BLUES LIVE! 2014, JYVÄSKYLÄ - RAPORTTI
|
|
6.10.2014 Kuvagalleria
|
Memphis Gold
|
Keski-Suomessa on ravintoympyrä hallussa Jyväskylän perinteikkäässä Blues Live! –tapahtumassa nautiskeltiin muun muassa rapukakkusia, kissakalaa ja uppopaistettua okraa. Ja välillä soitettiin selloa Marshallin kaapin kautta.
Blues Live! -festivaalia vietettiin Jyväskylässä lokakuun ensimmäisellä viikolla. Pääkonsertissa Memphis Gold ja Studebaker John esittivät ehtaa amerikkalaista bluesia. Pohjoismaisia tulkintoja välittivät The Fried Okra Band ja Kokomo Kings. The Wolf Pack polkaisi keskisuomalaisella tatsilla.
Chet Chandler – taitelijanimeltään Memphis Gold – asuu nykyisin USA:n pääkaupunkiseudulla, ja hänen avausbiisinsä juhlistikin osuvasti alueen perinneherkkua. "Crabcakes" antoi setille innostavan ja vauhdikkaan alkupotkun. "Test Drive That Woman" ja "Catfish Creeper" seurasivat ja pitivät mielenkiinnon yllä.
Kuten vierailevan artistin ja kotimaisen bändin keikoilla useimmiten, suuri osa ohjelmistosta koostui tutuista standardeista. "Got My Mojo Workin'", "Big Boss Man" ja "Walking the Dog" eivät sisältäneet yllätyksiä, mutta menivät hyvin yleisöön. B.B. Kingin jymyhitti "The Thrill Is Gone" piti sisällään konsertin suuren show-elementin: Memphis Gold käänsi lippiksensä takaperin.
Omaa tuotantoa toivat vielä framille reipas "Chicken It" ja kuuluisan standardin kaima "Big Leg Woman".
Viime vuosikymmenellä sattuneen vakavan onnettomuuden jäljiltä (mies putosi puusta) Memphis Gold on fyysisesti varsin heikossa kunnossa. Hän ei anna sen kuitenkaan häiritä. Hyväntuulinen Vietnam-veteraani ajeli Jyväshovissa vammaisskootterilla ympäriinsä ja moikkasi iloisesti jokaista vastaantulijaa. Itse esiintyminen lauluineen ja Stratocasterin juoksutuksineen oli pirteää.
Jouni Leinon johtama The Bluestroyers on laatuyhtye, joka takasi Memphis Goldille todella mainion tuen. Kosketinsoittaja Arto Piispanen osoitti kovan tekijämiehen elkeitä. Kahden miehen puhallinsektio miellytti selvästi artistia itseäänkin. Leino todisti taidon ja tyylikkyyden olevan tallella, vaikka jokainen käänne ei ihan nappiin mennytkään. Eikä bluesfestivaalilla tarvitsekaan.
The real blues according to Studebaker John
Pitkän linjan tuottelias amerikkalaisartisti on myös Studebaker John, joka saapui Chicagosta ensimmäistä kertaa Suomeen. Hän teki muutaman keikan minikiertueen kouvolalaisen Titty Bar Tim Blues Bandin kanssa. .
|
|
Titty Bar Tim Blues Bandissa soittaa viisi miestä, mutta suurin osa setistä Blues Live! –tapahtumassa vedettiin pienkokoonpanolla. Johnia säestivät basisti Martti Jenkki Nieminen ja rumpali Antti Takalo. Show alkoi Titty Bar Tim Blues Bandin osuudella, jonka päätteeksi kitaristi Mike Kurkiin, kosketinsoittaja Andy Sunna ja itse Titty Bar Tim (Timo Heikkilä) komennettiin jäähylle.
"Bad Gasoline" esitteli Studebaker Johnin omintakeisen sähkökitaran väkevän soundin heti kättelyssä. "Shake It Down Now" polki noituvasti, ja "Howlin' in the Moonlight" edusti illan aikana paljon kuultua primitiivistä meininkiä. Yksittäisistä kappaleista erottuivat edukseen myös "Mississippi to Chicago" ja alan legendoille omistettu "When They Played the Real Blues". Kitaran ja laulun lisäksi Studebaker John puhalteli välillä huuliharppua Jimmy Reedin mieleen tuoneeseen tyyliin.
|
|
|
Loppuriehunnaksi Titty Bar Tim tuli lauluun ja sähkökitaraan, Sunna koskettimiin. John keskittyi harputtamiseen. Kokoonpanolla olisi ollut rahkeet esiintyä perinteisellä Chicago-blues –kokoonpanolla, mutta sellainen Muddy Waters–Willie Dixon – osasto ei ole Studebaker Johnin juttu. Raaka, riisuttu ja vahvasti fiilikseen perustuva sointi on hänelle ominaisempaa.
Selloa Marshallista
Ruotsalainen Kokomo Kings viihdytti jyväskyläläisyleisöä retrotyyliin. Kokoonpano on kuin suoraan 50-luvulta repäisty klassisine vaatetuksineen ja aaltoilevine rasvaletteineen. Kokomo Kingsin aamuyön setti huokui vanhan hyvän ajan kaupunkibluesia ja vaikkapa Sun Recordsin perinteitä. "Harmonica" Sam Andersson hoiti solistin ja huuliharpistin työt hyvin, joskin vähän totisesti. Magnus Lanshammar vaihteli kitaran ja kontrabasson välillä. Rumpalina kuultiin Daniel Winerötä.
|
Studebaker John
|
Yksittäisistä sävelmistä "Girls I've Never Kissed" ja "Three or Four Drinks Too Many" jäivät varmasti monelle kuulijalle myönteisesti mieleen.
Hyvien joukkueiden tavoin Kokomo Kingsillä oli kova ulkomaalaisvahvistus: tanskalainen kitaristi Ronni Busack-Boysen. Ronni, joka soitti Tomi Leinon bändissäkin muutama vuosi sitten, vastasi yhdestä Kokomo Kings –setin kohokohdista. Hänen kitarataiturointinsa instrumentaalikipaleella yhdisti bluesin, rock & rollin, countryn ja surfin parhaat puolet vain muutamassa minuutissa.
Howlin' Hessu Heinosen kokoonpano The Wolf Pack soitti Jyväshovin pienemmässä baarissa päälavan keikkojen välissä. Kevyestä välipalasta ei ollut kyse, koska The Wolf Pack heitti peliin muutamia illan intensiivisimmistä suorituksista. Bändin erikoisuus on sello, jota mestaroi Elias Kahila. Kahila soveltaa bluesin ja rockin ominaispiirteitä klassiselle, Marshallin kaappiin yhdistetylle soittimelle verrattomasti. Riffit ja soolot irtoavat osaavalta muusikolta kuin itsestään. Matalilla kielillä tehdyt murinat ja rahinat toivat yhtyeen soinnille ainutlaatuista pohjaa.
Hessu tulkitsi jäljittelemättömään tyyliinsä laulu- ja huuliharppuosuudet. Molemmat kätevästi samaan harppumikkiin. Eleettömän varmat Tuomas Räisänen (kitara) ja Ossi Nykänen (lyömä- ja rytmisoittimet) olivat miehiä paikallaan. Klassikoista varsinkin "King Bee", "Hush Your Mouth" ja vanha kunnon 'rotestilaulu' "We Shall Not Be Moved" menivät jakeluun. Jakelusta kertoo myös metka "Mailman Blues", tarina Heinosen lähes 40-vuotisesta postimiehen urasta.
Okranpaistajien jämerä groove
Kaikki Yhdysvaltain etelässä käyneet tietävät, että uppopaistettuna voi saada mitä tahansa. Vaikka tanskalaista bluesia. Sellaista herkkua kantoi Blues Live! - festivaalin pöytään The Fried Okra Band.
Kolmikko on nähty maassamme jo muutamaan kertaan. Ennen festaria tunnettuus Keski-Suomessa ei ollut silti vielä kovin laajaa. Okranpaistajat avasivat pääkonsertti-illan, millä oli olennainen osuus siinä, että yleisö pysytteli vielä turvallisen matkan päässä stagesta. Bändi lisäsi setin edetessä kaasua – ehkä vähän kosiskellenkin – ja lopussa lavan edessä rokattiin jo vauhdikkaasti.
The Fried Okra Band ei ole kuitenkaan mikään tavanomainen tanssiorkesteri. Nuoretmiehet painelevat raisulla juke joint –mentaliteetilla. Sointi on melkoisen kolkko, ja nimenomaan tehoavalla tavalla. Thomas Foldbergin kitara murisee tummasti, ja Morten Lunn tuo laulun lisäksi nyansseja bändin kuusikielismaailmaan (ja vaikka yhdellä kielellä, sillä hän soittaa välillä myös diddley bow'ta). Thomas Crawfurd pärisyttelee kannuja ja heittää piristäviä taustalaulupiipahduksia sinne tänne.
"I'm Going Down" toi settiin rivakkuutta ja Pohjoismaissa asumisen sietämättömästä keveydestä tarinoiva "Don't Go North" raakaa voimaa. Uusi, vielä julkaisematon biisi "I Can't Help You" soi kohtalokkaasti.
The Fried Okra Bandin musiikissa on vähän tilaa soolokitaratiluttelulle. Ennemmin bändi nojaa äärimmäisen lujaan, miltei hypnoottiseen grooveen. Jämerän bluesin lisäksi yhtye soitti myös ehtaa rock & rollia. Kerran hölkättiin country-tyyliinkin; Crawfurd soitti mandoliinia ja polki samaan aikaan virveliä ja bassorumpua. Minkäs teet, kun on rytmi veressä. Kiintoisa ja originaliteettia uhkunut veto Tanskan pojilta.
Paremmalla rakenteella
Jyväskylässä on kannettu jonkin verran huolta festivaalin elinvoimasta. Syksyn 2014 pääkonsertti houkutteli kuitenkin mukavasti väkeä Jyväshoviin – silmämääräisesti arvioiden porukkaa taisi olla hieman viimevuotista enemmän. Positiiviselle kehitykselle sopii toivoa jatkoa, sillä 34 kertaa järjestetty Blues Live! totisesti ansaitsee paikkansa Suomen festivaalikartalla.
|
|
|
Jyväskylässä riitti klubiohjelmaa neljälle päivälle. Klubeilla esiintyivät Ina Forsman & Helge Tallqvist Band, Ismo Haavisto, Mister Slideman, Railroad Men ja The Bluessharks. Popparissa vietettiin sunnuntaina vielä "bluesmaratonia".
Pääkonsertti oli rakennettu paremmin kuin viime vuonna. Vuosi sitten pääesiintyjä Larry McCray soitti harvenevalle blueskansalle aamuyöllä yhden ja kolmen välillä. Yleisöä eniten kiinnostaneet aktit – Memphis Gold ja Studebaker John – esiintyivät nyt neljän bändin ohjelman keskimmäisinä. Näin pohjoismaalaisbändeille avautuivat soveltuvat roolit illan avaajana ja päättäjänä.
PASI TUOMINEN
Kuvagalleria
|
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2014 .
|
|