THE HOLMES BROTHERS HELSINGISSÄ 4.11.2014
|
|
5.11.2014
|
Wendell Holmes
|
The Holmes Brothersin ihanaa tuskaa Virginialainen veljeskolmikko teki Suomessa neljän konsertin mittaisen kiertueen. Matka huipentui konserttiin Helsingin Savoy-teatterissa.
"We're on a mission from God."
Sen lauseen tietää jokainen, joka on nähnyt elokuvan fiktiivisistä Bluesin veljeksistä, Jakesta ja Elwoodista. Maailman toiseksi kuuluisimmista yläkerran asialla olevista blues-veljeksistä on sen sijaan fiktio kaukana. Holmesin veljekset ovat silkkaa lihaa ja verta.
The Holmes Brothers kävi konsertoimassa Suomessa marraskuun alussa. Rupeama käynnistyi Halloween Bluesista Vaasasta ja kulki kirkkokonsertista Kokkolasta Tampereen Klubille. Tiistaina 4. marraskuuta trio teki tämänkertaisen Suomen-matkansa viimeisen esiintymisen Helsingin historiallisessa Savoy- teatterissa.
The Holmes Brothersin musiikki on – jos ei ainutlaatuinen niin ainakin perin harvinainen – yhdistelmä bluesia, soulia, rock & rollia, countrya ja sataprosenttista gospelia. Ohjelmiston gospel-pitoisuus vaihtelee; useat yhtyeen levyistä ainakin päättyvät hengellisiin tunnelmiin, mutta voidaan liikkeellä olla silkalla gospel-ohjelmistollakin. Savoy-teatterissa konsertti paketoitiin gospeliin. Kehä sulkeutui, kun avaus "Amazing Grace" kohtasi lopussa jälleennäkemistoivotuksen "May God Be with You" ja Thomas A. Dorseyn riipaisevan teoksen "Take My Hand, Precious Lord". Viimeisen kappaleen rumpali Popsy Dixon astui laulamaan lavan etureunaan.
Rajut rock & rollit luovat verrattoman kontrastin hengelliselle materiaalille. Helsingissä kovinta vauhtia pidettiin ralleilla "Big Boss Man" ja "You're the Kind of Trouble". Viimeksi mainittu on varmasti saanut osakseen onnistuneempiakin live- esityksiä; varsinkin, kun sitä tapasi veivata aikanaan muun muassa Solomon Burke.
Muiden artistien tunnetuiksi tekemien kappaleiden sovittaminen uuteen muottiin on The Holmes Brothersin leipälajeja. "I'll Be Back" (The Beatles) ja "Drivin' in the Drivin' Rain" (Curtis Salgado) soivat mehevästi. Blues-klassikko "It Hurts Me Too" (Elmore James) eteni nautiskelevan hitaasti, trioharmonialaulun siivittämänä.
"He'll Have to Go" nousi yhdeksi illan kohokohdista. Kappale tunnetaan parhaiten country-versioina (Jim Reeves, Elvis), mutta Holmesien käsittelyssä siitä muodostui hekumallinen, countryn sävyttämä blues. Wendell Holmes lauloi biisin ja loihti sähkökitarastaan pitkät ja maukkaat soolot. Yleisö kiitti usein väliaplodein.
The Holmes Brothers säveltää paljon originaalimateriaalia, ja sitä olisi toivonut kuulevansa Helsingin-konsertissa huomattavasti enemmän. Sherman Holmesin tekemä "Close the Door" (tuttu loistavalta, Blues Music Awardin voittaneelta levyltä "State of Grace", 2007) päästi Shermanin ja Popsyn kahden miehen stemmalaulun oikeuksiinsa. .
|
|
|
|
Sherman Holmes
|
Keväällä ilmestyneen "Brotherhood"-levyn avaus "Stayed at the Party" on muistutus siitä, etteivät kaverit kirkonmiesmaineestaan huolimatta ole mitään pulmusia. "Kun olin nuori mies… kauan sitten… tapasin bilettää veljeni Shermanin kanssa montaa iltaa putkeen. Olikin aiheellista tehdä tämä 'Tuli oltua bileissä vähän liian pitkään' -kappale", pianon ääreen tallustellut Wendell veisteli.
Tällä kertaa pyhä henki ei kulkenut Wendellin rööreissä tavalliseen tapaan, ja show Helsingissä kärsi hänen flunssaisuudestaan jonkin verran. "Olo ei nyt ole paras mahdollinen, mutta the show must go on", herra huomautti pariinkin kertaan.
Kipeänä tai ei, Wendellin työskentely oli jälleen kerran ensiluokkaista. Varsinkaan kitaran soittoa pieni käheys ei häiritse. Soittopelinä Wendellillä oli Fender Telecaster, jota hän käsitteli taitavasti ja käytännössä yhteen perussoundiin luottaen. Pedaaleja ei poljettu – jopa pickupien säätönuppi pysyi kaula- asennossa – ja sävyjä tuotettiin makeasti talla- ja kaulapickupeja hyödyntäen. Telecasterissa ei ole luontaisesti vibrakampea, mutta hieman vastaavan ääniefektin Wendell loi hilaamalla volume-nuppia pikkurillillään edestakaisin.
Sherman Holmes esiintyi taattuun tapaansa. Hänen bassonsa jyrisi todella tummasti, ja mies varioi sekä sävelten pituutta että määrää oivasti. Sherman ei ole säveltäjänä yhtä tuottelias kuin veljensä, mutta laadusta ei tingitä. Esimerkiksi "Dark Cloud" tai "Passing Through" olisi ollut kiva kuulla. Laulumaisemassakin Shermanilla on vankka rooli, sillä hänen äänialansa on kolmikon matalin.
Siinä missä Wendell ja Sherman Holmes ovat syvästi eläytyviä esiintyjiä, heidän "veriveljensä" Popsy Dixon on stagella coolimpi kaveri. Savoy-teatterissa hänen virvelinsä oli säädetty varsin äänekkääksi. Kun Popsy vielä soitti useat kappaleet kovakätisesti, rumpusoundi meni hetkittäin överiksi ja jätti melodiset elementit alleen. Falsettilaulu on hänen ehdoton valttinsa – siitä helsinkiläisyleisö sai nauttia koko rahan edestä.
|
|
Kipaleissa "You're the Kind of Trouble" ja "Stayed at the Party" ilmeni pieniä ontumisia, mutta nehän vain todistavat, että asialla ovat inhimilliset olennot. Samaa korostaa yhtyeen kummallisella tavalla kiehtova hurmion ja tuskan ristiriitaisuus. Kaverien esiintymistä seuratessa ei voi aina tietää, onko kysymys nautinnosta vai kivusta. Todennäköisesti molemmista.
Afroamerikkalaista musiikkia kutsutaan, onneksi vähenevissä määrin, "mustaksi musiikiksi". The Holmes Brothers ei tunne turhanpäiväisiä värityskirjoja, vaikka heidän rock & rollinsa hehkuu tulipunaisena, gospel kumpuaa sysimustista syvyyksistä kohti taivaita ja koko paketti uhkuu, totta kai, sinisiä säveliä. The Holmes Brothersin livenä kokeneet ovat varmasti nähneet musiikin valon – ja sen vaikutus ulottuu pigmenttiä syvemmälle.
PASI TUOMINEN
The Holmes Brothers. Helsinki, Savoy-teatteri 4.11.2014
Wendell Holmes (laulu, kitara, piano), Sherman Holmes (laulu, basso), Popsy Dixon (laulu, rummut)
Linkit: The Holmes Brothers, Savoy-teatteri
|
|
.
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2014 .
|
|