|
11.4.2016
|
|
Kinky Friedman ensi kerran Suomeen "The Loneliest Man I Ever Met" päätti vuosikymmenten mittaisen levytystauon. Raisut esiintymiset ovat tuottaneet tv-sensuuriakin, mutta countrymiehellehän se on vain ansio.
Musta stetson, iso sikari ja viikset ovat varsin hyviä Richard ”Kinky” Friedmanin tuntomerkkejä. Niiden varassa pystyy jo vähinkin viivoin hahmottelemaan tunnistettavan hahmon.
Kinky Friedman, teksasilainen oman alansa legenda, on viimeisen puolen vuosisadan aikana ehtinyt paljon. Hänen toimestaan syntyi takavuosina nippu hienoja, oivaltavia ja oivaltamaan kannustavia countrypiisejä. Kymmenillä dekkareilla ja kolumneilla hän on sittemmin luonut itselleen menestyksekkään uran niin kirjoittajana kuin puolifiktiivisenä romaanihahmonakin.
Jo pidemmän aikaa Kinky on pyörittänyt kotikonnuillaan löytöeläinten suojakotia ja onpa hän osannut myös tuotteistaa itsensä. Löytyvät oma sikarimerkki, nimikkosalsa, -kahvi ja -tequilakin. Vaikka hän määrittelee itsensä antipoliitikoksi, on hän myös pari kertaa pyrkinyt näyttävillä kampanjoilla poliittisiin virkoihin. Kahdeksankymmentäluvulla Kerrvillen rauhantuomarin ja vuonna 2006 Teksasin kuvernöörin palleille istahtivat vaalien jälkeen kuitenkin aivan toiset ehdokkaat.
Päädyttyään omien dekkariensa sankariksi Kinky on jatkanut seikkailuja fiktiivisen minänsä rinnalla. Toden ja tarinan häilyvä raja vahvistaa jo ennestään elinvoimaista legendaa. Totuuden molemmat haarat kohtaavat ajoittain. Erottaakohan Kinky itsekään niitä aina toisistaan? Molempien alkupiste löytyy kuitenkin samasta paikasta: countrymusiikista.
Vuosien saatossa Kinky on keikkaillut jatkuvasti vaihtelevin kokoonpanoin, mutta levytyksissä hän piti reilun kolmenkymmenen vuoden tauon. Osaltaan siksi hänen musiikillinen tuotantonsa ei ole kovinkaan laaja. Merkittävä ja tärkeä osa persoonaa se kuitenkin on. Ensisijaisesti Kinky tunnetaan musiikistaan. Rajoja koetteleva ja niitä surutta särkevä country soi muun toiminnan taustalla koko ajan. Sen voi kuulla dekkareita lukiessaankin.
Kinky Friedman esiintyy Helsingin Savoy-teatterissa maanantaina, toukokuun toisena päivänä.
Yksinäisin tapaamansa mies
Virallisen informaation mukaan Kinkyn edellinen uudesta materiaalista koostunut pitkäsoitto näyttää olleen vuonna 1976 ilmestynyt ”Lasso From El Paso”. Se tehtiin samoihin aikoihin, kun hän oli mukana Bob Dylanin ja kumppaneiden Rolling Thunder Revue -kiertueella. Levylle päätyikin ajan hengen mukaisesti ja rundin kylkiäisenä melkoinen sakki nimekästä vierailijajoukkoa. Muun muassa The Bandin Levon Helm, Richard Manuel ja Rick Danko sekä Ronnie Wood, Lowell George, Mick Ronson ja Dr John olivat mukana. Eric Clapton soitti dobroa parissa kappaleessa, joista toinen oli höpsö lastenlaulu ”Ol' Ben Lucas”. Ringo Starr puolestaan puhui Jeesuksen roolin elämän suuriin kysymyksiin pureutuvassa laulussa ”Men's Room L.A.”.
Yli kolmen vuosikymmenen mittaisen tauon jälkeen ilmestynyt ”The Loneliest Man I Ever Met” on syntynyt huomattavasti edeltäjäänsä pienemmällä ydinryhmällä. Suurimman säestystyön hoitavat nyt kielisoittimineen Joe Cirotti ja Brian Molnar. Lisäksi mukana on Friedmanin pitkäaikainen aisapari, jo Jewboysissa vaikuttanut ja siitä lähtien kuvioissa pyörinyt Little Jewford. Hän soittaa pianoa levyn kahdella taiteellisimmalla raidalla. Myös Willie Nelson on pianistisiskonsa Bobbie Nelsonin, luottoharpistinsa Mickey Raphaelin ja basisti Kevin Smithin kanssa vieraillut sessioissa. Raphael soittaa useammallakin kappaleella, ja sehän on pelkästään hyvä asia.
|
|
Kinkyn vahvuus lepää perinteisesti laulujen kirjoittamisessa. Hänen tulkintansa ovat monesti olleet vähän huitaistuja – ikään kuin vain tapa saattaa tarina kuuluviin. Siinä valossa on yllätys, että näinkin pitkään kypsytelty levy nojaa lainamateriaalin. Omaa tuotantoa on mukana vain kolmen kappaleen verran ja niistäkin kaksi – ”Wild Man From Borneo” ja ”Lady Yesterday” –ovat tuttuja jo Kinkyn 70-luvun albumeilta. Ainoa ennen julkaisematon Kinky-raita on nimikappale ”I'm the Loneliest Man I Ever Met”. Sekään ei kovin tuoretta vuosikertaa taida olla, koska se löytyy jo Tompall Glaserin vuonna 1973 ilmestyneeltä älppäriltä. Onneksi hyvä musiikki kestää aikaa, toisin kuin ohikiitävät päivän hitit. Nimiraidan kirjoitti yhdessä Kinkyn kanssa Will Hoover. Hänen kynästään on lähtöisin myös ”Freedom To Stay”, jonka ennen tätä ovat versioineet ainakin Waylon Jennings ja Tina Turner. Kinkyn versio eroaa karuudellaan molemmista.
Äänitykset hoidettiin ilmeisen luomuna. Rapeaa, sikarinsävyistä kerrontaa säestetään pienimuotoisen niukasti akustisin soittimin. Siksi suurin huomio kiinnittyy tarinoihin ja laulutulkintaan. Kinky ei tälläkään kertaa nouse kaikkein suurimpien countrylaulajien kastiin, eikä hän taida sinne pyrkiäkään. Elämänmakuisen uskottavasti hän huolella valitun materiaalin kuitenkin tulkitsee. Välillä laulu on hyvin puhemaista ja kerronnallista. Tyyli sopii loistavasti levyn tarinalliseen sisältöön.
|
Blues-Finland.comin kanssa yhteistyössä Blues Caravan Tampere-talossa to 21.4. Stompin' 2016, Helsinki
|
Willie Nelson duetoi aluksi vanhan menopalansa ”Bloody Mary Morning”. Lukuisat aiemmat versiot tästä suosikkikappaleesta tuskin vastaavat monenkaan kokemuksia krapula-aamusta. Tämän näkemyksen horjahteleva poljento saa laulun kuulostamaan aiheeltaan. Warren Zevonin ”My Shit's Fucked Up” on oivallinen valinta lainakappaleeksi. Se saakin osakseen hienon luennan. Siinä missä Zevon kirjoitti kappaleen saatuaan kuolemantuomion lääkäriltä, Kinky sanoo haluavansa ulottaa sen käsittelemään laajempaa kokonaisuutta – koko maailman tilannetta. Se kun saattaa myös olla jo parantumattomasti pielessä. Tom Waitsin ”A Christmas Card From A Hooker in Minneapolis” ei ole mikään köykäinen tai puolivillaisesti versioitava raita sekään. Friedman lähestyy aihetta kertojan roolissa. Toteutus nostaa tunteen sijaan tarinan keskiöön eikä kilpaile tulkinnassa alkuperäisen kanssa.
Merle Haggardin ”Mama's Hungry Eyes”, Johnny Cashin ”Pickin' Time” ja Bob Dylanin ”Girl From The North Country” ovat hienoja piisejä kaikki. Ne eivät myöskään edusta kaikkein ilmeisimpiä valintoja tekijöidensä katalogista. Kaikki kolme tarjoillaan leppoisina countryina. Ensin mainittuun Raphael soittaa todella komeat huuliharppustemmat. Dylanin piisiin Kinky oli pyytänyt Bobin itsensä tyylistä harputtelua, mutta toive ei aivan täyttynyt. Raphael oli kuulemma mutissut jotain karaokesta ja soittanut oton tavallaan. Kinkyn laulusoundissa vaihtelevat hauskasti nuori ja nykyinen Dylan. Painostus on luonnollisesti viimeksi mainitussa, mutta poikamaisempaa ilmaisuakin hän sinnikkäästi tavoittelee.
|
Levyn lopussa ”Wandrin' Star” osoittaa, että vaikka Lee Marvin oli jotain muuta kuin varsinainen kultakurkku, eivät hänen kulkemaan luodut saappaansa aivan pienet olleet. Tarinoivan toteava tyyli lisää saappaan täytteeksi villasukan, ja Kinky suoriutuu urakasta kuivin jaloin. Loppusuoralle hän suuntaa klassikkosävelmän ”A Nightingale Sang In Berkeley Square” myötä. Se on Waitsin ”Christmas Card” -kappaleen ohella toinen, jossa Little Jewford toimii säestäjänä. Jälleen puhemaisuus oikaisee melodiasta mutkia. Turha kyseenalaistaa taiteilijan tarkoitusperiä, mutta levyn tyylikäs lopetus on kuin ilkikurinen näyttö siitä, että näinkin hieno
|
|
kappale toimii, kunhan sen tekee omalla tavallaan.
Unohtunut levy ja odotettu vierailu
Vaikka miltei 40 vuoden levytystaukoa mainostetaan useassa paikassa faktana, pieni mutta matkassa on. Friedman on ilmeisesti itsekin unohtanut julkaisseensa myös vuonna 1983 pitkäsoiton. Silloin ilmestynyt ”Under The Double Ego” on vieläpä varsin kelpoisa levy.
Toisaalta, olkoon levytystauko melkein 40 tai vain vähän yli 30 vuotta, Kinky Friedmanin paluu levystudioon on hieno juttu – vielä hienompaa, että hän tulee ensimmäistä kertaa Suomeen keikalle! Heti vapun jälkeisenä maanantaina eli 2. toukokuuta Kinky Friedman esiintyy Helsingin Savoy-teatterissa. Hänen lisäkseen ainakin Brian Molnarin on määrä saapua lämmittelyesiintyjän roolissa paikalle.
Hyvien tarinoiden ja countryn ystävien kannattaa hankkiutua Savoy-teatteriin. On mielenkiintoista nähdä, minkälaisen kokonaisuuden tarjoaa mies, joka löytää sekä omasta että romaaniminänsä elämästä hämmästyttävän paljon yhtäläisyyksiä Jeesuksen kanssa. "Olemmehan kaikki juutalaisia, kukaan ei ole missään vaiheessa elämäänsä ollut naimisissa tai varsinaisesti omistanut edes kotia. Kukaan ei myöskään ole toiminut oikeassa ammatissa, vaan lähinnä vain kuljeskellut ympäriinsä ärsyttäen ihmisiä", Kinky huomioi. Mukavaa, että Kinkyn kuljeskelu ulottuu viimein Suomeenkin asti.
MARKO AHO
Kinky Friedman: The Loneliest Man I Ever Met. Avenue A Records, 2015
Kinky Friedman (laulu, kitara), Brian Molnar (kitara, taustalaulu), Joe Cirotti (kitara, mandoliini, basso, taustalaulu), Little Jewford (piano), Willie Nelson (kitara, laulu), Bobbie Nelson (piano), Mickey Raphael (huuliharppu), Kevin Smith (basso), Chet O'Keefe (taustalaulu)
Linkit: Kinky Friedman, Savoy-teatteri
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2016 .
|
|