TEATTERIARVIO
|
|
24.9.2014
|
Antti Paranko © Hämeenlinnan Teatteri/Tommi Kantanen
|
Chuck Berrystä teatterin stimulantti! Hämeenlinnan Teatterin "Havannan kuu" ammentaa muun muassa Berrystä ja Carlos Santanasta. Musiikkikomedian käsikirjoitti Tapani Bagge ja ohjasi Kirsi- Kaisa Sinisalo.
Hämeenlinnan Teatteri iskee jälleen. Tuskin ehdittiin toipua Costello Hautamäen rock-musikaalista "Kersantti Karoliina", niin kohta mätetään jo uutta; syyskausi käynnistyi vinhalla rytmimusiikin ilottelulla "Havannan kuu". Aivan oikein, musiikkinäytelmän nimi, teemalaulu ja jossain määrin juonikin ovat suomennos Chuck Berry -klassikosta "Havana Moon".
Bravo! "Havannan kuu" on musiikkikomedia, veijaritarina modernisti. Kirjailija Tapani Bagen tilaustyönä kirjoittama musiikkinäytelmä on kertomus kahdesta, työntekoa vierastavasta hämäläisveljestä (rooleissa Mikko Töyssy ja Lasse Sandberg), jotka saavat vuosisadan idean: kidnapataan miljonäärin tytär ja lähdetään lunnasrahoilla Havannaan.
Tyyliltään Havannan kuu on englantilaisen farssin muunnelmaa – siis posketonta kohellusta, nokkavaa sanataiturointia ja kertomus siitä, miten kaikki voi mennä pieleen. Näytelmän musiikki ei mene pieleen.
Kitaristi, säveltäjä ja kokenut orkesterinjohtaja Antti Paranko on päällenauhoitusten avulla luonut erinomaiset musiikkitaustat lauluille. Hän on lavalla yksinään kitaroineen, osittain cameo-roolissa osana näytelmää, ja ”näkymättömän bändin” ainoa esiintyjä. Äänisuunnittelu (Harri Kuittinen) ja miksaus tekevät yhden miehen bändistä nautinnollisen kuunteluelämyksen.
Notkeaa poljentoa teatteri kaipaa
Teemasävelmä "Havana Moon" esitetään suomeksi Carlos Santanan versiota mukaellen. Versiossa Chuck Berryn ronski rock & roll 50-luvulta niveltyy oivallisesti lattariformeihin. Tijuanan kasvattina Carlos kasvoi molempien vaikutuspiirissä. Karibian seudun sulavaliikkeinen poljento saa ihmiset aina liikkeelle – harmi vain, ettei teatterissa voi tanssia. .
|
|
Berryn ja Santanan lisäksi musiikkinäytelmä sisältää koko joukon rytmimusiikin menestyssävelmiä vetävinä sovituksina. Blueshenkinen ”Maanantai” (Kolmas nainen) on riipaiseva. ”Kohtalon tähti” (Elviksen hovisäveltäjien Sherman Edwardsin ja Sid Waynen tuotantoa) ja Dolly Partonin ”Nine to Five” toimivat suomeksikin. Tosin Dollyn inhorealistinen tilitys duunarin arjesta tuskin voisi enää originaalitekstuuriltaan kauempana hämäläisten luuseriveljesten vapaa- aikamyönteisestä asenteesta:
Tumble outta bed and I stumble to the kitchen Pour myself a cup of ambition And yawnin', stretchin', try to come to life Jump in the shower and the blood starts pumpin' Out on the streets, the traffic starts jumpin' With folks like me on the job from 9 to 5 Workin' 9 to 5, what a way to make a livin' Barely gettin' by, it's all takin' and no givin'
Hyvin se silti menee Hämeessäkin – ottamista, ei antamista, on kidnappaajan elämä myös. Iskumusiikki pitää ajoin hieman puuroutuvan farssin elossa ja vauhdissa. Costellon ja Anna-Leena Härkösen poskettomassa "Kersantti Karoliinassa" pidettiin nuorten ja norjien tanssijoiden avustamana vauhtia yllä – ehkä joku tällainen piristysruiske olisi sopinut "Havannaankin".
Lasse Sandberg ei nyt yllä aivan sellaiseen täräytykseen kuin aikoinaan irlantilaisen Frank McCourtin huikeassa musiikkinäytelmässä ”Seitsemännen portaan enkeli”, joka on levytettykin. Tai Leonard Cohen -kabareen pääosassa – toisaalta rock-balladien legenda on roolihahmona tietenkin jotakin muuta kuin hämäläinen wannabe-gangsteri.
"Havannassa" Mikko Töyssy ja Ushma Karnani vetävät nuorten rakastavaisten roolia pilke silmäkulmassa, ja Töyssy on tavattomassa vedossa lauluosuuksissa. Ushma Karnanin (ex-Gimmel) soolonumerossa voimankäyttö jäi vajaaksi, mutta otteet parantuivat myöhemmin ja duetto-osuus meni hienosti.
|
|
Satu Silvo ja "Immu" Saarelainen. Kuva Hämeenlinnan Teatteri/Tommi Kantanen
|
Veteraaninäyttelijät Ilmari Saarelainen (tunnettu koomisista rooleistaan muun muassa tv-sarjassa "Sisko ja sen veli") ja Satu Silvo ovat tietysti näyttelijöinä rautaisen kokeneita, mutta rytmimusiikilliset laulusolistin tehtävät ovat hieman hankalia kummallekin. Ryhmän avulla homma hoituu.
Maestro Paranko on laittanut mukaan myös omia, tarttuvia biisejään. "Theme for Allu & Leila" tuntui parhaiten tavoittavan näytelmän hengen. Kitarasoundit ovat komeat ja soolot hyvin fokusoituja.
Cuba, si!
Rytmimusiikki on tosiaan tuonut virkistettä perinteiseen teatteriohjelmistoon, mutta nämä musiikkinumerot toimivat teatterissa toiseenkin suuntaan. Syntyy uutta, ja uudentyyppistä musiikkiteatteria.
Ehkä pieni, mutta sitäkin tärkeämpi detalji on, että kaikkien blueslaulajien ja rytmimuusikoiden tulisi kuunnella Berryn "Havana Moonia" tarkasti, äänne- ja rytmiopillisesti. Ehkä mielellään juuri Santanan näkemystä, jossa kuubalainen murre kuuluu tuotoksessa luontevasti.
Laulun grammaattiset sutkaukset (kuten englannin nominatiivi- ja partitiivimuodon tahallinen sekoitus, jatkuva preesens ja yksikön kolmannen persoonan taivutuksen huomiotta jättäminen) ovat herkullisia. Berryn kulta- aikoina ne olivat jotakin uutta.
Nythän ne ovat muun muassa Ali G:n, hip hopin ja rapin ansiosta jo melko tunnettuja idiomeja, ja yleisö osaa meilläkin vaatia niitä. Kouluenglannilla ei nykyajan blueslaulaja pitkälle pötki. Oikeastaan se pitäisi unohtaa, mutta tämä näytelmäteksti ei tietenkään pyri olemaan maailmankuulun laulun samasanainen suomennos.
Havannan kuun tarinallinen pointti on laina-ainesta. Bagge arvelee saatesanoissaan meidän jokaisen kaihoavan omaa Havannaamme. "Havana Moonin" mies uneksii New Yorkista ja charmantista, foxy ladysta siellä:
But still alone me drinkin' the rum Begin to think the boat no come American girl she tell a lie She say, "Till then" She mean, "Goodbye”. Havana Moon…
Molemmat ovat siis potentiaalisesti mahdottomia kuubalaiselle tyhjätaskulle, mutta jostakin voi aina haaveilla. Santanan versiossa kertosäe ”buenas noches por yo” osoitti tenhonsa fiiliksen luomisessa – koruton hokema puree, ja niin puree tässä näytelmässäkin.
Kuubalainen musiikki on myös hyvin nautinnollista. Kitaranero Ry Cooder teki loistotyön Buena Vista Social Club -sessiollaan. Rytmimuusikkojen pitäisi kuunnella niitä lauluja yhä uudestaan, jotta rytminen syke ja pienet yksityiskohdat tarttuisivat.
Nähtävästi Hämeenlinnan Teatterin kapellimestari on näin tehnyt, vaikka musiikin spektri esityksessä on laaja – mukana on maestron omiakin sävellyksiä. Antti Parangon persoonallinen "Around Blues" oli viimetalvisen Local Voices -session kohokohtia; hän on taitava blueskitaristi ja -säveltäjä.
ANTTI SUVANTO
Tapani Bagge - Kirsi-Kaisa Sinisalo: Havannan kuu. Hämeenlinnnan Teatteri, kantaesitys 4.9.2014 päänäyttämöllä. Syyskaudella esitykset 5.12. asti.
Rooleissa Lasse Sandberg, Mikko Töyssy, Satu Silvo, Ilmari Saarelainen, Reidar Palmgren, Ushma Karnani, Katariina Kuisma-Syrjä, Sinikka Salminen
Linkki: Hämeenlinnan Teatteri
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2014 .
|
|