LEVYARVIO
|
18.10.2013 Kansainvälisen tason big band -esitys Norrbotten Big Band rakentaa bluespohjaiselle perustunnelmalle levyllään "Into the Woodland Silence". Orkesteria johtaa Outi Tarkiainen, ja laulusolistina toimii Aili Ikonen.
Jos kuulet sisäisen äänen, joka sanoo ”sinä et osaa maalata”, jatka kaikin mokomin maalaamista – ja pian se ääni vaikenee. (Vincent Van Gogh)
|
|
Outi Tarkiaisella ei ole itsetunto-ongelmia säveltämisestä ja orkesterinjohdosta. "Into the Woodland Silence" on Suomen tärkeimpien nykysäveltäjien ryhmään nousseen rovaniemeläisen todellinen voimannäyte – laadukas kooste big band - jazzia instrumentaaleina ja vokaaliesityksinä.
Arvostettu ruotsalaisorkesteri Norrbotten Big Band tulkitsee Outin sävelvisiot kokeneen ryhmän ammattitaidolla. Komplisoitujen sävelkulkujen ja mutkikkaiden harmonioiden rakenteissa on sitä tenhovoimaa, jota jo varhaiset isot jazzorkesterit – Woody Herman, Glenn Miller ja niin edelleen – tarjosivat.
Nuoren säveltäjän palkittu curriculum vitae sisältää big band -orkesteriteosten ohella muun muassa pienimuotoisia vokaaliteoksia ja luomuksia kamarimusiikin alalta. "Into the Woodland Silence" panee täytäntöön Outin sävelmällisen idean rikkaasta big band -soundista.
Bluespohjainen perustunnelma, puhallinorkesterin sisällökkäitä stemmoja, modernin konserttimusiikin konstituentteja; Outin sävellyksissä on särmää ja nurkkaa. Ja hieman hengellisen musiikin ainesosiakin voi löytyä; esimerkiksi "Arco Íris" avautuu ja sulkeutuu mukaelmalla (kuulostaa virreltä numero 7 eli ”Valmistu, Herran kansa”). Jos tämä on ollut tietoinen ratkaisu, niin mikäs sen kujeellisempaa kierrätystä, mutta miksei kukaan vanhurskaista tee näin upeaa musiikkia?
Rikoskirjailija Lars Kepler sanoo kirjojensa päähahmon, rikoskomisario Joona Linnan puhuvan ruotsia ”surumielisellä suomalaisaksentilla”. Näin epäilemättä on yleensäkin, ja jos Keplerillä (kirjailijapari Alexander Ahndoril – Alexandra Coelho Ahndoril) olisi suomen kielen taito, alakuloa löytyisi tuplasti.
Outinkin sävelkielessä on paljon havumetsäkansamme apeutta, vaikkei se ole suoranaisesti synkkämielisyyttä. Ruotsalainen muusikkoryhmä tavoittaa tunnelman ällistyttävän hyvin. Teoshan oli alun alkaen tilaustyö UMO:lle, mikä selittääkin sävelmällisyyden painostavan, ajoin lähes tunkkaisen ominaisluonteen. Emme me olekaan iloisia sambaihmisiä! Yritykset luoda sellaista musiikkia ovat epäuskottavia, joten pysykäämme pohjoisessa melankoliassa.
Muusikkojen panos on keskittynyt ja hellittämätön, aina sävellysten intensiivisiä kulminaatioita myöten. Aksentit ovat vauhdissakin teräviä kuin piiskansivallukset. Rauhallisten balladien kauniit fraasit puhalletaan loppuun asti täysinä. "Into the Woodland Silence" on kansainväliset raamit täyttävä big band -tuote: täysipainoinen, harmonioissaan eheä ja – ajoittaisesta staattisuudestaan huolimatta – hämmästyttävän svengaava. Levy on samalla voimallinen näyte vokalisti Aili Ikosen kompetenssista. .
|
|
Levy on kirjoitettu juuri Ailille, ja rehellisesti sanoen maastamme tuskin löytyy monta jazzsolistia, jotka tähän vääntöön yltävät. Siksi komplisoituja ovat Outin sävelkoukut ja laulun tonaaliset hypyt vauhtikohdissa. Aili laulaa vokalistina, lausuu, supattelee, ekstemporoi laulusooloin ja luotsaa kuulijaa musiikillisten maisemien läpi – henkeäsalpaavia ylä-ääniä tulee täysin erehtymättä korkeiden puhaltimien kanssa unisonossa, ja ajoin dissonanssissakin. Huikeaa!
Aili, joka vastikään sävähdytti mustan musiikin ystäviä loistavalla "Tribute to Ella" - albumillaan, on elementissään myös ison jazzorkesterin kanssa. Äänenkuljetus korkeissakin äänissä, yhtenä instrumenttina, on itsevarmaa, tarkkaa ja valpasta. Lukutaito on kovaa luokkaa. Laiskoja kohtia tai torkahduksia ei tapahdu; jossain kohdin – kuten scat-soolo "Contemplations"-raidalla – sanaton laulu ehkä hieman lipsahtelee. Mutta ei takerruta joutaviin.
Kokenut musiikkipedagogi Ira Kaspi luonnehtii Ailia yhdeksi niistä kolmesta suomalaisesta jazzvokalistista, joita nyt kannattaa seurata. Kaksi muuta ovat monessa projektissa harjaantunut Johanna Iivanainen ja nuori, vielä uransa kiinnostavassa nousuvaiheessa oleva Henriika Steidel.
Outin tilaustyö UMO:lle kolmen vuoden takaa saa nyt NBB:n käsittelyssä uutta ilmiasua. Vetoapua sävellystyössä ovat antaneet muiden muassa Mirja Mäkelä ja Mikko Pettinen. Sävelteos on vaativa ja melkoinen haaste myös Norrbotten Big Bandille. Miellyttävä vaikutelma syntyy klarinettisooloista ja klarinettistemman kuljetuksesta big band -harmonioiden päällä ("Mörkö", nimisävelmä).
Klarinetisti Jan Thelin vertaa soolo-osuuksiaan teoksessa benji-hyppyyn: ”Kontrollin tarpeesta pitää päästää irti. Paluun mahdollisuutta ei ole, pitää vaan luottaa hetkeen ja omaan mielikuvitukseensa. Tämä tekee tietoiseksi kaikesta ympäröivästä ja nykyhetkestä. Ainut asia, mitä ei saa antaa itsensä tehdä, on tulla mykäksi, sanattomaksi.”
NBB:n soittajamäärä on normaalin ison orkesterin, ja orkestrointiin on kiinnitetty erityistä huomiota. Soundissa on ajoin myös reminisenssejä suurten jazzelokuvien kaudelta (Fred Astairen valovoimaiset tanssit, vaikka tätä musiikkia ei esitetäkään). Bändin sointikuva on samalla hyvin tumma ja syvä. Solisteista varsinkin pasuuna (Peter Dahlgren) ja trumpetti/flyygelitorvi (Dan Johansson) tekevät syvällekäyvän vaikutuksen. Puhallinriffit ovat harkittuja ja svengin rakentaminen vaivatonta.
Säveltäjä Heikki Sarmanto luonnehti joskus joitakin UMO-töitään ”tappoteoksiksi” isolle orkesterille niiden vaativuuden vuoksi, eikä Outin työ jää tästä jälkeen. Kappaleet ovat myös melko pitkiä; nimisävelmä yli 17 minuuttia ja "Contemplations" lähes 14 minuuttia. Pohjoinen Lappi lienee vaikuttanut rovaniemeläissäveltäjän ideoihin, kuten raidalla "Oglütz", mutta ilmekieli yleisesti on tyypillistä, länsimaista big band -musiikkia. "Mörkö" on hiuksia nostattava, pelottava kaikessa pohjoisen kryptisessä voimassaan. Ailin sanaton laulu on huikea. Jos esitys on oikeasti live-äänitys, se voisi olla hieman toimivampi.
Vahvoista sävelhypyistä ja laulun toistuvista, oopperan kaltaisista falsettinousuista johtuen tuotos on hieman levoton. Se tekee myös vaikuttavan tekstin (Eeva-Liisa Manner ja Sirkka Turkka) seurannasta hieman työlästä. Vokalistin ääni tahtoo välillä hieman hukkua big bandin pauhun alle. Solistin äänelle tämä on myös ”tappoteos”, mutta Aili tekee kaiken laitimmaisen ammattimaisesti.
NBB on jo pitkään tehnyt loistavaa yhteistyötä nykysäveltäjien kanssa – Lina Nyberg ja Cecilia Persson viimeisimpinä edustajina tästä. Tim Hagansin jälkeen orkesterin taiteellisena johtajana on ansiokkaasti jatkanut Joakim Milder.
ANTTI SUVANTO
Norrbotten Big Band: Into the Woodland Silence. Fredriksson Music, 2013
Norrbotten Big Band johtajanaan Outi Tarkiainen sekä Aili Ikonen, laulu
Linkit: Norrbotten Big Band, Aili Ikonen
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2013 .
|
|