John Mayall: käännekohdasta 50 vuotta
|
|
|
17.2.2019
Suomeen saapuva brittibluesin merkkihenkilö teki puoli vuosisataa sitten tempun, joka löi sähköisen bluesrockin ystävät ällikällä. Vaiheen dokumentoi klassikkolevy ”The Turning Point”.
John Mayall, 85, saapuu Suomeen helmikuun lopulla. Hän esiintyy bändeineen tiistaina 26. helmikuuta Tampereen Pakkahuoneella ja seuraavana iltana Helsingin The Circuksessa.
Yksi Mayallin pitkän uran monista käännekohdista tuli vastaan 50 vuotta sitten. Blues oli kokenut buuminsa niin Yhdysvalloissa kuin Euroopassa. Mayall itse oli villityksen ykkösnimiä Britanniassa: Eric Claptonin, Peter Greenin ja Mick Taylorin kanssa tehdyt kitaralevyt nauttivat kulttimainetta tänäkin päivänä.
Kun Mick Taylor jätti The Bluesbreakersin liittyäkseen The Rolling Stonesiin, Mayall ei panikoinut. Päinvastoin – hän päätti viedä bluesin uusille urille.
Tyylien ja keinojen sekoittelu nousee framille bluesissa 2000-luvullakin. Mayall teki sitä legendaarisesti jo 50 vuotta sitten. Albumi ”The Turning Point” dokumentoi vaiheen, jonka aikana Johnin bändi soitti ilman rumpuja ja soolokitaraa.
Blues-Finland.com muistutti Mayallia klassikkoalbumin pyöreästä iästä.
– Onko siitä tosiaan viisikymmentä vuotta, Mayall naurahtaa.
– Eipä sitä usein tule ajatelleeksi, ellei joku muistuta. Hämmästyttävää, miten aika rientää.
Käännekohtalevyllä John Mayallin rinnalla soittivat Jon Mark (akustinen kitara), Steve Thompson (basso) ja Johnny Almond. Sähkökitaran vingutukseen viehtyneet fanit saivat äimistellä, sillä Almondin arsenaaliin kuului saksofonin lisäksi huilu.
– Muistot levystä ovat kyllä hyvät. Ajattelen levytyshistoriaani ikään kuin musiikillisena päiväkirjana. Kaikki levyt olivat minulle erittäin tärkeitä omana aikanaan, ja melko hyvinhän ”Turning Point” on aikaa kestänyt!
Macclesfieldistä, Manchesterin läheltä, kotoisin oleva John Mayall alkoi saada mainetta muutettuaan Lontooseen ja perustettuaan The Bluesbreakers -yhtyeen 60-luvun alkupuolella. Ensimmäiset levytykset saivat vain marginaalista huomiota. Vuonna 1966 räjähti. ”Blues Breakers with Eric Clapton” eli niin sanottu Beano-levy nousi jymymenestykseksi, ja moni vannoo albumin nimeen edelleen.
The Bluesbreakers kirjoitti historiaa niin suosikkiyhtyeenä kuin kitarasankarien hautomona. Clapton lähti Creamiin, Peter Green perusti Fleetwood Macin, ja Mick Taylor suuntasi rollareihin. Mayall veti johtopäätöksen vuonna 1969: aika oli kypsä uudelle suunnalle.
– Vahva soolokitara ja rummut ovat bluesbändeille must-valintoja. Olen päättänyt luopua niistä ja tutkia harvemmin kokeillun ’alhaisen volyymin musiikin’ mahdollisuuksia, Mayall kirjoitti ”Turning Pointin” kansiteksteissä.
Mayallin uudistettu kvartetti oli soittanut yhdessä vain nelisen viikkoa. Livelevyn materiaali äänitettiin New Yorkissa, legendaarisessa Fillmore East -teatterissa.
|
Avauskappale ”The Laws Must Change” voisi nimensä puolesta olla linjanveto bluesin uudelle suunnalle. Teksti tosin käsittelee, hippiajalle ominaisesti, virkavallan ja liberalisoituneen kansanosan vastakkainasettelua. Basso ja saksofoni muodostavat niin verrattoman rytmipohjan, että rumpuja on turha kaivata. Kun Almond vielä heittää joukkoon huilusoolon, on mikstuura täydellinen.
J.B. Lenoir, joka kuuluu Mayallin esikuviin, saa tribuuttinsa kappaleella ”I’m Gonna Fight for You J.B.”. Jon Mark näyttää, miten kitarasoolo irtoaa akustista soittopeliä sormin näppäillen. ”So Hard to Share” - kappaleen herkku on osio, jossa Markin kitarakuvio ja Mayallin scat-laulu pelaavat herkullisesti yhteen. Huikea, yhdeksänminuuttinen seikkailu ”California” petaa osaltaan paikkaa huippuhetkelle: vauhtipala ”Room to Move” pitää sisällään niin huilun ja huuliharpun duellia kuin hillittömiä ”suuperkussioita”.
|
|
Kaikkiaan ”The Turning Point” on luovuuden ylistyslaulu. Kun perinteisiä rakennuspalikoita puuttuu, muusikoiden on keksittävä uusia - tai ainakin vähemmän käytettyjä - keinoja. On luotava uutta, kun soolokitaran taakse ei voi piiloutua. Yleisön reaktioista on helppo kuulla, että upeasti yhteen pelaavan nelikon tekemiset menevät jakeluun.
|
|
Tällä kokoonpanolla Mayall tulee Suomeen. Vasemmalta Carolyn Wonderland, Greg Rzab, John ja Jay Davenport.
|
”The Turning Point” -levyä seurasi pitkähkö vaihe, jonka aikana Mayall esiintyi vaihtuvissa kokoonpanoissa. Myös musiikin painopiste vaihteli. Vannoutunut bluesmies samoili jazzin ja popin maastoissa. Kitaravetoinen Bluesbreakers palasi kehiin 80-luvun alkupuolella. Uusia kepittäjiä olivat Coco Montoya, Walter Trout ja Buddy Whittington.
Pelkkä aikansa lapsi “The Turning Point” ei ollut. Kun Mayall oli lopettanut Bluesbreakersin vuonna 2008, soitti hänen bändinsä hyvänkin aikaa ilman soolokitaristia. Mayall esiintyi useimmiten luottosoittajiensa Greg Rzabin (basso) ja Jay Davenportin (rummut) kanssa. Kappaleet ”California” ja etenkin ”Room to Move” ovat pysyneet settilistoissa.
Viime vuonna John tuumasi, että oli taas aika tulisen sähkökitaran. Hän kiinnitti yhtyeeseensä teksasilaisen Carolyn Wonderlandin. Carolyn on ensimmäinen naispuolinen soolokitaristi Mayallin bändeissä.
John Mayallilla on jälleen kerran uusi levy esitellä. Albumi nimeltä ”Nobody Told Me” ilmestyy parahiksi Suomen-visiitin aikoihin.
– Levy tehtiin taas aidosta rakkaudesta bluesiin, ja koko porukka nautti projektista. Studiossa koettiin varsinaista ilotulitusta. Vierailleet kitaristit, kuten Joe Bonamassa, tekivät hienoa jälkeä, John Mayall kertoo Blues-Finland.comille.
PASI TUOMINEN
John Mayall ti 26.2. Tampereella ja ke 27.2 Helsingissä – liput tästä
|
|
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2019 .
|
|