|
22.1.2016 Palkintojen saajat Kuvagalleria
|
Emilia Sisco ja Tom Nyman
|
Bluesia niin että piisaa Finnish Blues Awards -tapahtumassa soi elävä musiikki kahdeksan tuntia lähes tauotta. Palkintojenjako oli vain osa ohjelmaa, kun neljätoista bändiä panivat parastaan.
Koko komeudessaan Finnish Blues Awards – Blues & Roots Music Awareness Summit -nimen saanut tapahtuma järjestettiin lauantaina 16. tammikuuta Virgin Oil Co:ssa Helsingissä. Tapahtuma (puhekielessä tuttavallisesti FBA) sisälsi palkitsemisten ohella runsaasti livemusiikkia. Tarjolla oli suomibluesin todellinen suurkatselmus.
Iltaseitsemästä aamukolmeen soitto soi lähes tauotta. Virgin Oilin katutason ja toisen kerroksen lavoilla nähtiin yhteensä neljätoista bändiä. Tarjonta piti sisällään pitkän tien kulkijoita genren huipulta sekä jokusia uudempiakin kokoonpanoja.
Tilaisuudessa jaettiin palkintoja neljässä kategoriassa. Juurimusiikin moniottelija Esa Kuloniemi pokkasi elämäntyöpalkinnon. Micke Björklöf & Blue Stripin “Last Train To Memphis” valittiin viime vuoden parhaaksi kappaleeksi. Erja Lyytinen palkittiin parhaana artistina ja White Knuckles Trio tulokkaana. Knucklebone Oscar vitsaili kiitospuheessaan, että häneltä kesti kaksikymmentä vuotta päästä vuoden tulokkaaksi. Mielestäni tunnustus ei kuitenkaan kerro hitaudesta, vaan uudistumiskyvystä.
Homma toimii
Finnish Blues Awardsin oheen oli koottu todella tömäkkä kattaus laajalla skaalalla valikoitua suomalaista bluesia. Jossain vaiheessa iltaa mieleeni hiipi ajatus, että harmillisen monta hienoa bändiä meni ”hukkaan” näin pitkässä tapahtumassa. Seitsemän aikoihin, kun soitto alkoi soida, suuri yleisö vasta harkitsi Virgin Oiliin siirtymistä ja lankkasi kenkiä kotonaan. Ensimmäisten bändien ajan väkeä valui tasaisena vuona paikalle, ja Ina Forsmanin esiintyessä kymmenen jälkeen ravintola taisi olla täysimmillään. Puolenyön aikoihin yleisö alkoi jo hajaantua toisaalle. Loppuillan bändien osa oli soittaa puolityhjälle salille. Toki asian voi kääntää astetta positiivisemmaksi toteamalla, että sali oli silloinkin puolitäysi.
Ohjelma eteni koko illan yskähtelemättä. Tyhjiä hetkiä ei juurikaan matkan varrelle mahtunut. Tiskijukkana toiminut Butcher Pete täytti oivallisesti valikoidulla levymusiikillaan vähätkin toisen kerroksen roudaustauot. Puolen tunnin setit ja ripeät siirtymät laittoivat artistien ja etenkin lavahenkilökunnan taidot koetukselle. Koska miksaus hoitui niin sanotusti lennosta, eli bändin alkaessa soittaa, lavasoundi ei varmasti ollut lähelläkään totuttua tai optimaalista. Siitä huolimatta kaikki hoitivat hommansa ihailtavalla ammattitaidolla.
Aivan kommelluksitta ilta ei sujunut. Esimerkiksi Ina Forsmanin setin alkaessa alabaarissa jatkui vielä Robbie Hillin soolokeikka. Asialla ei olisi muuten ollut isoakaan merkitystä, mutta Robbie sattui olemaan myös Inan kitaristi. Hän luikahti ensimmäisen kappaleen loppupuolella Stratocastereineen lavalle ja liittyi muun bändin joukkoon. Hetken aikaa ehdin jo epäillä, että kitaristiton kokoonpano on kannanotto viimevuosina yleistyneisiin bassottomiin bändeihin.
Pitkä ilta, paljon kaikkea
Petri Matero Group esiintyi ensimmäisenä ja tarjosi bluesrokkia alakerrassa. Minulle entuudestaan tuntematon trio toimi jämäkästi. Riffittely oli notkeata, ja kokonaisuus svengasi. Ainoastaan alastagen vaivana koko illan ollut kitaran hurina vei hieman tehoja vankasti kitarointiin nojanneesta setistä.
Puoli tuntia myöhemmin ylälavan korkannut Lazy Moose Blues Band rokkasi sekin. Bändi on uudemmalla materiaalillaan astunut jokusen askeleen etäämmälle bluesista. Nyt mukana on aimo annos keskitien rokkia. Se varmasti auttaa yleisöpohjan laajentamisessa ja parantaa pitkässä juoksussa bluesin tunnettuutta. Se blueskin nimittäin yhä Hirvien taustalla luurailee, eivätkä Stevie Rayn vaikutteetkaan ole tyystin matkasta pudonneet.
Keikan loppupuolella minun oli taas mentävä. Tuttuja naamoja moikkaillen syöksyin itsekin kuin hirvi alakertaan ja ehdin sopivasti nauttimaan Lumberjacksin keikasta. Mainio eteläpohjalainen metsurinelikko sijoittaa oman materiaalinsa pääosin soulahtavan bluesin maailmaan. Hyväntuulisen esiintymisen ja svengaavan soiton lisäksi Lumberjacksissa miellytti neliääninen laulu. Lennokkaan sanailun siivittämänä solistinviitta lankesi vuoroin jokaisen musikantin harteille. Kukin hoiti homman tyylillä, ja muut myötäilivät.
|
|
Honey B Familyn (Aija Puurtinen sekä hänen perheensä Esa ja Mooses Kuloniemi) setti koostui pääosin tutuista, klassikkoasemaankin nousseista kappaleista. Esimerkiksi verkkaisen letkeä ”Mojo Boogie” sekä sähäkkä luenta Johnny Winterin ”Mean Town Bluesista” kuultiin puolituntisen aikana. Rouheasti soineen White Stripes -kappaleen ”Seven Nation Army” ajaksi myös bassopiuha kytkettiin Esan erikoisvalmisteiseen sikarilaatikkokitaraan. Soundi ei ollut vähääkään vaisu – eikä esityskään.
Alakerran soittosopen ahtaus alkoi käydä sietämättömäksi Titty Bar Tim Blues Bandin keikan aikana. Sokkeloinen pubi ruuhkautuu helposti jo muutaman ihmisen voimin, ja nyt asialla oli varsin runsaasti populaa. Onneksi olin hyvissä ajoin liikkeellä ja onnistuin varaamaan käyttööni yhden tuolin ”lavan” sivulta aivan kosketinsoittajan vierestä. Parahultaisesti uuden cd.nsä ”Flatheaded Woman” julkaissut viisikko oli roudannut paikalle myös isot laatikkourut. Niiden kipakasti vingahdellut soundi vuoli soolon startatessa vaikut korvastani varsin terhakkaasti. Bändi ei meiningissä tai volyymissa säästellyt. He soittivat kovan keikan ravintolan peränurkassa. Saatuani riittävästi filmin täytettä Kouvostoliiton blueslähettiläistä, katsoinkin parhaaksi ottaa hieman etäisyyttä urkuihin. Siirryin aulan puolelle loppukeikan ajaksi. Korvia oli syytä säästää, koska ilta oli vasta aluillaan.
Yläsalissa Micke & Lefty feat. Chef palautti käytännön esimerkein mieliin, että blues on pohjimmiltaan hauskanpitomusiikkia. Kombo osoitti jälleen kerran olevansa yksi tämän maan hilpeimpiä blueskokoonpanoja. Orkesterin eläväisimpänä jäsenenä operoi tuttuun tyyliinsä Ville ”Lefty” Leppänen. Hänkin aloitti keikan näennäisen rauhallisesti ja soitti jakkaralla istuen. Ei tainnut avausralli ehtiä edes puoleenvälin, kun Ville jo ponnahti jaloilleen. Hän tenhoamisestaan tuli mieleen colapullo, johon on nakattu kourallinen mentolipastilleja ja väännetty korkki tiukasti kiinni. Mies venkoili ja vääntyi, mutta kierteet kestivät ja homma pysyi kasassa. Pariin otteeseen setin aikana saatiin myös jännätä, kaatuko huteran näköisellä pallilla seisten sooloileva kitaraässä niin sanotusti mukkelismakkelis. Ei kaatunut. Normaalipituisella keikalla vetovastuu jakautuisi kolmikon kesken tasaisemmin, mutta nyt Ville enimmäkseen vei show'ta. Micke Björklöfin rumputyöskentely oli kepeän irtonaista. Chefin rento bassottelu toimii bändin selkärankana.
Robbie Hillin akustinen keikka alakerrassa meni pitkälti sivu suun ja ohi korvienkin, koska ryysis oli läpitunkematon. Kurottelin kameralla muutaman sokkona tähdätyn heittolaukauksen ja kuuntelin sujuvaa soitantaa sivummalta. Hyvissä ajoin hiippailin yläkertaan odottelemaan Ina Forsmania. Silloin talo oli jo mukavasti täyttynyt, joten katsoin parhaaksi mennä varmistelemaan kuvausmestoja. Juuri uuden pitkäsoittonsa ”Ina Forsman” julkaissut ja helmikuun alussa Blues Caravan -kiertueelle suuntaava laulaja on kovassa nousukiidossa. Neitokaisen itsensä kynäilemä uusi materiaali on soulilla maustettua ja vankasti perinteisiin nojaavaa, radiovalmista kamaa. Sen turvin tuskin tarvitsee jäädä pelkkien bluespiirien lemmikiksi. Ina ja hänen käsittääkseni melkoisen tuore bändinsä tarjosi FBA.n juhlakansalle tiukasti toimineen setin.
Palkintoja ja jamitusta
Yhdeltätoista oli vuorossa itse pääasia eli palkintojenjako. Tyylikkäät FBA-pystit ovat muuten kotimaista käsityötä: ne on suunnitellut ja valmistanut kultaseppä Mirka Loukimo, yrityksestä nimeltä Jasmin Design. Juontajakaksikon – Lauri Ankerman ja Olavi Rytkönen – seuraksi palkintoja jakamaan saapui FBA:n pääorganisaattori Davide Floreno.
|
Blues-Finland.comin kanssa yhteistyössä Nikki Hill Tampere-talossa 3.2. Wentus Blues Band 30 vuotta
|
Turhaa jäykistelyä väistelleen palkitsemisseremonian jälkeen esiintyi uusi tuttavuus, mutta kaikilta osin tutun oloinen. FBA All Stars -nimen alla lavalle nousivat nimittäin Lena & The Slide Brothersin basisti-laulaja Lena Lindroos ja kitaristi Matti Kettunen sekä Ballsin ja Huff 'n' Puffin rumpujen takaa tuttu Sande Vettenranta. Suomibluesin monitoimimies Tomi Leino täydensi kokoonpanon kitaroineen ja huuliharppuineen.
All Starsin setissä vieraili tämän vuoden palkittuja artisteja. Esa Kuloniemi, Micke Björklöf ja Erja Lyytinen kävivät jokainen vuorollaan kappaleen verran hoitamassa solistillisia toimia. Leino ja Lindroos lauloivat niin ikään yhden laulun kumpikin. Leinon kappaleen soolossa kuultiin huuliharpun lisäksi myös huuliharpulla soitettua slidekitaraa. Myös Lindroosin soolopiisiin tuli harppusoolo. Sen soitti yllätysesiintyjä Brother Andy Liukko. Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä, lavalle astuivat vuoden tulokkaat. White Knuckles Trio toi oman pianon mukanaan ja viimeisteli palkitsemisosuuden.
Loppukiri tyhjenevälle ravintolalle
Helge Tallqvistin ja Emilia Siscon uunituoreessa kokoonpanossa kokemus ja nousevat kyvyt täydentävät hienolla tavalla toisiaan: Tallqvistin ohella komppiryhmä (Tom Nyman ja Jupe Litmanen) edustavaa pitkän linjan ammattilaisia. Sen sijaan Sisco ja kitaristi Konstantin Kovalev ovat roots-musiikin nousevaa polvea. Nähdyn ja kuullun perusteella juurevamman musiikin tulevaisuus vaikuttaa turvatulta. Sisco on vahva ja monipuolinen laulaja. Eläytyminen oli paikoittain suorastaan väkevää. Kovalevin bluesista ja rockabillystä ammentava kitarointi on puolestaan leikkisän letkeätä. Tallqvistilla oli setin alkupuolella teknisiä ongelmia harppumikkinsä kanssa, joten kitaraa kuultiin runsaasti. Musiikillisesti Tallqvistin ja Siscon ryhmä viihtyi Fleetwood Macin parissa – vieläpä sen kuusikymmenlukuisen. Siellä kelpasi kuulijankin viihtyä.
Wentus Blues Band oli yksi kolmesta uuden levynsä juhlijasta Finnish Blues Awardsissa. Bändin kolmekymppisjuhlavuoden käynnistänyt ”Lucky Strike Mama” oli ilmestynyt edellisenä päivänä. Uudet kappaleet täyttivät suuren osan setistä. Soitto svengasi Wentukselle luonteenomaisen vaivattomasti. Levyn äänittänyt ja sillä harpistinakin vieraileva Tomi Leino kapusi myös Virgin Oilissa Wentuksen vieraaksi. Siitä meininki vain yltyi.
|
|
Wentus-solisti Juho Kinaret avitti Niko Riipan kitarasooloon. Lisää kuvia galleriassa
|
Sitten pistetiin lisää hutketta pyttyyn. Doctor's Orderin settiin mennessä oli väkimäärä huventunut ravintolassa melko lailla, mutta paikalla yhä olleet juhlijat saivat sitäkin tömäkämmän tehokuurin boogieta. Tohtorikolmikko (joka lopettelee 18-vuotista uraansa) latasi tulemaan sellaiset reseptit, että heikoimpia hirvitti. Ainoan rauhallisemman suvantopaikan keikkaan toi Archie Hämäläisen instrumentaali ”Legato Grande”. Siinäkin tulkinnan intensiteetti oli sitä luokkaa, ettei pulssi päässyt liiaksi tasaantumaan.
Perinteisesti illan viimeisen bändin paikka on kaikkein halutuin. Esimerkiksi Ruisrockissa vuonna 1980 homma riistäytyi vallan käsistä, kun Eppu Normaali ja ulkomaan elävät kinasivat, kuka saa soittaa kenenkin jälkeen. Finnish Blues Awardsin ankkuriosuus ei kuitenkaan tainnut ollut yhtä houkutteleva rasti. Moontonesin noustessa kello kahden jälkeen lavalle alkoi vähäinen yleisö olla jo livemusiikilla kyllästetty. Juhlakansa näytti viihtyvän salin seinustoilla istuskelemassa. Bändi kuitenkin sai riehakkaalla rhythm & bluesillaan kohtalaisen hyvän menon aikaiseksi. Rock & rollin juurille pureutunut, sopivasti vanhahtavan kepeä musiikki toimi todella hyvin illan päätteeksi. Sen jälkeen saattoi käppäillä hyvillä mielin hotellille – eikä tehnyt mieli kuunnella musiikkia ennen maata panoa.
MARKO AHO
Kuvagalleria
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2016 .
|
|