Nathan James esitteli kummallisia soittopelejään ja Eden Brent näytti boogie- pianon mallia. Kotimaiset esiintyjät jäivät hieman varjoon, mutta se koskee ainoastaan valaistusta.
Lahtelaisen Grand Blues Festivalin ohjelmisto oli tänäkin vuonna koottu ennakkoluulottoman monipuoliseksi. Pitkän illan huipentumana kuultiin varsin omaperäisiä soittopelejä. Lahden Seurahuoneen päälavalla illan päättänyt Nathan James käyttää nimittäin itserakentamiaan pesulautakitaroita ("washtar gitboard"), ja hänen jälkeensä esiintyi alakerran baarissa vielä Black River Bluesman sikarilaatikkokitaroineen.
Nathan James on vieraillut Suomessa useampaankin kertaan, mutta aiemmin hän on ollut liikkeellä yksin. Tällä kertaa matkaseuraksi oli lähtenyt uudella ”What You Make Of It” (Delta Groove Music) -levylläkin musisoiva kokoonpano The Rhythm Scratchers. Mainion uuden bändin muodostavat basisti-harpisti-laulaja Troy Sandow ja rumpali Marty Dodson. Peruskolmikon lisänä Lahdessa kuultiin myös setissä vieraillutta huuliharpisti-laulaja Billy Watsonia.
Nathan James on vuosien saatossa keikkailut ahkerasti yksin ja duon puolikkaana. Sitä perua lieneekin se, että hänen soittotyylinsä pohjaa pitkälti country bluesiin. Pikkausta ryhdistämään hän innostui suunnittelemaan kitaran, jonka body on tehty pesulaudasta. Pari vuotta sitten valmistui ensimmäinen washtar gitboard, ja sittemmin tuotekehittely on jatkunut.
Lahdessa Nathanilla oli erilaisia pesulautakitaroita mukanaan kolme kappaletta. Parissa näytti olevan lähinnä vain mikrofonieroja. Kolmas soittopeli, Tri Tar - nimellä kulkeva kolmekielinen baritonikitara, olikin sitten ihan jotain muuta. Sitä tehdessään Nathan on yhdistänyt pesulautarunkoon kirveen varren kaulaksi. Hauska yksityiskohta on kieliä kaulasta erossa pitävän satulan virkaa toimittava pultti. Sen lisäksi että nämä soittopelit ovat omaperäisen ja hauskan näköisiä, Nathan osaa onneksi niitä myös käyttää. Tuotekehitys on selkeästi lähtenyt omista tarpeista. Pesulaudan rapsutus tuo hyvän lisän hänen soittoonsa.
Jamimeininkiä
Jos on pesulautakitaroita rakennellessa ollut luova kierrätys valloillaan, niin sama aate kuvaa hyvin myös Jamesin musiikkia. Bändin keikalla vanhahtavat bluessävyt, välillä jazzilla tai ragtimella sävytettynä, tuodaan nykypäivään vaivattomasti. Kolmikko soittaa maukkaasti ja erityisen komeasti toimivat kolmeääniset laulut.
Bändin touhu Lahden Seurahuoneella oli koko ajan sopivan letkeätä, mutta ei löysää. Oli helppo huomata, että trion jokainen jäsen on pitkän linjan taitaja alallaan. Dodson saattaa toisinaan heilua rumpujen takana kuin heinämies, mutta jokainen isku löytää kohteensa. Tarpeen vaatiessa myös pidäkkeisen verkkaiset fillit löytyvät juuri oikeisiin väleihin. Sandow'n bassottelu on pinnistelemättömän maltillista. Piisit kulkevat hänen vieminään jouheasti. Sandow myös lauloi yhden laulun ja soitti huuliharppua.
Setissä muutamaankin otteeseen vieraillut Billy Watson oli monelle tyystin uusi tuttavuus. Hän pyörittää kotikulmillaan Kaliforniassa International Silver String Submarine Band -nimistä jamikokoonpanoa, jossa miehitys vaihtuu aina tilanteen mukaan. Nathanin lisäksi muun muassa Junior Watson kuuluu orkesterin reserviin.
Melko jamihenkistä oli touhu Billy Watsonin osuuksissa Lahdessakin. Hän on kelpo huuliharpisti, hyvä laulaja ja vauhdikas esiintyjä. Kieltämättä vierailut toivat mielenkiintoisen lisän keikkaan, mutta mieluummin ehkä olisi kuunnellut bändin omaa ohjelmistoa koko setin.
Jamesin siirryttyä rivimieheksi hänen soittotyylinsä muuttui etäämmälle country bluesista ja kohti perinteikästä Kalifornian soundia. Hollywood Fatsin pitkä varjo leijui ajoittain lavalla.
Liian hyväntuulinen laulaakseen bluesia
Toiseksi amerikkalaisvahvistukseksi oli tämän vuoden Grand Blues Festivaliin saatu pianisti-laulaja Eden Brent. Myös Eden on entuudestaan tuttu näillä leveysasteilla. Hän esiintyi viime kesänä Rauma Bluesissa. Eden tarjosi hyvän show'n.
Brent on monipuolinen pianisti ja osaava laulaja. Ripeät boogiet ja etenkin hitaammat tunnelmoinnit irtosivat uskottavasti. Brent on myös ilmeikäs esiintyjä; hänen setissään on sopivasti mukana huumoriakin. Hän osaa ottaa yleisönsä eikä kaihda rehvakkaampaakaan menoa.
Seurahuoneen päälava ei kuitenkaan ollut paras mahdollinen esiintymispaikka hänelle. Pieni nainen melko matalalla lavalla pianon takana istumassa peittyi muutaman ensimmäisen yleisörivin taakse tehokkaasti. Näin ollen salin etuosaan pakkautunut innokas ja vastaanottavainen yleisönosa sai nauttia Edenin esityksestä täysipainoisesti, mutta taaempana seisoskelleet eivät juurikaan häntä tainneet nähdä. Mitäs pysyttelivät niin kaukana... Onneksi sentään musiikki kuului salin takaosaankin.
Nuorempana muun muassa jazzmusiikkia opiskellut Eden teki useita vuosia yhteistyötä boogiepianisti Boogaloo Amesin kanssa. Tätä kautta hän omaksui boogien salat. Entuudestaan hankkimansa hyvän tekniikan ja musiikin teorian tuntemuksen yhdistyttyä vanhan mestarin viisauksiin on lopputuloksena laadukas kokonaisuus.
Nopeat boogiet ja hitaat balladit vuorottelivat setissä luontevasti. Eden pisti yleisöön vauhtia soittamalla Ray Charlesin “What'd I Sayn”, jonka sisään oli leivottu pitkä pätkä Tina Turnerin “Sticks And Stonesia”. Sen aikana hän myös laulatti yleisöä runsaasti ja sai (yleensä melko laiskasti mukaan lähtevän) blueskansan melkoiseen vauhtiin.
Eden soitti melkein parituntisen setin. Kun hänet kutsuttiin Nathan Jamesin setin loppumetreillä uudelleen lavalle, hän tokaisi, ettei osaa enää yhtään laulua. Hyväntuulisen rupattelun ja pohdiskelun jälkeen hän kuitenkin muisti vielä yhden. Eden ja Nathan esittivät yksissä tuumin klassisen ”Sweet Home Chicagon”.
Kotimaista laajalla skaalalla
Illan musiikkitarjonta alkoi perinteisesti aulabaari Memphisin sisäänheittomusiikilla. Jukka ja Jamie Mäkinen soittivat baarin nurkassa pari settiä. Olkoonkin, että lava oli kovin vaatimaton ja flunssa vaivasi esiintyjistä kumpaakin, mutta siitä huolimatta Mäkisen pariskunta heitti hyvän keikan.
Jukka aloitti soittamalla yksin muutaman piisin. Hänen varustuksenaan oli tuttuun tyyliin kitara ja räkkiharppu. Niiden lisänä oli myös hänen äskettäin rakentamansa stomp box, joka toi aimo annoksen lisäpotkua komppipuolelle. Soitto soi komeasti ja Jukan vanhoissa Gibsoneissa oli ihailtavan muheva soundi. Erityisen hienona vetona mieleen jäi Jamien osuuden avannut perinteinen gospel ”Travellin' Shoes”, joka tarjoiltiin a cappella -duettona.
Iltakahdeksalta oli edessä siirtyminen yökerho Nightin puolelle. Siellä virallisen osuuden polkaisi käyntiin rockabilly-pumppu Tail Shakers. Bändin esiintyminen oli vakuuttava. Kaikesta huomasi, että heillä on takana runsaasti yhteisiä kilometrejä ja nähdyn perusteella voi povata niitä olevan edessäkin melko lailla. Omaa materiaalia kirjoittaessaan Tail Shakers ei ole turhaan väistellyt esikuviensa sävyjä, joten laulut nivoutuivat luontevasti toistensa sekaan. Tail Shakers tarjosi vauhdikkaan ja taidokkaan annoksen rockabillya.
Yökerhossa esiintyi myös Lena & The Slide Brothers. Basisti-laulaja Lena Lindroosin liidaama combo soittaa moni-ilmeisesti juurevaa musiikkia, jossa kuuluu sävyjä niin bluesista, countrysta kuin silkasta rokistakin. Jupe Litmanen luo Lindroosin kanssa oivalliset puitteet Ville Leppäselle ja Matti Kettuselle seikkailla kitaroineen – varsin slide-voittoisesti tietenkin.
Black River Bluesman ja Bad Mood Hudson aloittivat yövuoronsa alakerran yökerhossa puoli kolmelta. Bändin alt.bluesissa on bluesista jäljellä vain kova ydin. Kaikenlainen turha silottelu loistaa poissaolollaan. Duon musiikista puuttuu tyystin se ”ihan ookoo” -aspekti. Tästä joko pitää tai ei pidä, välimuotoja tuskin ilmenee. Ilahduttavan moni näytti meiningistä pitävän ja jopa riehaantuvan.
Yksi asia jäi hieman ihmetyttämään: Nightiin ei ollut hommattu kunnollisia valoja. Bändit soittivat melkoisen hämärissä oloissa. Black River Bluesmanin setissä valon niukkuus oli käännetty voitoksi tarkan sijoittelun avulla, mutta muuten valoisampia oloja olisi kaivannut.
Lahden Blues Mafian järjestämä Grand Blues Festival oli jälleen viihdyttävä kokonaisuus. Bändit edustivat montaa eri kulmaa juurimusiikin laajalla kentällä, mutta sopivat hienosti samoihin kinkereihin. Kiitos ensivuoteen!
MARKO AHO, teksti ja kuvat
Kuvagalleria
Linkit: Lahden Blues Mafia, Lahden Seurahuone .
|