28.3.2011 Jari Korpimäki "Bluesista hyväksytty kulttuurimuoto" Pitkän linjan blues-muusikko, uutukaisen Forest Lake Bandin rumpali Jari Korpimäki kokee, että blues ei saa ansaitsemaansa arvostusta. Bändeissä ja erityisesti artisteissa laatua nimittäin riittää.
1. Millainen on suomalaisten blues-artistien ja bändien kirjo vuonna 2011?
Yksittäisissä solisteissa taso on korkea. Monentyylisiä bändejä löytyy, mutta vielä hävitään esimerkiksi Ruotsille. Mielestäni Chicago-tyylin blues-soittaminen on Suomessa ihan lapsenkengissä. Jostakin syystä bändeissä ei ylletä parempaan laatuun. Syy voi olla, ettei bändejä kannata pitää yllä kustannussyistä.
2. Miten edistäisit bluesin harrastamista ja harjoittamista?
Harrastus lähtee ruohonjuuritasolta, ehkä yhdistystoiminnan kautta. Ongelmana on saada mukaan henkilöitä, jotka jaksavat toimia asian puolesta. Palkkaa ei useinkaan makseta ennen kuin pitkän ajan kuluessa – jos sittenkään. Bändimme kotialueella Oulussa on yhdistyksen toimesta pidetty joitakin bluesaiheisia klinikoita. Ehkä Suomessa voisi tehdä American Folk Blues -tyyppisen kiertueen eri kaupungeissa? Se vaatisi kyllä aikaa ja rahaa toteutuakseen, kun mukana olisi useita solisteja ja bändejä. Mutta se on joka tapauksessa hauska idea.
3. Riittääkö yleisöä sekä festivaaleille että yksittäisille keikoille? Minkä tyyppistä porukkaa blues-yleisöön kaivataan lisää?
Yleisön määrä vaihtelee, onhan nykypäivänä niin paljon erilaista tarjontaa, joka taistelee elintilastaan. Yleisö näyttää koostuvan keski-ikäisistä ja vanhemmista. Nuoremmalla väellä on omat menonsa ja raskaampi markkinakoneisto apunaan. Olen huomannut, että musiikki on kuitenkin kelvannut monelle eri ikäluokalle. Ei sitä voi rajata tiettyyn ryhmään.
4. Festivaalijärjestäjillä (usein yhdistyksiä) on blues-kartalla suuri merkitys. Millaisena pidät niiden toiminnan laatua ja originaliteettia?
Ouluun perustettiin bluesyhdistys runsas vuosi sitten, ja sen toimintaa olen seurannut läheltä. Yhdistyksessä on melko paljon jäseniä, mutta varsinaista toimintaa pyörittävät muutamat innokkaat aktiivit. Työkuorma voi koitua liian raskaaaksi ja toiminta saattaa hiipua. Sanoisin, että festivaalien laatu on parantunut siitä mitä se oli parikymmentä vuotta sitten. Suomalaista bluessoittajaakin saatetaan arvostaa siinä missä ulkomaista kollegaa.
5. Keikkajärjestäjät ja ohjelmatoimistot - onko niitä?
Keikkajärjestäjinä toimivat ravintolanpitäjät, yhdistykset ja alan harrastajat. Ohjelmatoimistojenkin kanssa olemme tehneet töitä, mutta toiminta ei ole tuottanut tuloksia. Yksi syy on, että jokin muu genre myy paremmin ja sitä on helpompi markkinoida.
6. Miten bändinne pitää yllä suhteita potentiaalisiin keikkapaikkoihin?
Suhteet on luotu vuosien keikkailulla. Niiden kautta on syntynyt luottamus artistin ja keikkajärjestäjän välille. Olen soittanut baarinnurkan tikanheittopaikalla (johon ahtautui viisi miestä) ja isolla festivaaliareenalla ulkona. Aina on ollut hauska soittaa. Turun Gracelandissa oli hyvä atmosfääri, Alex Park Hotel Lahdessa tuntui hyvältä kuten myös Oulun-yhdistyksen (Ou'Blues) järjestämät konsertit vanhassa elokuvateatteri Riossa.
7. Levy-yhtiöt ja jakelijat: kuinka kiinnostuneita ne ovat bluesista? Miten ja kuinka laadukkaasti ne siihen panostavat?
Kiinnostusta ei ole ollut kumpaankaan suuntaan. Kaikki viralliset julkaisut, joilla olen soittanut – kolme cd:tä ja pari kokoelmalevyä – on tehty omakustanteina.
8. Entä musiikin vähittäismyyjät, kuten levykaupat ja verkkokaupat? Miten itse hoidatte vähittäismyyntiä?
Omia levyjä olemme saaneet myyntiin joihinkin levykauppoihin, mutta ei se mikään kultakaivos ole. Levynmyyntialalla menee huonosti, joten riskinottoa vältetään. Keikoilla saa levyjä myytyä. Muutamat bluesharrastajat haluavat levyn omiin hyllyihinsä ja ottavat selvää mistä levyä saa. Etsivä löytää. Itse levynmyynnillä ei rikastu. Levyjä tekemällä saadaan sen sijaan bändille näkyvyyttä ja ehkä parempia keikkoja.
9. Millaisena pidät median merkitystä ja sen antamaa vetoapua?
Medialla on suuri merkitys. Jos olisi tv:stä tuttu, vaikutus olisi suuri. Blues-Finland. com taitaa olla Suomen ainoa reaaliaikaisesti toimiva media. Esimerkiksi Oulussa ilmestyvä, nimeltä mainitsematon pää-äänenkannattajalehti ei kirjoita yhtään juttua, jos sana "blues" mainitaan. Jos kaupunkiin taas saapuu jazz-artisti, irtoaa sivullinen juttua helposti. Olen kuullut samansuuntaisia kommentteja paikallisen blues-yhdistyksen toimijoilta heidän yritettyään saada näkyvyyttä konserttitapahtumilleen.
10. Kuinka hyvin koet suomalaisen blues-maiseman eri tekijöiden kohtaavan? Kenen pitäisi kehittää toimintaansa?
Ensinnä tulee mieleen, että kaikki on kengännauhabudjetilla pyöritettävää harrastetoimintaa. Voiko tästä koskaan tulla ammattimaista? Se riippuu paljon siitä mitä ruohonjuuritasolla tapahtuu. Jaksetaanko harrastaa niin kauan, että harjoittelu palkitsee? Itselleni bluesin soittaminen on intohimo. Samanlaista paloa tarvitsee se väki, joka tähän toimeen ryhtyy. Pitemmällä tähtäimellä näin toimien bluesista saadaan hyväksytty kulttuurin muoto.
Haastattelu: Pasi Tuominen. Blues-Finland.com kartoittaa keväällä 2011 suomalaisen bluesin kenttää. Puheenvuoro annetaan bändeille ja artisteille. Oman painavan sanansa sarjassa "Suomiblues tänään" antavat viisi mielenkiintoista ja ajankohtaista esiintyjää. .
|