LAHTI BLUES & ROOTS 2015 - RAPORTTI
|
|
16.10.2015 Kuvagalleria
|
Islmo Haavisto. Kuva: Marko Aho
|
Bluesia fitnessin varjossa Lahti Blues & Roots -festivaalilla ilmeni tänä vuonna erinäisiä päällekkäisyyksiä ja kieliongelmia. Niistäkin huolimatta bileet olivat taas kerran mitä mainioimmat.
Lahden Rytmin Ystävät ry:n eli tuttavallisemmin Lahden Ryryn järjestämä Lahti Blues & Roots juhli viisitoistavuotista taivaltaan oivallisesti. Lauantain pääkonsertissa mentiin pääasiallisesti kotimaisin voimin. Solo Sokos Hotel Lahden Seurahuoneella esiintyivät Honey B Family, Ismo Haavisto Trio ja Jo' Buddy meets Funky Kingstone sekä Doctor's Order, jonka solisti Johnny ”The Pirates” Spence toi kansainvälistä väriä iltaan.
Perheen yhteinen harraste
Kuten Honey B Familyn nimestä voi päätellä, kyseessä on Honey B & T-Bonesin pohjalta syntynyt perheorkesteri. Kokoonpanossa Aija ”Honey B” Puurtinen tekee paluun basson varteen, ja kitarointivastuun kantaa Esa ”T-Bone” Kuloniemi. Rumpuja soittaa heidän neljätoistavuotias poikansa Mooses Kuloniemi – ja hyvin soittaakin! Nuorukainen osoittautui kertakaikkisen tyylitajuiseksi kannuttajaksi. Vankasti jazziin päin nojallaan olevasta soitosta löytyi rutkasti näkemystä ja malttia. Niistä kumpikaan ei ole kovin usein tuon ikäisiin poikiin yhdistettävä ominaisuus.
Musiikillisesti Family liikkuu juurevammassa maastossa kuin toisinaan hyvinkin kaukaisiin sfääreihin retkensä ulottava Honey B & T-Bones. Lahdessa kuultiin lukuisia tuttuja poimintoja HBTB:n historiasta, esimerkiksi setin päättänyt ”Shake Your Moneymaker”. Television Hittimittarissa kappale rokkasi aivan eri tasolla kuin samassa jaksossa heviä kiekunut Kirka tai kovalla reteilyllä hard rockiaan alleviivannut Tarot. Kuka lie saanut paikallisraadeilta isoimman pistesaaliin, mutta allekirjoittaneen arvostelussa Honey B & T-Bones selviytyi kirkkaasti voittajaksi.
|
Honey B Familyssa koko perhe ottaa soittonsa ohella osaa laulutalkoisiin. Aija toimii pääasiallisena solistina miesväen hoitaessa taustat. HBTB-keikoillakin ihastuttanut ”Baby I Could Love You If You Let Me” tarjosi jälleen häkellyttävän laaja- alaista tulkintaa ja hienot kuorot. Samoin teki Etta Jamesin ”Tell Mama”, joka muuntui Familyn käsissä soulista verkkaiseksi gospeliksi.
Harva rohkenee versioida Johnny Winterin ”Mean Town Bluesia”, koska kappaleen voima piilee pitkälti tulkinnassa. Puolivillaisesti esitettynä ”Mean Town Blues” luiskahtaa auttamatta pelkäksi kelailuksi. Se pitää vetää täysillä tai ei ollenkaan. Kuloniemi veti täysillä. Version kruununa kuultiin Mooseksen pitkä ja ilmeikäs rumpusoolo. Sen aikana Esa vaihtoi uskollisen Silvertonensa tilalle sikarilaatikkokitaran ja jatkoi sillä kappaleen loppuun.
Mielenkiintoisen lainakappaleen ja onnistuneen soitinkokeilun tarjosi myös
|
|
Mooses Kuloniemi
|
White Stripesin ”Seven Nation Army”. Aija laittoi sen ajaksi bassonsa sivuun ja toimi pelkästään laulajana. Bassonkin piuha kytkettiin Esan uuteen, kuulemma ladon seinästä tehtyyn Hobo 63 -kitaraan. Soittimessa oli yksi basson kieli ja kolme kitaran kieltä. Niillä eväin hoituivat molempien hommat yhden soittajan toimesta. Soittopelin ulkonäön lailla myös soundi oli varsin rouhea.
Ylimääräisenä numerona kuultiin ”Poor Boy” – jälleen oivallinen poiminta HBTB- historiasta. Sen jälkeen oli helppo todeta, että Honey B Familyssa toteutuu paljon puhuttu perheen yhteinen laatuaika hienosti.
Roudaustauon aikana maamme musiikkijournalistien ykkösketjuun kuuluva Jussi Niemi astui lavalle kertoilemaan kirjasuomennoksestaan ”Johnny Winter: Rankkaa menoa”. Honey B myi sillä välin sivummalla levyjä ja nimikkohunajaansa. Siinä on artistin tuotteistaminen osunut harvinaisen hienosti nappiin. T-luupihvit olisivat keikkaoloissa huomattavasti hankalammin kaupattavaa tavaraa.
Perusasioiden äärellä
Ismo Haavisto on kuin kotonaan bluesin ja sen sukuisten musiikkityylien parissa. Hän on myös tuottoisa lauluntekijä. Ismon keikoilla kuullaankin paljolti omia lauluja. Niissä vankka perinteiden tuntemus lyö kättä tekijän oman äänen kanssa. Materiaali kuulostaa samaan aikaan tutulta ja tuoreelta.
Räkkihuuliharpun ja erilaisten kitaroiden kanssa operoiva Haavisto on tunnettu myös yhden miehen orkesteristaan. Hän uudisti taannoin bändinsäkin samaan henkeen pienimuotoisemmaksi. Kokoonpano kutistui trioksi ja muuttui yleisilmeeltään akustisemmaksi. Nykyään hänen kanssaan soittaa edellisestäkin versiosta tuttu komppiryhmä eli basisti Ville Vallila ja rumpali Mikko Järvinen.
Uusi, akustisempi ilme on tuonut soittoon lisää rentoutta. Suoran biitin varaan ei juuri heittäydytä, vaan koko bändi soi ilmavan joustavasti. Järvinen soittaa välillä muitakin lyömäsoittimia, muun muassa pesulauta oli mukana sävyä tuomassa. Ismo Haavisto Trio tarjoili makoisan bluesista "swamp-popin" puolellekin poikenneen setin.
Regeesti vaan!
Jussi "Jo' Buddy" Raulamo on kiistatta yksi suomalaisen musiikkimaailman omaperäisimpiä artisteja. Vanhaa sanontaa mukaillen voisi todeta, että siinä missä muut tekevät mitä osaavat, tekee Jo' Buddy mitä lystää. Lahdessa hän oli liikkeellä reggaen merkeissä Funky Kingstonen kanssa.
Monet muut muusikot muuttavat joko tietoisesti tai huomaamattaan soittoaan tyylilajista toiseen siirryttäessä. Jo' Buddy näyttää solahtavan mihin tahansa lokeroon omana naturellina itsenään. Yleensä vielä lopputulos kuulostaa hyvältä – niin nytkin. Tämä johtuu siitä, että Jo' Buddy on juurevamman musiikin maailmankansalainen. Hänen soitossaan on jo lähtökohtaisesti bluesit, jazzit, rockit ja reggaet pakattuna yhteen pakettiin.
|
|
Funky Kingstonen kokoonpano oli puuttunutta Tommi Lainetta lukuun ottamatta sama kuin viimekeväisellä laajalti kehutulla levyllä. Notkeasti groovaavan kompin hoitivat Juppo Paavola ja Timo Kaaja. Kokonaisuutta lavan reunoilta värittivät (välillä melodikaankin tarttunut) kosketinsoittaja Jarno Forsman sekä fonikaksikko Masa Orpana - Sami Sippola. Bändissä ei ole ainoatakaan heikkoa lenkkiä, joten Jo' Buddylle tarjottiin notkean jäntevä temmellyskenttä. Normaalioloihinsa verrattuna solisti saikin ison bändin keulilla ottaa rennosti. Hän myös näytti nauttivan roolistaan.
Keikalla kuultiin pääasiallisesti viimekeväiseltä levyltä tuttuja raitoja, mutta olipa seassa jo uuttakin materiaalia. Siitä voisi päätellä, että Jo' Buddyn ja Funky Kingstonen yhteistyö on saamassa jatkoa. Huhujen mukaan seuraavaksi taitaa ilmestymisvuorossa kuitenkin olla Jo' Buddyn rokkitriolevy. Rokkaavissa tunnelmissa jatkui myös Blues & Rootsin ilta Jo' Buddyn reggaen jälkeen.
Tohtorit ja Piraatti
Doctor's Orderin esiintymisvuoro koitti heti kohta päivän vaihduttua sunnuntaiksi. Kunhan vain kaikki kolme tohtoria saatiin lavalle, vauhdissa ei säästelty. Johnny Spence spiikattiin saman tien mukaan ilonpitoon. ”Please Don't Touch” kajahti soimaan, kun solisti vasta käppäili salin poikki. Juuri oikealla hetkellä hän astui stagelle, nappasi mikrofonin kouraansa ja sitten mentiin. Sen koommin ei juuri pysähdeltykään.
Teddy Bear Nättilä ja Mighty Man Oikarinen pitivät huolta komppiosastosta jämerän rullaavin ottein. Grande-Archie Hämäläinen oli suorastaan liekeissä; välillä näytti siltä, että soitto vei miestä eikä mies soittoa. Lisälöylyä kävi harppuineen pariin otteeseen heittämässä Ensio ”Enzo” Takamäki.
Ryhmän viimeisimmältä levyltä ”Kickstart Your Mojo” kuultiin viisi kappaletta. Spencen kirjoittaman nimiraidan lisäksi settiin oli päätynyt niin ikään omaa tuotantoa oleva ”Get Me To The Doctor”, Jerry Lee Lewisilta lainattu ”Keep My Motor Runnin'” sekä klassikot ”Going Back Home” ja ”Let It Rock”.
Kohokohtina mieleen jäivät muun muassa Piratesin jytäpala ”Don't Munchen It”, aikoinaan Johnny Burnettelta merirosvojen ohjelmistoon päätyneet ”Honey Hush” ja ”Lonesome Train” sekä listan ulkopuolelta mukaan napattu ”Parchman Farm”. Virallisen setin päättänyt ”Shakin' All Over” sai luonnollisesti kansan sekaisin.
Kieliongelmia ja päällekkäisyyksiä
Blues & Rootsissa ilmenneet kieliongelmat sijoittuivat loppuiltaan ja koskivat onneksi vain paria soitinta. Ensin Jo' Buddy onnistui omassa setissään katkaisemaan myös varakitarasta kielen. Näin ollen encore jäi hänen osaltaan soittamatta. Toki tässä kohtaa jo aikataulukin loi omat paineensa ylimääräisille numeroille. Doctor's Orderin keikan loppupuolella Nättilä katkaisi bassonsa alimman (eli sen ylimmäisenä sijaitsevan ja kaikkein paksuimman) kielen. Hän pompotteli häkeltymättä pari viimeistä rallia ja encoren kolmella kielellä.
Blues & Rootsin kohdalle osui myös monenlaisia päällekkäisyyksiä. Samana viikonloppuna järjestetty fitnesstapahtuma täytti seudun majoituslaitokset bodilla, sportilla ja tsemppiksellä ennen kuin bluesväki ehti edes ennakkomainontaa aloittaa. Tämä karsi festivaalin yleisömäärää melkoisesti. Monet ulkopaikkakuntalaiset joutuivat jättämään hipat väliin, koska heille ei ollut sijaa majatalossa.
Lahden muissa baareissa oli myös juurevaa musiikkitarjontaa festivaaliviikonloppuna. Perjantain klubin kanssa yhtä aikaa Lahdessa esiintyivät ainakin Wiley Cousins ja Flaming Sideburns. Lauantain pääkonsertin kanssa yleisöstä kilpaili puolestaan Remu nykyisine Hurriganes-versioineen.
Blues-Finland.comin reportterille harmillisin päällekkäisyys oli se, että Seurahuone koetti olla yökerho ja hotelli samanaikaisesti. Melko pian pääkonsertin jälkeen vetäydyin huoneeseen aikomuksena käydä yöpuulle. Aamulla odotti suhteellisen aikainen kotiinlähtö. Nukkuminen ei niissä oloissa kuitenkaan tullut kyseeseen. Ikkunani takana sijainneella katetulla sisäpihalla oli nimittäin täysimittainen teknohelvetti valloillaan. Pimennysverhojenkin raosta välkkyvien diskovalojen ja jyskyttävän konemusiikin tahtiin ei ihan helposti höyhensaarten erikoisvuoron kyytiin loikata. Hotelliketjun nettisivuilla komeileva mainoslause ”hotellihuoneen uusi luksus on pelkistetty hiljaisuus” jäi tällä kertaa haaveeksi. Toisaalta eipähän se rehellisin blues mistään luksuksesta kumpuakaan.
MARKO AHO
Kuvagalleria
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2015 .
|
|