6.4.2011 Kuvagalleria Tad Robinson Monipuolisesti juurevaa Grand Blues Festivalin pitkä bluesilta Lahden Seurahuoneella huipentui rokkaavaan Teksas-bluesiin ja sinisilmäsouliin. Kuultiin myös kotimaista kolmikkoa, ja saatiin terveisiä eteläisestä naapurimaastamme.
Tänä vuonna Lahden Grand Blues Festivalin pääesiintyjäksi oli kutsuttu teksasilaiset Smokin' Joe Kubek ja Bnois King. Reilut parikymmentä vuotta kimpassa musisoinut kitarakaksikko vieraili maassamme ensimmäistä kertaa. Pääsääntöisen soolovastuun kantava Kubek näytti olevan bändin pomo, ja pitkälti hänen soittonsa kautta heidän musiikkityylikseen voidaan määritellä 'teksasilainen bluesrock'.
Laulusolistina toimiva Bnois King on viime aikoina alkanut soittaa yhä enemmän sooloja, mutta hän kertoi mielellään keskittyvänsä komppaamiseen. Sooloja hän soittaa lähinnä Kubekin toivomuksesta.
Kubekin soitto on vahvasoundista rokkaavaa ”teksasia” ja sen vastapainona Bnois Kingin leppoisampi ote tuo kokonaisuuteen hyvän sävyn.
Nykyisellään pitkälti toistasataa keikkaa vuodessa tekevä kaksikko on julkaissut yhteisiä levyjä jo runsaat kymmenen. Materiaalia siis piisaa. Muutaman vuoden takaisen livetaltioinnin nimipiisillä ”My Heart Is In Texas” startannut Lahden-setti sisälsi melko lailla viimevuotisen ”Have Blues Will Travel ” -kiekon materiaalia, mutta mahtui sekaan paljon muutakin.
Kubek ja King saivat yleisön hyvin mukaan. Tosin, viime vuoden tapaan, yläkerran ilmastointi osoittautui riittämättömäksi salin täytyttyä ääriään myöten blueskansasta. Keikalla vallitsi hikinen ja lämmin roadhouse-tunnelma. Kubekillakin oli kolmen tuulettimen ”fan club” edessään pöhisemässä!
Myös festarit järjestäneen Lahden Bluesmafian puheenjohtaja ja tilaisuuden isäntä Pekka Haukijärvi kutsuttiin lavalle jammailemaan. Hänen soittonsa ei lainkaan hävennyt amerikkalaisten kollegoiden rinnalla ja vierailu toi hyväntuulisen lisän keikkaan.
Yövuoro vetää pisimmän korren
Yhdysvaltalainen Tad Robinson esiintyi yökerhon myöhäisillassa. Hän oli liikkeellä suomalaisen bändin kanssa, ja homma toimi hienosti. Etukäteen tohti epäillä, mahtaako 'sinisilmäsoul' pitkälti puolenyön jälkeen juhlakansaa kiinnostaa, mutta jengihän oli hyvin mukana. Useammallekin festivaalivieraalle Robinson oli illan todellinen tähti.
Hänen kanssaan musisoi takuuvarma joukko suomalaisen rootsmusiikin huippuja: Juppo Paavolan (rummut) ja Jaska Prepulan (basso) komppiryhmän tuella pitkiäkin sooloja soittivat kitaristi Jonne Kulluvaara ja kosketinvelho Arto Piispanen.
Tad Robinson osoittautui ennakkohuhujen mukaisesti voimakasääniseksi laulajaksi ja kerrassaan mainioksi harpistiksi. Settiin mahtui myös vahvasti Fabulous Thunderbirdsin mieleen tuovaa rokkaavaa bluesia, mutta pääpaino oli soulahtavalla materiaalilla.
Perusasioiden äärellä
Virolaisen Andres Rootsin uusi kokoonpano Roundabout avasi illan musiikkitarjonnan alakerran aulabaarissa. Aiemmin Bullfrog Brownin piisintekijänä ja kitaristina vaikuttanut Roots julkaisi viime syksynä ensimmäisen soololevynsä, joka on niin ikään nimeltään ”Roundabout”. Varsin hyvän vastaanoton saaneelta äänitteeltä ei keikkasetissä kuitenkaan kuultu kuin yksi raita, sekin instrumentaalina.
Kolmikko viihtyi trad-henkisen bluesin parissa. Rootsin lisäksi bändiin kuuluvat kitaristi Martin Eessalu ja harpisti-laulaja Indrek Tiisel. Molemmat kitaristit käyttivät ahkerasti slide-putkea. He vuorottelivat saumattomasti soolojen soittajina ja onnistuivat monin paikoin loihtimaan bassonkin mukaan bändin sointiin. L.R. Phoenix tuli setin loppupuolella vierailevaksi solistiksi. Saimme kuulla herrojen yhteistä tuotantoa, joka ilmestyy singlenä myöhemmin tänä vuonna.
Jaakko Heinonen Band kapusi Seurahuoneen yläkerran päälavalle. Veteraani ei ole turhaan lähtenyt seurailemaan nykyajan kotkotuksia, vaan on pysynyt ilmaisussaan perusasioiden äärellä. Bluesiin sekoittuu nykyisellään monenkirjavia vaikutteita, joten tämän kaltainen, vahvasti Chicagon perinteeseen nojaava meininki on piristävä poikkeus.
Heinosen kitara soi komeasti ja pitkään. Toki soolo-osuuksissa pääsi välillä ääneen myös kakkoskitaristi Jonne Kulluvaara, jonka soittoon tunnetusti leimaa antavana piirteenä kuuluu vähäeleisyys. Siitä on kaikki turha karsittu pois; kuitenkin siinä on juuri tarpeeksi kaikkea.
Tanssilattialle, mars
Varsin erilaiseen bluesmaisemaan yleisön johdatteli Rääkkylässä, Pohjois- Karjalassa asuva britti L.R. Phoenix ja hänen rumpalinsa Henry Valanne. Rä(i)meblueskaksikko tarjosi yökerhon puolella hypnoottista ja paikoittain raivokastakin tanssimusiikkia.
Yleisö syttyi hieman hitaasti eikä aivan heti lähtenyt hauskanpitoon mukaan. "Olen ajanut Rääkkylästä Lahteen soittaakseen keikan", Phoenix huomautti, "ja autokin hajosi pari kertaa matkalla. Voisihan yleisö edes vähän tanssia?" Tästä jengi innostui, ja loppua kohden meno yltyi. Andres Roots teki parin piisin mittaisen vastavierailun. Setti päättyi kerrassaan komeaan ”Jumper On the Line” - versiointiin.
Lahtelainen bluesrockbändi The Pythagoras soitti yökerhon puolella. Nuorten miesten trio oli hyvin sisäistänyt soittoonsa kuusi- ja seitsemänkymmentälukuisen progebluesin vaikutteet. Bändi soitti tyylikkäästi Hendrixin ja kumppaneiden hengessä äitymättä turhanaikaiseen tilutukseen. Äskettäin edesmenneen Gary Mooren suuntaan kolmikko kumarsi soittamalla ”I´m Movin On” -kappaleesta aivan kelpo version. Soitto soi siinä määrin hienosti ja tyylitajuisesti, että tästä bändistä kuullaan vielä.
Yleisesti ottaen homma toimi hienosti Grand Blues Festivalilla. Kuusi bändiä on yleisölle melkoinen urakka, mutta tällä kertaa tarjonta oli riittävän monipuolista. Missään vaiheessa ei alkanut puuduttaa. Viime vuoteen verrattuna valtaisa parannus oli se, että nyt yökerhon lava sijaitsi ravintolan takanurkassa. Aiemmin se oli heti oviaukon vieressä, joten baarin sisääntulon totaaliseen ruuhkauttamiseen ei isoa ihmisjoukkoa tarvittu. Nyt kulku toimi juohevasti.
MARKO AHO
Kuvagalleria (kuvat Marko Aho ja Kake Kiirikki)
Linkit: Lahden Blues Mafia, Lahden Seurahuone .
|