|
22.4.2015 Kuvagalleria
|
Carolyn Wonderland
|
Lahden Blues Mafian järjestämä Grand Blues Festival 2015 oli aiempaa tiiviimpi ja sellaisenaan varsin toimiva paketti. Musiikista vastasivat Carolyn Wonderland, Trickbag, Ina Forsman & Helge Tallqvist Band sekä Baby Boy Varhama & Matti Hussi.
Jo viime vuonna Lahden Seurahuoneen aulabaarin sisäänheittomusiikkia lukuun ottamatta kaikki esiintyjät oli siirretty toisen kerroksen päälavalle. Muutos johtui ilmeisesti hotellin remontista, mutta järjestely osoittautui oivalliseksi. Tutuksi tullut kahden kerroksen välillä ramppaaminen ei siis enää kuulu viralliseen ohjelmaan.
Selkeämpänä kokonaisuutena festivaalin tunnelma on relampi. Roudaustaukojen aikana oli sopiva väli korjata nestetasapainoa suuntaan tai toiseen ja rupatella tuttujen kanssa.
Grandin tämänvuotiseksi vetonaulaksi oli kiinnitetty teksasilainen Carolyn Wonderland. Austinista, tuolta juurimusiikin ihmemaasta, tuleva kitaristi-laulaja tunnetaan ensisijaisesti bluesartistina, mutta hän on paljon muutakin. Teksasissa ollaan perinteisesti aina oltu suurpiirteisiä genreajattelun kanssa – niin nytkin. Wonderlandin käsissä blues yhdistyy luontevasti gospelin, countryn ja rockin eri muotoihin.
Wonderlandia tavataan kutsua uudeksi Janis Jopliniksi tai Stevie Ray Vaughaniksi. Kahden legendan nostaminen vertailukohdaksi on varmasti lähtenyt liikkeelle kehuna. Pelkästään hyvä asia se ei kuitenkaan ole. Janisin ja Stevie Rayn mantteleille kun on ilmoittautunut turhan runsaslukuiset perikunnat. Molempia on vuosien saatossa apinoitu aivan kylliksi. Siksi tämä luonnehdinta ei herätä mielikuvaa omaperäisestä artistista. Sellainen Wonderland kuitenkin on.
Carolyn Wonderlandilla on oma tyylinsä. Raisu ja rauhallinen tulkinta kulkevat käsi kädessä. Sähkökitaraa Wonderland soittaa sormin näppäilemällä. Perinteisestä bluesista juontuvat tekniikat saavat lisäväriä countryn puolelta lainatuista kikoista. Staccatomaisen napsahtava soitto on ilmavaa ja eloisaa. Siinä ei ole tietokaan nykypäivän tasapaksusta soundi-ihanteesta. Myös laulajana Wonderland on hankalasti paketoitava. Tunteella kumpuava tulkinta poukkoilee laajalla skaalalla, ja laulussa on särmää. Äänenpaineen noustessa hän ”luomumiksaa” itse laulamalla kauempaa tai jopa ohi mikrofonista. Lahdessa valpas äänimies ilmeisesti yritti tasoitella huippuja solistin apuna. Sen seurauksena hiljaisemmat osat tuppasivat paikoittain häviämään. .
|
|
Wonderlandin bändin muodostavat rumpali Kevin Lance ja kosketinsoittaja Cole El-Saleh. Kaikki kolme kantavat kortensa kekoon lauluhommissa, ja kuorot toivat hyvän lisän moniin piiseihin. Eh-Saleh hoiteli muiden velvoitteidensa ohella bassot koskettimista vasemmalla kädellä. Monitaitoinen Carolyn soittaa kitaran lisäksi ainakin lap steeliä, haitaria, pianoa, trumpettia ja mandoliinia. Lahdessa kuultiin ensin mainittua muutaman laulun verran.
Myös laulunkirjoittajana Wonderland on niittänyt mainetta. Keikalla kuultiinkin paljon hänen omaa materiaaliaan. Toki seassa oli mainioita, eikä niin ilmeisiä, lainoja. Esimerkiksi Billy Joe Shaverilta oli settiin päätynyt ”Honey Bee”, Johnny Winteriltä ”Still Alive And Well” ja Freddie Kingiltä ”Palace Of the King”.
Monikansallista remellystä
Ennen Wonderlandia lavalla touhusi entuudestaankin tuttu ryhmä: illan vauhdikkaimman setin heitti ruotsalaispohjainen Trickbag. Viisikko tarjosi show'n, josta ei temppuja tai vauhtia puuttunut. Musiikkikin oli luonnollisesti ensiluokkaista.
Bändiä ilmeikkääseen tyyliin luotsaavan laulusolistin Tommy Mobergin lisäksi Trickbagin komppiryhmä on ruotsalaisvalmisteinen. Kontrabassoa soittaa Lars Näsman ja rumpuja Per Norin. Vierasvahvistuksina lavan reunoilla operoivat suomalainen kitaraässä Tomi Leino ja englantilainen huuliharpisti West Weston.
|
Trickbag ei aikaillut, vaan täysi meno rykäistiin saman tien päälle. Rokkaavaa bluesia, joka bluesrockista eroten myös rollaa, kuultiin runsaasti. Piisit svengasivat, vaikka bassoa soitettiin välillä ylösalaisinkin. Erityisesti Moberg teki parhaansa, jotta saisi jäyhään jökötykseen taipuvaisen suomalaisyleisön intoutumaan. Ilakoivan ryhmän hyväntuulisuus tarttui kuulijakuntaan.
Weston soitti runsaasti kromaattista harppua ja saikin siitä varsin tömäkät pörinät aikaiseksi. Myös perinteisellä bluesharpulla homma taittui. Leinon kitarointikaan ei jättänyt huomauttamisen varaa. Tuorealla tavalla perinteikästä bluesia on aina ilo kuunnella. Etenkin, kun se on näin hyvin esitettyä.
Trickbagin keikalla oli hauska meininki, mutta vitsiksi touhu ei missään vaiheessa luiskahtanut. Musiikki pysyi koko ajan pääasiana. Juuri siinä se perimmäinen vitsi
|
|
Leino ja Näsman
|
piilee. Poseeraus ja hassuttelu ovat pitkälti Mobergin ja Näsmanin varassa. Leinokin hoiti oman osansa. Kitara soi niskan takana, ja jalan alla slidetys hoitui kätevästi yleisöstä lainatulla tuopilla.
Nuorisotyötä ja alkupalat New Orleansista
Monia bluesmuusikoita yhdistää se, että lupaava tulevaisuus on turvallisesti takanapäin. Grandin pääkonsertin avanneella Ina Forsmanilla se on kuitenkin valoisana edessä.
On selvää, että parikymppisellä laulajalla ei voi olla aivan samanlaista syvyyttä äänessään kuin vaikkapa parin sukupolven verran etumatkaa saaneilla tekijöillä, mutta todella hyvältä Ina kuulostaa jo nyt. Hän on ehdottomasti parasta mitä Idolsista on iloksemme jäänyt.
Ina Forsmanin kautta bluesin pariin saadaan toivottavasti myös enemmän nuorta väkeä. Sehän ei olisi lajin tulevaisuuden kannalta lainkaan huono asia. Esimerkiksi Amy Winehousesta ei tarvitse montaakaan harppausta ottaa löytääkseen bluesin. Sen kun mahdollisimman monet oivaltaisivat.
Helge Tallqvist Band säesti Forsmania takuuvarmoin ottein. Tallqvistin harppu ja Jonne Kulluvaaran kitara eivät eksy. Tosin erityisesti Jonne tykkää sisällyttää virkistäviä poikkeamia ja yllättäviäkin reittivalintoja sooloihinsa. Harri Ala- Kojolan ja Iiro Kauton jämptisti svengaava komppi takaa eturiville hyvän perustan.
Festivaali-illan perusta luotiin kerrosta alempana hotellin aulabaarissa. Iltaseitsemältä siellä alkoi Baby Boy Varhaman ja Matti Hussin duokeikka. Hussi osoittautui monipuoliseksi pianistiksi. Häneltä taittuivat rytmisesti haastavat New Orleansin pianopalat samalla tavoin kuin viime vuosisadan alun pianobluesikin. Varhaman käheän rennon laulun kaveriksi ei muuta osannut kaivata.
Sopivan kokoinen paketti
Kolmen esiintyjän pääkonsertti oli juuri passeli Grand Blues Festival - kokonaisuus. Viime vuonnahan Ruthie Fosterin jälkeen yövuoroa hoitamaan ryhtynyt Million Dollar Tones sai soittaa melkoisen tyhjälle salille.
Nyt ilta päättyi luontevasti Wonderlandin settiin. Kaikki vaikuttivat tyytyväisiltä. Trickbag olisi voinut soittaa pidemmän setin, heidän osuutensa kun jäi muita lyhemmäksi. Muuten ei festivaalista olekaan pahaa sanottavaa. Etenkin, kun Seurahuoneen aamupalakin on tavanomaista laadukkaampi – enemmän grand kuin blues.
MARKO AHO
Kuvagalleria
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2015 .
|
|