EKSTRA
|
|
3.12.2015
|
Bluesmiehet Shacksdale Barissa
|
Toivioretken kohde onkin totta Jukka "Black River Bluesman" Juhola ja Antti "Bad Mood Hudson" Huttunen ovat tehneet jo viisi soittoreissua bluesin sydänmaille. "Ei olisi uskonut 40 vuotta sitten", Juhola maalailee.
|
Blues-Finland.com viettää kymmenettä toimintavuottaan. Juholan kertomus on osa juhla-artikkelien sarjaa.
|
"Tänä vuonna tekemämme soittomatka oli viidentemme Amerikkaan. Ensimmäisen kerran olin vuonna 2009 Minnesotassa muun muassa Deep Blues - festareilla. Pohjoisenkiertueella soitin Livia ”Noisance” Monteleonen kanssa, sen jälkeen ajoin John Lowen kanssa alas etelään keikoille Memphisiin ja Mississippiin. Memphisin hullu tiedemies John on tehnyt kaikki Lowebow- sikarilaatikkokitarat, joita soitan.
Seuraavat neljä reissua veivät Syvään Etelään vuosina 2012, 2014 (kahdesti) ja tänä vuonna lokakuussa. Viime vuoden Deep Blues -festivaaleilla soitin Washboard Jacksonin kanssa. Muut kolme kiertuetta teimme Antti Huttusen kanssa nimellä Black River Bluesman & Bad Mood Hudson. Viime vuoden tammikuussa olimme Finnish Blues Societyn edustajina International Blues Challengessa muiden keikkojen ohessa.
Chris Johnson on järjestänyt Deep Blues -festivaalia vuodesta 2007 alkaen, ensin kotiseuduillaan Minnesotassa ja kaksi viimeistä Clarksdalessa, Mississipissä. Tämä festari on vaihtoehtobluestapahtuma, jossa ovat nyrjähtänyttä uuden aallon alt.bluesiaan soittaneet esimerkiksi Left Lane Cruiser, Scott H. Biram, Black Diamond Heavies ja Ben Prestage. Tosin esiintyjiin ovat aina kuuluneet myös itseoikeutetusti harvat vielä elossa olleet vanhanajan bluesmiehet, kuten T Model Ford, Robert Belfour, Elmo Williams ja Hezekiah Early.
Paljon on kertynyt ystäviä ja kontakteja vuosien varrella. Ja se tuntuu olevan erityisen tärkeää Amerikassa. Siellä asiat perustuvat paljon henkilökohtaisiin kontakteihin, ja niitä ihmiset ovatkin hanakoita solmimaan koko ajan kaiken varalta. Se on myös helpottavaa; keskustelu pysyy aika kevyellä tasolla, ja joka paikkaan tuntee olevansa hyvin tervetullut.
|
|
|
Tänä vuonna teimme parin viikon reissun; 11 päivää ja 9 keikkaa. Vuokrasimme auton, lainasin yhden kitaran Johnnylta ja Andy osti toisen. John ja Bev Lowen kauppa Xanadu Memphisissä, rock 'n rollin syntymäkaupungissa, on Lowebow-kitaroiden koti sekä soitin- ja kirjakauppa (kuva yllä) boheemimmasta päästä, kuten omistajapariskuntakin.
Ensimmäinen keikkakaupunki oli Nashville, countryn kehto ja kuulemma Yhdysvaltain toiseksi tärkein musakaupunki tällä hetkellä. Muun muassa Jack Whiten Third Man Recordsilla on kaupungissa toimipiste, jonka klubissa voi äänittää keikkansa suoraan asetaatille. Meidät oli buukannut indie-levy-yhtiö Palaver torstaitapahtumaansa fooBar-nimiselle, todella katu-uskottavalle rokkiklubille. Nämä mestat on parhaita soittaa, sillä ne on tehty rockin soittamista varten. Kaikki tarvittava löytyy lavoineen, valoineen, äänimiehineen.
Muscle Shoalsin nykykuuluisuus Eric Gebhardt, taiteilijanimeltään Red Mouth, on tuttumme jo vuosien takaa. Hän on ollut kiertueella Virossakin Andres Rootsin kutsumana, ja miehet poikkesivat meilläkin kylässä matkalla Turun-keikalle. Tämä oli meille kolmas kerta, kun soitimme Shoals-alueella. Eric ei ole promoottori, vaan on järjestänyt meille ystävänä keikkoja kotikaupunkiinsa. Nämä keikat ovat aina olleet parhaat! Rokkiklubi 116 Mobile on aina täynnä, fanit osaavat biisimme ulkoa ja bailaus on aivan uskomatonta. Eric on aina valinnut sopivat punk-henkiset bändit samaan iltaan.
Käynneillämme olemme ajaneet kahdeksan kertaa kuuluisan Fame-studion ohi, mutta kertaakaan emme ole ehtineet pysähtyä. Toisaalta 116 Mobile on studion alkuperäisellä paikalla joen toisella puolella, ja takahuonetta koristavat Rick Hallin, Wilson Pickettin, Aretha Franklinin ynnä muiden fameläisten valokuvasuurennokset muistona. Vaan emmepä me koskaan Elviksen Gracelandiinkään Memphisissä ole ehtineet. Hävetkäämme.
Birmingham Alabamassa oli yksi 60-luvun kansalaisoikeustaistelun keskeisiä paikkoja. Afroamerikkalaisen syrjityn väestön väkivallaton, passiivinen siviilivastarinta erityisesti tässä kaupungissa oli osaltaan vaikuttamassa rotuerottelun kriminalisointiin. Soitimme keikan sangen arveluttavalla alueella olevalla, jälleen oikeaoppisen rähjäisellä rokkiklubilla nimeltä The Nick Rocks. Ensivaikutelmasta meinasi maalaispojille tulla koti-ikävä, mutta pari Bourbonia saavat konnatkin näyttämään kivoilta kavereilta. Vanha ystäväni One Hand Dan läheisestä Tuscaloosasta järjesti meille backlinen ja minä hänelle keikan lämppärinä. Sunnuntai-ilta; baari ei ollut täynnä, mutta laitoimme liikettä jengiin.
|
|
|
|
|
Vihdoin Mississippiin, ja vapaata kaksi päivää. Ajelimme pitkin Deltan tasamaita blues-turisteina. Tarkistimme Po' Monkeyn 1963 perustetun legendaarisen juke jointin, biiseistä tuttuja paikkoja ja tienristeyksiä. Puuvilla oli juuri puintivalmista ja lämpöä yli 30 astetta.
Maisema muuttui mäkiseksi ja metsäiseksi, kun saavuimme North Mississippi Hill Countryyn, alueen nimeä kantavan blues-tyylisuunnan syntysijoille. Tunnetuimpia Hill Country -miehiä ovat Mississippi Fred McDowell, Robert Belfour sekä monet Burnsidet ja Kimbrough't.
Holly Springsissä oli aikoinaan Jr. Kimbrough'n tarunhohtoinen juke joint, joka paloi pari vuotta hänen kuolemansa jälkeen vuonna 2000. Hänen poikansa David Kimbrough Jr. on sittemmin avannut tanssijuottolan nimeltä Junior's Juke Joint #2. Jos Red's Lounge Clarksdalessa alkaa vähitellen olla pienimuotoinen blues-turistikohde, niin tämä on takuulla yhä autenttinen mesta. Jammailemassa olivat Duwayne Burnside ja hollyspringsläinen Little Joe Ayers, joka muisti meidät parin vuoden takaiselta visiitiltä miehinä, jotka tilasivat kaalia, kun hän ja John Lowe söivät sianniska-neckbonea. Keikka oli osa Deep Blues -festivaalia. Soitimme heti David Kimbrough'n jälkeen, mutta muina miehinä hoidimme osuutemme menestyksellisesti.
|
|
David Kimbrough ja ystävä
|
|
Takaisin Deltalle. Hopson Plantation on Clarksdalen lähellä olevan entisen puuvillaplantaasin keskus, jossa muiden muassa Pinetop Perkins oli traktorikuskina. Nykyään siellä on blues-pyhiinvaeltajille suunnattua majoitus- ja ravintolatoimintaa. Paikka on täynnä romuromantiikkaa: rämiä puuvillaharvestereita, amerikanrautoja, hankmoja ja muuta ruosteista rekvisiittaa nurkat täynnä. Hajoamispisteessä olevan näköisiä tönöjä on roudattu paikalle kosolti hotellihuoneiksi muutettuina. Tosiasiassa ne ovat sisältä erittäin siistejä mökkejä keittiöineen ja kaikkine mukavuuksineen. Kitarankin saa halutessaan lainaksi respasta kuisti-illanviettoja varten. Täällä bluesturisti voi eläytyä puuvillatorpparin osaan – vain lynkkaussimulaattori puuttuu. No, hieno paikka yhtäkaikki!
Hopsonissa on kolme erillistä yritystä: Hopson Commissary, jossa on ravintola ja keikkapaikka, Shack Up Inn, jossa taas on paljon erilaista majoitusta ja ravintola- keikkamesta (Rust/Juke Joint Chapel) sekä junaradan toisella puolella Shacksdale majoitustönöineen ja traktorin kuupassa varjopaikasta toiseen liikkuvine redneck- kaljabaareineen.
Ensin soitimme Mary-Ann Norwoodin järjestämässä iltapäivätapahtumassa hänen kuistillaan Shacksdalessa. Esiintyjinä olivat muiden muassa Johnny Lowebow, Bill Abel ja Skye Paige. Nyt oli lämpöä Third Worldia lainatakseni ”96 degrees in the shade” eli yli 35 celsiusta. Esiintymispuvuista emme tinkineet.
Toinen keikka oli keskiyöllä radan toisella puolella Juke Joint Chapelilla Hooten Hallersin ja Left Lane Cruiserin välissä. Antti soitti lisäksi yhden keskiyökeikan One Hand Danin rumpalina.
Seuraavana iltapäivänä soitimme Clarksdalen keskustassa tutussa paikassa, Hambone Galleryssa. Paikan omistaa taiteilija-muusikko Stan Street rumpalivaimonsa Dixien kanssa. Stan oli juuri ennen festaria Euroopassa, esimerkiksi Norjassa, esiintymässä Watermelon Slimin kanssa. Dixien näin viimeksi soittamassa rumpuja Leo ”Bud” Welchin kanssa vuosi sitten. Gallerian seinät ovat täynnä Stanin maalauksia.
Vanha tuttumme, suomalaissukuinen perkussiotaiteilija Randy Seppala esiintyi, kun saavuimme paikalle. Sain häneltä levyn nimeltä ”Lumber jäkki – Old Finnish- American Songs by Les Ross Sr., Randy Seppala and Oren Tikkanen”. Randy on alun perin Minnesotan suomalaisalueilta, mutta on muuttanut tänne bluesin perässä. Kuten niin monilla suomalaisjuurisilla, oli hänelläkin tietty kaihomieli ja sympatia Suomea kohtaan – vaikkei suomea puhukaan eikä ole koskaan Suomessa käynyt.
|
Viimeisenä lauantaina vedimme päätöskeikkamme Shacksdalessa Lowebow- stagella. Esiintyjinä olivat muiden muassa Rev. KM Williams & Trainreck, One Hand Dan ja Johnny Lowebow. Sen verran kuumottavasti taidettiin soittaa ”Going Down with a Lowebow” -biisiä, että kuistin puutolppaan viritelty stagelamppu syttyi palamaan. Talo ei palanut, minä en kuollut saamiini sähköiskuihin eikä musa katkennut.
Clarksdale oli aikoinaan kukoistava maatalouden keskuspaikka, ja sitä voidaan pitää bluesin historiassa yhtenä tärkeimmistä paikoista. Siellä syntyivät esimerkiksi Son House, John Lee Hooker ja Eddie Boyd. Asukkaista tunnetuimpia olivat Robert Johnson, Muddy Waters ja Howlin' Wolf. Historiallinen keskusta on ollut pitkään lähes tyhjillään ja raunioitumassa. Vähitellen sinne on kuitenkin alkanut ilmestyä pientä bluesturismiin liittyvää liiketoimintaa: baareja ja soittopaikkoja, levy- ja soitinkauppoja, gallerioita ja majoitustiloja. Elävää bluesia on joka illalle.
|
|
Johnny Lowebow
|
Kaupungin aktiivit haluavat kehittää keskustaa aivan toisenlaiseksi kuin esimerkiksi Memphisin Beale Street. Turisteja toki halutaan, koska se on ainoa keino elävöittää kaupunkia. Mutta disneyland-touhu taitaa pysyä pois sieltä vielä tovin, mikäli paikallisten idealistisiin visioihin on uskomista. Mielenkiintoinen ja uskottava ulkoilmamuseo Clarksdale on.
Kaupungin suunnitelmista kertoi tapaamani liikemies, joka on mukana alueen kehittämisryhmässä. Sivumennen sanoen hänen isällään oli aikoinaan bensa-asema. Lapsena tämä liikemies oli vähän ihmetellyt, miksi tuo pumppumies käy välillä Euroopassa soittamassa festivaaleilla ja sitten palaa vaatimattomaan työhönsä. Pumppumies oli Mississippi Fred McDowell.
|
|
Black River Bluesman & Bad Mood Hudson keikalla Florencessa. Kuva: Shannon Wells
|
Nämä ovat suuria asioita minunlaiselleni, joka on 70-luvun alusta alkaen ollut melkein fanaattinen bluesmies. Ei olisi uskonut 40 vuotta sitten.
Outoa on, että vaikka kuinka olen viettänyt vuosia eri maanosissa, kesti aikaisesta blues-herätyksestäni peräti 35 vuotta ennen kuin osasin matkustaa paikkaan, jonka musiikki on ollut aina niin tärkeä. Kaupungit ja kadutkin olen teinistä pitäen osannut ulkoa. Lieneekö syynä ollut nuoren idealistin tiettyjen villin lännen epäoikeudenmukaisuuksien vastustaminen? Vuonna 1974 olin aivan turhan fanaattisena puritaanina sitä mieltä, että suurimmat olivat jo kuolleet. Ja kuin lohdutuksena joku Champion Jack Dupree saatiin Pori Jazziin esiintymään.
Vuonna 2009, kun ensimmäisen kerran tulin Mississippiin, en voinut kuin hämmastellä: nämä paikat tosiaan ovat olemassa. Suurin osa blues-artisteista on kuitenkin poissa – onko myös blues poissa? Tunnelmat ovat sekavat, kun istun Holly Springsissä tai Clarksdalessa. Melkein masennun, kun ajattelen, keitä olisin tavannut täällä, jos olisin 70-luvulla osannut lähteä tänne.
Yhtäkaikki – monta vanhan ajan suuruutta, joista monet ovat nyt jo vainaita, olen toki ehtinyt tavata heidän omassa ympäristössään. Yhtenä viimeisistä oikeista, täysin teeskentelemättömistä blues-miehistä mieleen painui Mr. Tater The Music Maker, jonka kanssa minulla oli kunnia soittaa keikka vuonna 2009 juke jointissa Clarksdalessa.
Aivan viimeisten, kuten Mr. Taterin, T-Model Fordin ja Robert Belfourin poismenon myötä blues onkin kuollut. Kuollut ainakin sellaisena aikansa ilmiönä kuin se syntyi ja eli lyhyen ikänsä. Blues sikisi monien asioiden summan lisäksi siitä rakenteellisesta vääryydestä, jonka keskellä tämä kansanosa eli. Voit resitoida Martin Luther Kingin puheen täydellisesti, mutta silti puhua eri asiasta. Huomattavaa on, miten vähän bluesin lyriikoissa on protestihenkeä, kuinka vähän noustaan kapinaan. Onko rotusyrjintä ja -erottelu vain verhoutunut arkipäiväisempien ongelmien tulkitsemiseen vahvan valta-apparaatin pelossa?
Musiikkityyliä nimeltä blues toki voi, saa, pitää ja osataan soittaa jokaisessa maapallon kolkassa kaikenlaisissa, vaikka kuinka yltäkylläisissä tai hyvinkin vaikeissa olosuhteissa. Ei vääryys maailmasta mihinkään ole kadonnut. Ja meidänkin mielestämme musiikkityylimme nimi on blues. Myös Clarksdalessa aivan mahtavaa livemusaa on jokaisena iltana viikossa – vuosikymmenien hiljaiselon jälkeen taas enemmän.
Minulle tietysti suurenmoisin täyttymys on, että lapsuuteni haaveiden toivioretkikohteessa bluesin syntysijoilla meidän esiintymisemme ja bluesimme ovat aina olleet tervetulleita, hyväksyttäviä ja pidettyjä. Silti blues on kuollut. Mississippi Fred McDowellin slogania siteeratakseni, mutta päälaelleen muutettuna sanoisin: ”I don't play no blues, it only sounds like it.”
JUKKA JUHOLA
Editointi Pasi Tuominen Kuvat Shannon Wells ja Jukka Juholan albumi
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2015 .
|
|