja toimi autonomisesti. Häntä ei tosin käy pitäminen bluesmuusikkona (toisin kuin Hassea), mutta myös hän inspiroitui bluesin opetuslapsista (Clapton, Page, Mayall, Hendrix ja niin edelleen), ja kehitteli siltä pohjalta omaa konseptiaan. Hänessä oli vahva muusikon persoona.
Entä mitä soittoteknisiä vihjeitä Pete Wallilla olisi annettavanaan blueskitaristeille? Ne täytyy itse löytää kuuntelemalla levyjä; kirjan työkaluvihjeistä ja kertomuksista saattaa löytyä tartuntapintaa. Yhtyeen soundissa oli ”se jokin”, mutta kirjoittajalla ei ilmeisesti ole erityisemmin halua arvioida soittoa, koska kirjassa Pete Wallin kitaransoiton erittely ja kategorisointi jäävät varsin pinnallisiksi.
Esikuvina on mainittu muun muassa Cream, Led Zeppelin ja Jimi Hendrix. Poikien tulista versiota Jimin "Fire"-bravuurista voikin pitää onnistuneempana kuin Hassen Manifest-yhtyeen laiskanletkeää "Puita kamiinaan" -toisintoa (Harri Saksalan laulamana).
Wallin työkalut Kingston Wallin aikana on lueteltu yhdellä sivulla: Gibson Les Paul, Marshall 100 -nuppi ja 30 W combo, kymppituumaiset kajarit ja Ibanezin Tubescreamer. Viimeksi mainittu oli Wallin omimman soundin tae, mutta siitä ei ole sen enempää sanottavaa. Basistin ja rumpalin työkaluja ei käsitellä sen lähemmin.
Levytyssessiot, joista yleensä löytyy aika hyvin dokumentaatiota, kompensoidaan jo liiallisesti jutustelulla. Levyille ja striimauspalveluihin dokumentoitu Kingston Wall on tänäänkin kiinnostava tutkimisen kohde. Mutta miten Walli erosi muista tuon ajan kitarasankareista – Puustinen ei osaa tai halua tähän vastata. Sujuvaa ja kevyttä on teksti ja sitä on helppo seurata. Vaivaakin on nähty kohtuullisesti, esimerkiksi vanhoja kavereita on haastateltu.
Sekavuutta ja epäselvyyttä
Puustinen on toiminut muun muassa Rumban avustajana ja kirjoittanut rock- aiheisia kirjoja. Muutamia huomautuksia joutuu tekemään kirjoitustavasta. Kautta kirjan nimittäin lukijaa kiusaa kysymys, ollaanko nyt lukemassa Kingston Wall -nimisen bändin historiikkia vai ihaillun kitaristin elämäkertaa. Ehkä jossain puolivälissä mennään, tekemättä oikein kumpaakaan syvällisesti tutuksi. .
|
|
Omituisia elämäntapoja tulee vastaan; erikoisin on uskomattoman hasisukon, mystikko Ior Bockin, omintakeisia Kalevala-selittelyitä ja muita sekoiluja sisältävä jakso. Pete Walli oli ilmeisen vaikutuksissa Bockin sekavasta ”filosofiasta” tämän ”luentojen” ja Intian-matkansa jälkeen. Kirjan perusteella syntyy olettamus, että tämä vaikutus lyhensi Wallin elämää. Joka tapauksessa surullinen muistutus jälleen, että artistit ovat sensitiivisinä henkilöinä alttiita huonoille vaikutteille.
Kirjoittajan kanta Pete Wallin äitiin (Anita Harms-Walli) on henkilönä kielteinen, mutta dokumentaatio ja kirjallinen taito eivät yllä syvempään arviointiin. Puolen sivun mittainen huomautus asiasta jää sekin pintapuoliseksi, ja henkilökohtaisen maailman repostelu saa lukijan lähinnä vaivautuneeksi.
Puustisen kirjoitustyyli on Rumballe tunnusmerkillistä, helppolukuista ja ulkokohtaista feature- jutustelua; ei nyt ehkä juoruilua, mutta lähinnä fiilistellään ja käännellään henkilökohtaisen elämän vaiheita. Artistin ja bändin tekemä varsinainen työ siltikin ohitetaan lähinnä maininnoin tai sitten kierrätetään musiikkilehtien arvosteluja. Aikalaisvertailua muihin yhtyeisiin on kovin vähän. Luettavuuden helpottamiseksi kirjan luvut olisi voinut nimikoida pelkän numeroinnin sijaan. Otsikot vievät jo mielikuvia luvun aihepiiriin, ja samalla ne pakottavat kirjoittajaakin pysymään jotensakin asiassa. Pisteitä annetaan lopun nimihakemistosta. Miten relevantti yli kolmensadan hengen luettelo sitten on Wallin osalta (innoitteina, ystävinä tai kollegoina) jää arbitraariseksi.
Walli oli selvästi kyvykäs muusikko, mutta soittopohja eri orkestereissa jäi kapeaksi (verrattuna esimerkiksi moniottelija Hasseen), mutta kirja pyrkii sitkeästi luomaan hänestä mielikuvaa suurena kitaraguruna ja genrepäällikkönä. Ehkä hänestä olisi voinut kehkeytyä sellainen, mutta aika loppui kesken.
Kirjan rakenne ja sisällön käsittelytapa ovat myös jotensakin eriytymättömiä. Ne fokusoivat jo liikaakin stadin subgenre-piireihin. Ansio tietty sekin, mutta samalla syntyy tarpeetonta sisäänpäin lämpiävyyttä.
Sinänsä pikkuseikka, mutta tyylikysymyksenä huomautan, että kirjan omistuskirjoitus hipoo jo hyvän maun rajoja: lopussa on kymmenen hengen lista kuolleista musiikkivaikuttajista ja muista ammattilaisista, joiden muistolle teos on omistettu. Omistettu miten ja missä mielessä – oliko hyvinkin läheisiä tuttuja kirjoittajalle? Olisivatko henkilöt itse halunneet moisen kunnian? Edustaako tämä myös Wallin näkemystä? Osa henkilöistä ei esiinny tekstissä tai ovat siellä vain lyhyin viittauksin.
Puutteistaan huolimatta "Kingston Wall: Petri Wallin saaga" antaa tottuneelle lukijalle virikkeitä rock-maailmasta ja toivottavasti aloitteleville bändeille rohkaisua ja herätteitäkin. Pete Walli ansaitsee paikkansa Suomi-rockin historiassa. Surullista, että hänen aikansa jäi niin lyhyeksi. Saaga (englannin ”epic” tai ”long story”) tämä teos ehkä ei ole, pikemmin kertomus, jonka eeppinen, kertova, juonne on kapea, mutta selventävä omalla alueellaan. Tarina Wallista muusikkona on edelleen kertomatta.
ANTTI SUVANTO
Viljami Puustinen: Kingston Wall: Petri Wallin saaga. Like, 333 sivua
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2014 .
|
|