KIRJA-ARVIO
|
12.3.2014 Rakkaudesta huuliharppuun Jantso Jokelinin "Huuliharppukirja" käsittelee bluesissa tutun instrumentin soittamista ja historiaa. Kaikki yksityiskohdat eivät niteeseen mahdu, mutta yleisteoksena se on verraton.
Ensimmäinen suomenkielinen huuliharpun ohjekirja ilmestyi 60 vuotta sitten. Nyt Jantso Jokelin ilahduttaa suomalaisia harppufaneja paljon kunnianhimoisemmalla projektilla: hienolla 256-sivuisella kovakantisella huuliharpputeoksella.
Kirja koostuu neljästä osasta: instrumentin teknisestä yleiskatsauksesta, sen maailmanhistoriasta, sen tarinasta Suomessa ja lyhyestä soitto/huolto-oppaasta. Kun mukana ovat vielä vinkit lisäluettavaksi ja -kuunneltavaksi (nettilinkit, parhaat verkkokurssit, soittajat, valmistajat), Jokelinin "Huuliharppukirjan" pitäisi olla verraton lähde niin kokeneille harpisteille kuin aloittelijoille.
|
|
Kirjan rakenne ja opastukset ovat perusteellisia ja informatiivisia – hyvän opettajan tavoin Jokelin ei yritä esittää tietävänsä koko totuuden. Sen sijaan hän tarjoaa puolueettoman ja huolellisen katsauksen eri lähestymistapoihin ja soittotekniikoihin, mikrofoneihin ja vahvistimiin. Hän rohkaisee kaikkia kokeilemaan itse ja tekemään omat johtopäätöksensä. Myönnetään: omat yritelmäni huuliharpun parissa kauan sitten olivat vaatimattomat, mutta tämän kirjan loppuun päästyäni teki mieli tarttua instrumenttiin uudestaan!
Huuliharppu ei liene maailman vaikein soitin, mutta sen soittamisen opettaminen on äärimmäisen haasteellista. Opettaja ei voi oikein näyttää, miten soittaa – eivätkä oppilaat voi koskaan nähdä, mitä opettajan suussa tapahtuu. Jokelin pystyy kuitenkin esittämään perusasioita helposti ymmärrettävällä tavalla; hän maustaa tekstin vinkeillä, jotka innostavat kaikentasoisia soittajia palaamaan kirjan ääreen aina uudelleen.
Vaikka "Huuliharppukirja" on kirjoitettu suomeksi, on bonusta, että Jokelin viittaa englanninkieliseen terminologiaan aina tarpeen vaatiessa. Siitä on hyötyä niille, jotka ovat aloittaneet harjoittelun englanninkielisillä kursseilla – myös niille, jotka päättävät käyttää Jokelinin suosittelemia resursseja, kuten Adam Gussow'n mainiota harppukoulua YouTubessa.
Huuliharpun suomalaishistoria on mitä valaisevinta luettavaa. Se vahvistaa käsitystäni siitä, että tämä kirja pitäisi kääntää englanniksi. Mielenkiintoisien näkemyksien ohella – esimerkiksi suomalainen perinne, jossa melodiaa tuetaan "kielibassolla", muistuttaa Louisianan Cajun-tyyliä – tästä osasta löytyy mielestäni paras lainaus. Se on maineikkaasta Sväng-kvartetista tutulta bassoharpistilta Pasi Leinolta: "Ei ole mitään visuaalista tai tuntoaistillista käsitystä, missä kohtaa harppua ollaan menossa. On vain ajatus, että esimerkiksi oktaavi on noin 20 senttiä tästä tonnepäin ja siihen pitää kerralla osua. Olen yrittänyt kehittää mielikuvaharjoituksia, ajatella vain positiivisesti, että tuolla se nuotti on. Se toimii aika hyvin." .
|
|
Yleinen historiaosa on silti kaikkein jännittävin. Se on kirjaimellisesti pullollaan tietoa. Koska fokus on huuliharpussa, tarina voi korkeintaan havainnollistaa populaarimusiikin viime vuosisatojen muutoksia. Kun päästään fonografiaikaan, jokainen lause tuntuu tarjoavan uuden, loistavan kuunteluehdotuksen. Kirjan laajuus asettaa valitettavasti ehtonsa. Vaikka Jokelin pyrkii esittelemään kaiken mahdollisen, tarinan tempo kiihtyy Toisen maailmansodan jälkeen. Jokainen mainittu harpistihan ansaitsisi oman lukunsa, ja moniosaisen ensyklopedian voisi laatia pelkästään Muddy Watersin bändin harpisteista... mutta sehän ei ole tämän yleisteoksen tehtävä.
Yksityiskohtahuomioita
Kuusikymmentäluvun alussa huuliharpun käyttö populaarimusiikissa kasvaa, ja teksti muuttuu ylimalkaisemmaksi. Kaikki tärkein mainitaan, mutta lukijaa ajatellen muutamia yksityiskohtia pitää selventää.
Esimerkiksi Mick Jagger kyllä soittaa huuliharppua, mutta suurimman osan 60- luvusta harputtamisesta The Rolling Stonesissa vastasi edesmennyt Brian Jones. Toiseksi on hieman harhaanjohtavaa sanoa, että Charlie McCoy "soitti harput muun muassa kuuluisalle levylle 'Blonde On Blonde'". Hän johti sessioita ja soitti useita instrumentteja. Huuliharppua tosin soitti enimmäkseen Bob Dylan itse. McCoyn harppua kyllä kuullaan biisillä "Obviously 5 Believers" – soitto perustuu Sonny Boy Williamson ensimmäisen klassikkoon "Good Morning Little Schoolgirl".
Voisi myös sanoa, että kun ylistetään The Fabulous Thunderbirdsin Kim Wilsonia, myös harpisti-laulaja Jerry McCain ansaitsisi maininnan. Hänhän oli T- Birdsin kappaleen "She's Tough" alkuperäisversion takana.
Charlie Musselwhite pitäisi esitellä Paul Butterfieldin ohella 60-lukuosiossa, eikä vain "Tom Waitsin pääharpistina" 2000-luvun bluesin osiossa... Hänen myöhempi työskentelynsä (Waits, INXS, Cyndi Lauper) on mallikasta, mutta bluesharpun fanit saavat todennäköisesti paljon enemmän irti hänen yli 20:stä, vuodesta 1967 lähtien omalla nimellään julkaisemasta albumista. Näissä poisjättämisissä lienee joka tapauksessa enemmän kyse kirjan taskukoosta kuin kirjoittajan tarkoitusperistä (yksi Musselwhiten omista levyistä löytyy lisäkuunneltavien listalta).
Sisältö oikeassa balanssissa
Jokelin tekee hienoa työtä tuomalla esiin John Mayallin kokeellisemmat 70-luvun alun albumit kuten "USA Union" ja "Jazz Blues Fusion". Ne tahdotaan näinä kitaravoittoisina aikoina unohtaa. Kerronnan tempo tasoittuu taas 2000-luvulle tultaessa. Hip-hopia, nu-bluesia ja etnisiä soittajia käsitellään yksityiskohtaisemmin – samoin myöhempiä teknisiä innovaatioita, kuten epätavallisia virityksiä, luuppeja ja sähköisiä ääniefektejä.
|
|
Jantso Jokelin
|
Täytyy muistaa, että olen blues-fani, joka kirjoittaa kirja-arviota blues-julkaisuun. Vaikka painotan kirjan blues-sisältöä, on korostettava, että kirja omistautuu instrumentille eikä genrelle. Jokelin on tasapainottanut sisällön juuri oikein. Hän teki kaksi vuotta tutkimus- ja kirjoitustyötä "Huuliharppukirjaa" varten ja sai aikaiseksi kirjan, jonka pitäisi tempaista mukaansa sekä bluesille tai huuliharpulle omistautuneet fanit että satunnaiset, musiikista jonkin verran kiinnostuneet lukijat.
Jantso Jokelin voitti Suomen katusoittomestaruuden vuonna 2007 ja sijoittui kaksi vuotta myöhemmin kolmanneksi World Harmonica Championships -kisoissa Saksan Trossingenissä. Mitä huuliharppuun tulee, hän tietää, mistä puhuu. Kannattaa siis ottaa kirja käteen – muistakaa huolellisuus ja tarkkaavaisuus!
ANDRES ROOTS
Jantso Jokelin: Huuliharppukirja. Sammakko, 2013
Linkit: Jantso Jokelin, Sammakko
Video: Jantso Jokelin - "ReedBeat"
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2014 .
|
|