Los Lobos ja Wentus Blues Band yhteiskeikalle Helsinkiin
|
|
© Los Lobos
|
22.8.2018
Tavastialla soittavat elokuun viimeisenä päivänä suosittu kalifornialaisryhmä sekä kotimaisen musiikin pitkämatkalainen.
Elokuisessa perjantai-illassa ovet Tavastialle aukeavat kello 20. Wentus Blues Band avaa illan, ja Los Lobos saa vuoron noin kello 21.30 alkaen.
Viimeksi Los Lobos vieraili Suomessa neljä vuotta sitten. Keikka Helsingin Juhlaviikoilla oli hyvä, joskin se muodostui joillekin pettymykseksi. Kokoonpanosta puuttuivat Louie Perez ja Conrad Lozano. Viimeksi mainittua tuurasi David Hidalgon poika pätevästi. Perezin panosta sen sijaan jäi kaipaamaan.
Keikalla loppui myös nolosti aika kesken. Settilistalla draaman kaari oli edennyt muutaman kappaleen mittaisen loppunostatuksen alkuun, kun olikin jo hypättävä viimeiseen lauluun – tietenkin ”La
|
|
Bambaan”. Fiilis oli kuin neljän ruokalajin menusta jätettäisiin sittenkin yksi annos pois, jotta jälkiruoankin ehtii.
Tällä kertaa Los Lobos saapuu Tavastialle. Siellä tuskin tarvitsee keikkaa lopettaa kesken sen takia, että naapurit saisivat katsella kymppiuutisensa rauhassa.
|
|
Yli 30 vuotta tien päällä porhaltanut Wentus Blues Band julkaisi alkuvuodesta albumin ”Throwback”. Sillä yhtye versioi monien soittokavereidensa – esimerkiksi Canned Heatin, Eddie Kirklandin ja Sven Zetterbergin – kappaleita.
Itäisen Los Angelesin sudet
Los Lobos on monien mielissä muodostunut meksikolaisittain maustetun rockmusiikin synonyymiksi. Oikeasti kuvio meni toisin päin: bändi aloitti soittamalla perinteistä meksikolaista kansanmusiikkia. Se on pohja, jota alettiin maustaa muilla tyyleillä. Los Lobos on kulkenut pitkän taipaleen omia polkujaan ja tehnyt merkittävän uran. Silti sen nimestä ei monille tule mieleen kuin "La Bamba". Bändi on paljon muutakin.
Viisi kalifornialaisnuorukaista päätti perustaa bändin 45 vuotta sitten. Asiassa ei ole sinällään mitään ihmeellistä, sillä Creamia, Hendrixiä ja Santanaa kuunnellen kasvaneiden koltiaisten bändejä syntyi noihin aikoihin Yhdysvaltojen länsirannikolla viljalti. Viisikon erotti monista aikalaisistaan se, että musiikkityyliksi ei valikoitunut rock ja Top 40 -hitit. Seitsemänkymmentäluvun alussa voimissaan ollut, USA:n meksikolaisväestön tasa-arvoa ajanut chicano-liike toimi vahvana innoittajana meksikolaisen kansanmusiikin pariin. Juuri ne levyt, joilla vanhemmat olivat kyllästäneet bändiläisten mieliä varhaisesta lapsuudesta lähtien, kaivettiin nyt treenimateriaaliksi.
Syntyi Los Lobos, tuolloin vielä nimellä Los Lobos del Este de Los Angeles operoinut bändi.
|
|
Nykyisestä kokoonpanosta kitaristit David Hidalgo ja Cesar Rosas sekä rumpali- kitaristi Louie Pérez olivat mukana alusta alkaen. Kaikki kolme soittavat myös muita instrumentteja ja laulavat. Erityisesti Hidalgo on kunnostautunut multi- instrumentalistina. Mikään soittopeli ei näytä olevan vieras. Muutamaa kuukautta myöhemmin neljäs nykyjäsen astui remmiin, kun Conrad Lozano vaihtui basistiksi. Bändin liikkeelle panevana voimana tuolloin toiminut Frank Conzález on mies, jota on pitkälti kiittäminen Los Lobosin synnystä. Hän oli Rosasin ja Hidalgon yhteinen tuttu ja bändin alkuaikojen johtohahmo.
Los Lobos alkoi saada runsaasti keikkoja omaksuttuaan meksikolaisen musiikkiperinteen hyvin. Heistä tuli paikallisia kuuluisuuksia Los Angelesin itäisillä alueilla. Esiintymisiä riitti häissä, syntymäpäivillä ja muissa juhlissa. Juhlatunnelma tarttui ajoittain myös musikantteihin. Alkoholin kanssa kohtuuden polulta turhan kauaksi ja turhan tiuhaan poikkeilleen Conzálezin kanssa tiet erosivat vuonna 1976. Seuraavana vuonna nelikoksi kutistunut susilauma julkaisi traditionaalisävelmistä koostamansa debyyttialbumin "Los Lobos del Este de Los Angeles".
Laajemmalla skaalalla
Seuraavan vuosikymmenen myötä meksikolaisten perinteiden sekaan hiipi enenevässä määrin sävyjä rockista, bluesista, countrysta ja cajunista. Sittemmin tutuksi tullut musiikillinen runsaudensarvi alkoi muodostua luontevasti. Vaikutteita alkoi kertyä hiljalleen. Kahdeksankymmentäluvun alkupuolella myös saksofonisti-kosketinsoittaja Steve Berlin astui kuvioihin. Monipuolisena muusikkona ja levytuottajana tunnetulla Berlinillä oli varmasti oma vaikutuksensa musiikkityylin päivittymiseen.
Vuonna 1983 ilmestynyt "...And A Time To Dance" esitteli rockabillyllä ja cajunilla maustetun kokonaisuuden, josta nimi kertoo olennaisimman. Sen antimista nauttisi mieluusti enemmänkin kuin minialbumillisen verran. Levy sai hyvän vastaanoton. Hitiksi levy ei muodostunut, mutta se vei Los Lobosia sananmukaisestikin eteenpäin. Myyntitulojen turvin bändi hankki nimittäin pakettiauton. Se mahdollisti ensimmäisen laajemman rundin ja polkaisi homman isommin käyntiin.
Ahkera kiertäminen sekä levyt "How Will The Wolf Survive?" (1984) ja "By The Light Of The Moon" (1987) pitivät uran nousujohteisena. Ritchie Valensin elämästä kertova elokuva "La Bamba" räjäytti potin syksyllä 1987. Los Lobos esitti leffassa useammankin kappaleen. Nimiraita kohosi maailmanlaajuiseksi hitiksi. Se on leimannut bändin uraa siitä lähtien.
Jättimenestyksen jälkeen Los Lobos julkaisi (levy-yhtiön vastustuksen saattelemana) espanjankielisen akustisen levyn "La Pistola Y El Corazon". Se myi kohtalaisesti ja voitti Grammy-palkinnon. Sittemmin bändi on tasaisin väliajoin palannut aina vain etäämmälle ulottuvilta musiikillisilta seikkailuiltaan takaisin kotikentälle. "Neighborhood" (1990) ja "Kiko" (1992) veivät soundia kokeellisempaan suuntaan, pitäen kuitenkin tutut ainekset matkassa. Yhdeksänkymmentäluvun levyiltä löytyivät muun muassa keikkasuosikeiksi muodostuneet "Mas y Mas", "Maricela" ja "Cumbia Raza". Niissä meksikolaisvaikutteet ovat vahvasti niskan päällä, mutta mukana on rokimpaa saundiakin.
Tällä vuosituhannella Los Lobos on linjalleen uskollisesti jatkanut musisointia monipuolisesti. Kitaroissa on välillä ollut roimempi särö. Toisinaan on tulkittu kepeästi Disneyn klassikkosävelmiä. Myös useampikin livelevy on nyt julkaisuohjelmaan mahtunut. Bändin kolmekymppisiä juhlistaneen komean Fillmore-keikkataltioinnin ohella on mainittava ainakin "Disconnected In New York City" (2013). Sillä bändi nyppäisee otsikon mukaisesti töpselit irti. Unpluggedia ei voine näinä aikoina pitää kovinkaan omaperäisenä ratkaisuna, mutta mielenkiintoisia näkökulmia akustisuus sähköisimpiin kappaleisiin tuo.
Kolmen vuoden takainen "Gates Of Gold" on tuorein kokopitkä. Matkan varrella hamstratut vaikutteet ovat yhä mukana ja soivat kokonaisuuden osina. Esimerkiksi "When We Were Free" ja ovelasti groovaava "There I Go" tarjoavat kikomaista kokeilevaisuutta. "I Believed You So" on verkkainen blues, nimiraita hieman nopeampi ja vieläpä maukkaalla mandoliinilla maustettu."Too Small Heart" rokkaa suoraviivaisesti, "Mis-treater Boogie Blues" ZZ Topin hengessä. "Poquito para Aqui" ja "La Tumba Sera el Final" vievät latinojuurille.
Kuluvan vuoden huhtikuussa vietetyn levykauppapäivän erikoisjulkaisuna ilmestyi Los Lobosin ja alternative countryyn kallellaan olevan indie pop -ryhmä The Shinsin yhteissingle. Siltä löytyy kolme erilaista versiota Shinsin kappaleesta ”The Fear”. Levy jäänee kuriositeetiksi ja pikaiseksi välietapiksi itäisen Los Angelesin susilauman vaellusreitillä. Uutta ”La Bambaa” siitä tuskin muodostuu.
MARKO AHO
Linkit: Los Lobos, Wentus Blues Band, Tavastia
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2018 .
|
|