|
13.7.2013
|
Johnny Winter © Pasi Tuominen
|
Johnny taas väsymässä? Johnny Winterin vuosia jatkunut nousukunto näyttää saavuttaneen suvantovaiheen. Imatra Big Band Festivalin torstain esiintyjiä olivat lisäksi Corey Harris ja Marjo Leinonen.
Imatran kesä näytti kauneimmat kasvonsa, kun Imatra Big Band Festival vietti torstaina 4. heinäkuuta viimeistä juhlintapäivää tälle kesälle. Pieni sadekuuro toivotti tulijat tervetulleeksi, ja ilta lämpeni jälleen niin samettimaiseksi kuin se vain Saimaan läheisyydessä, mahtavan kauniin Vuoksen varrella voi lämmetä. Eteläkarjalalainen ystävällisyys ja vieraanvaraisuus henkivät kaikista palveluista. Tuttuun tapaan Imatran kuuluisan Valtionhotellin parkkipaikalle pystytetty juhlateltta, jota BB-klubiksikin kutsutaan, oli täynnä suomenniemen kaikilta kolkilta saapunutta yleisöä. Alkuillasta juhlijoita haittasi telttaan kerääntynyt kuumuus, joka kuitenkin hellitti auringon laskettua. Seisomakatsomo lavan edessä on musiikinystävälle ihan hyvä vaihtoehto, kunhan vain muisti jättää korkokengät kotiin. Bändien soittoajat tiedotettiin yleisöystävällisesti kookkaalla mainosscreenillä, joka sijaitsi lavan sivulla.
Väsynyt legenda Johnny Winterin iänikuisena vannoutuneena ihailijana on vaikea kirjoittaa huonoa arviota. Nyt se on kuitenkin tehtävä. Pahaa sanaa ei kuitenkaan ole Johnnysta henkilönä. Tämän päivän tilannetta ja mestarin kuntoa ei tietenkään voi suoraan verrata entiseen gloriaan. Se olisi järjetöntä. Useimmiten iän mukanaan tuoma virtuositeetin menetys on helppo hyväksyä luonnollisena osana elämän kulkua ja kaarta. Moni iäkäs artisti nousee lavalle jakamaan muistoja yleisön kanssa, esittämään muutamia tuttuja kappaleita, kertomaan hauskoja anekdootteja. Ja kaikilla on mukavaa. Imatralla oli toisin. Ennakkotietojen perusteella Johnnyn, 69, vointi oli hyvä, ja odotukset olivat siksi korkealla. Epäilemättä festivaalibuukkaajilla oli sama käsitys. Vielä puolen vuoden takaisella Kokkolan-keikalla tähti oli raporttien mukaan hyvässä kunnossa. Hän antoi haastattelunkin Blues-Finland.comille. Artistin henkistä vireyttä ei kukaan epäile, mutta fyysinen suorituskyky on toinen asia. Näkö, kuulo ja motoriikka voivat heiketä nopeastikin. Ehkä kukaan ei vain uskalla sanoa ääneen, ettei keisarilla ole vaatteita? Yhdentoista jälkeen valot sammuivat, ja teltan jännitys tiheni. Vihdoin, kuuluttajan nostatuksen ja suosionosoitusten saattelemana, valot suunnattiin esiintymislavalle, jonne Johnny oli kiidätetty pimeyden turvin. Hän istui tuolissaan samassa asennossa koko esityksen ajan, laulumikrofonin ylle kumartuneena. Keikka alkoi repäisevästi. ”Johnny B. Goode” kajahti ilmoille. Yleisö oli tietysti riemuissaan. ”Good Morning Little Schoolgirl” seurasi yhtä äänekkääksi sovitettuna.
Vähitellen karu totuus alkoi valjeta. Johnny ei pysty enää soittamaan. Se on ikävää, mutta ikävintä on uskottelu, että hän siihen pystyy. Muun yhtyeen soitto oli miksattu niin kovalle, että itse Winterin kitaraa tuskin kuuli, jos siinä paljon kuulemista olikaan. Hän sai ilmoille enimmäkseen vain sointuja ja tuttuja riffejä. Entisiä arpeggioita oli turha odottaa. Toinen kitaristi Paul Nelson paikkasi aukot. Johnnyn soittimena oli melkein koko keikan ajan ”päätön” Lazer-kitara, jota voi hienosäätää soittaessa. Kaksitoista hittiä käytiin läpi valtavalla vauhdilla ja volyymilla. Yleisö tungeksi lavan reunalla; kaikki halusivat nähdä legendan. Legenda oli kuitenkin läsnä vain hädin tuskin. Välispiikit olivat minimaalisia. Ei kuultu ”hauska olla täällä” - kohteliaisuuksia eikä taustayhtyettäkään esitelty. Johnny hoiti kyllä lauluosuudet takeltelematta.”Black Jack”, ”Jumpin' Jack Flash” ja ”Don't Take Advantage of Me” kuulostivat jo vähän paremmilta, minkä nyt yleiseltä kakofonialta kuuli. Taustabändikään ei silmin nähden nauttinut esiintymisestään. He seurasivat päätähden suoriutumista ja soittivat omia osuuksiaan enemmän tai vähemmän rutiinilla. Keikan lopulla Johnny vaihtoi slideen. Kuultiin vielä ”Mojo Boogie” ja mikäpä muukaan kuin ”Dust My Broom”. Viimeiseksi kappaleeksi kuulutettiin pitkään improvisointiin päättynyt ”Highway 61 Revisited”. Hikipäissään huhkinut rumpali Vito Liuzzi heitti palikkansa katsomoon, ja kaikki oli ohi. Valot sammutettiin. Tähti poistettiin kiireen vilkkaa lavalta. Yleisö koetti taputuksin kutsua bändiä takaisin, mutta encorea ei tullut. Osa yleisöstä sai varmastikin mitä halusi. Tarkkasilmäisemmät ja -korvaisemmat joutuivat poistumaan hämmentyneinä. On vaikea osoittaa syyttävällä sormella mihinkään suuntaan, kun ei tiedä asioiden oikeaa laitaa. Hyvin väärältä vain tuntuu, että entistä suuruutta kuskataan ympäri maailmaa kuin näyttelyesinettä, ja joku korjaa siitä hyödyn. Surullisena on todettava, että miestä, joka henkisesti sähköisti kokonaisen sukupolven, puhumattakaan siitä, että hän Mayallin ja Claptonin tapaan esitteli bluesin maailmanlaajuiselle yleisölle, ei ole enää olemassa. Ja toista samanlaista ei tule. Meille jäävät sentään äänitteet ja muistot. Kiitos niistä, Johnny.
Lämmittelyä naisenergialla
Marjo Leinonen Huff 'n' Puff, joka avasi Imatra Big Band Festivalin blues- torstain illan musiikkiannin, oli hälytetty hätiin vain viikon varoitusajalla ruotsalaisbändi Dirty Harry's Rock 'n Roll Big Bandin peruttua tulonsa. Siksi Marjo oli liikkeellä ilman taustalaulajiaan. Marjo hoiti siitä huolimatta keikan kunnialla kotiin ja lunasti rajun rokkimimmin imagonsa. Bändissä soitti kitaraa Julius Heikkilä, rummuissa oli Sami Vettenranta ja bassossa Matti Vallius. Puhaltimia hoitelivat saksofonisti Panu Syrjänen ja trumpetisti Sami Pöyhönen. .
|
|
Marjo Leinonen © TT Tarkiainen
|
Energinen, hoikka Marjo, jonka esiintymisessä oli uutta kypsyyttä, tanssahteli lavalla luonteenomaiseen tyyliinsä ja liverteli kuin sordiinoitu mustarastas. Ohjelmistollaan Marjo esitteli monipuolisuutensa laulajana: välillä oltiin Chuck Berryn kanssa autokaupoilla, ”No Money Down”; välillä taas paneuduttiin sielukkaaseen gospeliin. Marjo kertoi saaneensa puristaa lavan takana Johnny Winterin kättä. Marjo oli siitä hyvin otettu. Perään tykitettiin ”That's Why I'm Crying”, hieno hidas blues, jossa fonisti ja kitaristi saivat loistaa. ”Drunken Junco” oli rytmikäs tanssipala. Moni piti bändiä illan parhaana, eikä ihme.
"Mustan" musiikin oppitunti Marjo Leinosen orkesterin jälkeen BB-klubin lavalla esiintyi Corey Harris & The Rasta Blues Experience. Harvoinpa yhtyeen nimi niin hyvin kuvaa musiikin sisältöä kuin tässä tapauksessa. Esitys oli kuin pala "mustaa" musiikinhistoriaa. Oppitunti alkoi lännestä, Yhdysvaltain etelävaltioista ja siirtyi kaakkoon päin, Länsi-Intian saariston kautta aina Afrikkaan asti, muinaisten orjalaivojen reittejä myöten. Bluesin juuria käsittelevästä tv-sarjasta tuttu, musiikkitohtorin arvon hankkinut Harris on myös palkittu ansioistaan luovana taiteilijana.
|
|
Corey Harris © Aigars Lapsa
|
Yhtyeen jäsenet olivat asuista ja tukkalaitteista päätellen sisäistäneet rastafariuskonnon filosofian: ote oli rento ja hyväntuulinen, samalla syvällinen. Wentus Blues Bandin Robban Hagnäs hoiti basso-osuudet saumattomasti. Juurimusiikin puuhamiehen persoona sopi letkeään bändiin kuin meijerivoi uusiin perunoihin. Keikka aloitettiin autenttisilta blues-juurilta, vetäisemällä Lightnin' Hopkinsin ”Tell Me Baby” ja muun muassa Muddy Watersin klassikoksi tekemä ”Catfish Blues”. Papparaiset siirtyivät sen jälkeen reggaerytmeihin. Kun liika paatos karisi, saatiin kuulla hyväntuulista musiikkia, ”mustaa kantria”. Bändi siirtyili helposti musiikkityylistä toiseen. Ohjelmistoon sisältyi länsiafrikkalaista musiikkia tyypillisine helisevine kitaroineen, fuusiojazzia, reggaeta, skata, calypsoa... Yleisö tykkäsi ja alun tunnustelun jälkeen irrottautui tanssimaan. Karibian keinuvat rytmit tuntuivat sopivan suomalaiseen mentaliteettiin. Yleisö palkitsi bändin runsain suosionosoituksin. Keikka oli mielenkiintoinen fuusiokokemus, ei ehkä niin kaupallinen, mutta sitä rikkaampi kulttuurillisesti.
Johnny Winterin päättämän session jälkeen Imatran iltaa jatkaneille oli tarjolla tuoreempaa musiikkia purku-uhan alaisessa irkkupubi Parnell'sissa Koskenpartaalla. Harvemmin kuultu T. Halonen & Big Bore jammaili siellä pikkutunneille saakka. Suvereeni muusikkoryhmä veteli luonnikkaasti bluesia, jazzia ja funkia. Heitä voi kuulla tänä kesänä vielä elokuussa, Helsingin Taiteiden yössä.
ANNAMARI LAUSALA
Johnny Winterin yhtye: Johnny Winter, laulu ja kitara; Paul Nelson, kitara; Scott Spray, basso; Vito Liuzzi, rummut
Johnny Winter Bandin settilista: Johnny B Goode, Good Morning Little School Girl, Got My Mojo Working, Black Jack, Killing Floor, Bonnie Maroney, Jumpin' Jack Flash, Don't Take Advantage of Me, It's All Over Now, Mojo Boogie, Dust My Broom, Highway 61 Revisited.
Corey Harris & The Rasta Blues Experience: Corey Harris, laulu ja kitara; Chris "Peanut" Whitley, piano, urut; Gordon "Saxman" Jones, saksofoni; Kenneth Joseph, rummut; Robban Hagnäs, basso
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2013 .
|
|