TEATTERIARVIO
|
|
2.4.2014
|
Sinikka Salminen ylenee kessuksi.
|
Rock & roll elävöittää teatterin! Hämeenlinnan Teatterin "Kersantti Karoliina" on vauhdikas musikaali, johon Popedasta tuttu Costello Hautamäki on säveltänyt vetävät rock-numerot. Musiikki loistaa tarinankerronnan pääelementtinä.
U2:n Bono spreijaa sillan pilariin ”Rock & roll stops traffic!” bändin legendaarisella "Rattle & Hum" -videolla. Näin varmasti on, ja se stimuloi myös teatterin ja elähdyttää kokenuttakin teatterissa kävijää. Tästä käy todisteena Popeda- kitaristi Costello Hautamäen "Kersantti Karoliina" Hämeenlinnan Teatterissa. Esityksen ensi-ilta Vanajasalissa oli 13. helmikuuta. Talven aikana esitys on hioutunut ja rokki terävöitynyt.
Rock-musikaaliksi kategorioitu "Kersantti Karoliina" on Costellon säveltämä ja kirjailija Anna-Leena Härkösen tekstiin rakentuva, estoton rock-spektaakkeli. Popedassa ja monissa muissakin yhtyeissä meritoitunut kitaristi-säveltäjä on antanut palaa sydämensä kyllyydestä. Ehkä oikeampaa on puhua rock- henkisestä näytelmästä – puheosuuksia on aika paljon – mutta 16 sävelmän rock & roll -kollaasi on joka tapauksessa ravistelevaa menoa teatterissa.
Lähtökohtana Anna-Leena Härkösen tekstiin on ollut Popedan hitti "Kersantti Karoliina". Kahden lapsen äiti saa naisystävänsä kanssa neronleimauksen: asepalvelus pitää suorittaa! Idean mielettömyydestä huolimatta se päätetään toteuttaa. Luvassa on paljon kohellusta, vauhtia, pidäkkeetöntä parodiaa (Village People, poliitikot, SA-Int) ja, kuten arvata saattaa, lemmenleikkejä ja väärinkäsityksiä. Karoliinan sotilasura etenee nopeasti: 45 vuorokautta alokasaikaa ja siinä ajassa jo kersantiksi.
Anna-Leena Härkönen on kuitenkin liian kokenut kirjailija lähteäkseen liikaa solttumachoilun vietäväksi – obligatorisen ryyppyillan jälkeen herkullisia pilakuvia heitellään virkamieskoneiston mielettömyydestä ja kaavoihin kangistuneista toimintamalleista. Elisabeth Rehniä, joka vuonna 1994 ajoi lakiin naisten asepalveluksen, näytelmä parodioi jo niin kovin ottein, että vasten tahtoaankin täytyy jo vähän sympatisoida ex-puolustusministeriä.
Naisten intti oli miehiselle Popedalle vastustamaton aihelma ohitettavaksi, virisi Karoliina: ”Kuulin Karoliinan lähteneen, jätti tänne vaikeroimaan kotipiiakseen. Syytän sua, Elisabeth Rehn! Mun vaimoni on kapiainen…” Teoksen ainoa Mika Sundqvist -tekstuuri on tänäänkin hilpeää, ainakin hämeenlinnalaisen teatteriväen esityksenä. Popedan pojat saivat 90-luvulla ilmeisesti tietää huutia laulutekstin vuoksi. Rock & roll siis elävöittää teatterin, ja pysäyttää liikenteen, mutta myös ministerin. Ei vähän ollenkaan!
Jämerä rock rulaa
Costellon musiikki on silkkaa rock & rollia, vaikkei hän Popedankaan biiseihin ole juuri suosinut 12 tahdin shufflea tai perusbluesista omaksuttua sointumallia, jossa viljellään paljon septimisointuja ja niihin rakentuvia laulu- ja soolointervalleja. Ei nytkään, mutta kyllä toimii. .
|
|
Vaikka nyt on tietenkin tehty Popedan sijaan musiikkia teatterille, tekotapa on vastaavanlainen. Eli isoa ääntä, tarttuvia melodioita, mahtipontista soundia – vähän kuin Joe Bonamassan livetunnelmien jykevä vyöry. Joku voisi ehkä sanoa tätä AOR-rockiksi, koska hempeämielisiä mollisävelmiä on mukana samalla bändikonseptilla (ei siis akustisin soittimin). Pääasiassa medium-tempossa kulkeva musiikki tempaa pidäkkeittä kuulijan mukaansa.
Konsepti skulaa ja sillä sipuli. Costello on itse tekstittänyt melkein puolet lauluista. Rimmaavien ja tempossa kulkevien laulutekstien nikkaroijana hän tuntuu olevan toistaiseksi hieman edellä Anna-Leena Härköstä, jonka vahvuus on pitkässä muodossa ja tarinan kuljettamisessa.
Anna-Leenahan on uskomattoman terävä kirjailija ja neuvokas tarinankertoja. Hän ei silti ole aivan omimmillaan Tao mua -tyylisessä, yksi- ja kaksitavuisille sanoille rakentuvassa rokkisäksätyksessä. Hervotonta huumoria silti riittää ja karikatyyrit ovat täysin poskettomia – jengi on dorkana ja sekoaa koko ajan lisää. Rokkiväki toivottaa Anna-Leenan lämpimästi tervetulleeksi – lisää hulvattomia rock-musikaaleja, kiitos!
Tanakka bändi
Costellon musaa ei voi jättää humppaorkesterin tai studiohemmojen hoteisiin. Toisaalta Costello on antanut paljon tilaa romanttisille mielteilleen, joista saatiin esimakua jo vuoden takaisella sooloalbumilla "Kun mies unelmoi". Haaveilu on luvallista, ja fiksusti Costello unelmoi "Kersantti Karoliinassakin"; Hääkellot soi, Ikävöin päivin öin, Sä oot mun Yesterday ja niin edelleen.
Nuorekas nelihenkinen teatteribändi potki vahvasti musan ulos. Puherooleja bändillä ei ole, toisin kuin vaikkapa saman talon "Seitsemännen portaan enkelissä", mutta he ovat stagella koko ajan. Stemmalaulusta koituu erinomainen tuki näyttelijöille.
Jimi Hautamäen rumpusetti soi täyteläisesti. Jimi ajajan paikalla pitää kokonaisuuden luotettavasti kasassa. Yleisölle soittaminen selvästikin on hänelle myös nautinnollista – ei mikään itsestäänselvyys sekään. Colosseumin Jon Hiseman pyöritteli aikoinaan kapuloita sormissaan samalla tavalla leikiten, mutta molemmilla poljento on tarkkaa.
Pianisti Ali Ahmaniemi osoittautui melodiseksi muusikoksi. Popedan Safka Pekkosen aggressiivisen urkusoundin jälkeen ehkä kaikki ovat nostalgisia, mutta kersanttikonseptiin Alin romanttisempi lähestymistapa sopi mainiosti. Sami Ruusukallion tumma ja paksu bassosoundi on kaiken onnistumisen tae – ilman sellaista ei rock & rollia olisikaan.
Kitaristi Jukka Riitaluoma vetää muhkeita riffejä vakuuttavasti sammutetuilla kielillä ja vahvalla säröllä. Oikeastaan paikoin jäi kaipaamaan vain pientä soundivariointia ja yhtä huikeaa vonkukitarasooloa Elvin Bishopin tyyliin jollekin romanttiselle rock-balladille. Muutoin täydellistä ja maestro Costellon henkeen soitettua.
Lauluvoimaa
Rock-musikaalit ja yleensä rytmimusiikkikappaleet ovat tulleet teattereihimme hieman viiveellä. Näihin aikoihin asti lauluvoimaa ei ole löytynyt riittävästi. Koulutus tuottaa tulosta, ja nyt sitä poweria löytyy. Mittasuhteiltaan varsin korkea Vanajasali on myös akustisesti oikea paikka tällaiseen sessioon.
Sinikka Salminen "Kersantti Karoliinan" nimiroolissa on ilmiömäisen väkevä tulkki; kotiäidistä kuoriutuu rokkimimmi. Hän on kehittynyt vuosien varrella (muun muassa jazz-laulaja Aleksi Aromaan kanssa), ja voikin ilolla todeta, kehittyminen laulajana ja näyttelijänä on ollut upeaa. Vauhdikkaat tanssinumerotkin lauletaan hengästymättä, jos kohta tanssiaskeleissa Ushma Karnanin kanssa ilmeni hieman synkronointivaikeutta. Lauri Kokkonen tuo epävarman alikersantin rokkitunnelmiin nuoruuden vimmaa ja ääntä, kun laulamaan päästään.
|
|
|
Musiikkinäytelmissä (esimerkiksi briljantissa Leonard Cohen -kabareessa) harjaantunut näyttelijä Lasse Sandberg on imponoiva. Hän välttää taitavasti rutiinimaiset ja kuluneet kliseet. Muhkea baritoni pääsee oikeuksiinsa muun muassa yliluutnantin rakkausaariassa. Jani Koskinen Karoliinan elämän kolhiman aviomiehen roolissa on myös todella hyvä. Kokeneet näyttelijät ovat vauhdikkaita myös rock-musikaalissa, arvokkuuttaan menettämättä.
"Kersantti Karoliinan" nuoret ja kauniit tanssijat ovat oikein seksikkäitä ja pitävät vauhtia yllä. Koreografia (Aleksi Seppänen, Sari Marin) on hauska sekoite jiven, rockin ja boogie woogien akrobaattisia liikesarjoja ja askelkuvioita. Toisaalta tapahtuma-ajankohtahan oli 90-luvulla. Siinä onkin ollut koreografeille haastetta. Kerkeän esityksen ohjausta (Heikki Paavilainen) on kiittäminen. Rokkiproduktioissa aina ongelmainen äänentoisto – laulusanojen erottuvuus – on Pasi Lehtisen johdolla hyvin toteutettu.
Costello on riffien mestari, vähän kuin Suomen Keith Richards. "Kersantti Karoliinassa" hän on hyvin maanläheisellä tavalla ottanut stagen haltuun profaanien kitarariffien avulla. Itsekin kitaristina hän on laatinut musiikin väkevälle ja sopivasti skrodelle kitarasoundille. Laulujen aiheita Costellolla ovat hänen mukaansa Sinä, Minä ja Me. Muutahan ei tarvitakaan.
Yleisö oli selvästi mukana ja piti yksittäisistä numeroista: kaiken kaikkiaan vauhdikas rock-musikaali ja viihdyttävää näyttämötyötä.
ANTTI SUVANTO Hämeenlinna
Kuvat: Hämeenlinnan Teatteri / Tommi Kantanen
Rockmusikaali Kersantti Karoliina. Hämeenlinnan teatteri, Vanajasali
Sävellys Costello Hautamäki, teksti Anna-Leena Härkönen. Keskeisissä rooleissa Sinikka Salminen, Jani Koskinen, Ushma Karnani, Lasse Sandberg, Lauri Kukkonen, Birgitta Putkonen. Koreografia Aleksi Seppänen ja Sari Marin.
Muusikot: Ali Ahmaniemi (koskettimet), Sami Ruusukallio (bassokitara), Jukka Riitaluoma (kitara), Jimi Hautamäki (rummut).
Musiikkinumerot: Vääriä sanoja, Sä oot mun Yesterday, Hääkellot soi, Mä päätin sua rakastaa, Tää tahtois mukaan, Liikaa kahvia keitin, Suuri viski, Pariisi ei odota, Soppatykkirock, Sisar hento valkoinen, Tao mua, Mä olen Karoliina, Taivas tietää, Ikävöin sua päivin öin, Enkelikello, Kersantti Karoliina.
Linkit: Hämeenlinnan teatteri, Costello Hautamäki, Popeda
|
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2014 .
|
|