LEVYARVIO
|
3.2.2016 Omaria striimaten Omar & The Howlersin viimeisin levy "Kitchen Sink" on ilmestynyt vain sähköisenä versiona. Menetettyjä kavereita muistellaan livemäisen rennossa tunnelmassa.
Fyysisen äänitteen kriisistä on siellä täällä – myös täällä – ollut kosolti juttua viime aikoina. Nyt tarkasteltava julkaisu on omiaan antamaan lisäpontta noille puheille. Omar & The Howlersin uusi levy ”Kitchen Sink” on nimittäin toistaiseksi julkaistu vain tiedon sähköisellä valtatiellä kulkevina bitteinä.
|
|
Kent ”Omar” Dykes on aina ollut juurevasti rokkaavan bluesin ruumiillistuma. Rouhealla äänellään välillä karjumaankin äityvä ja soittonsa ohessa Stratocasteria luokille vääntävä jättiläinen on jämerällä ilmaisullaan vakiinnuttanut asemansa roots-rockin maailmassa. Myös täkäläisissä musapiireissä hän nauttii vankkaa kannatusta.
Omar on aina kiertänyt ahkerasti ja vieraillut Suomessakin lukuisia kertoja. Viime vuosina hänen terveydentilansa on valitettavasti alkanut asettaa rajoituksia, eikä kiertue-elämä enää onnistu. Nykyään keikkailu rajoittuu Omarin kotikonnuille Teksasiin. Onneksi sentään levyjä ilmaantuu tännekin asti – vaikka sitten näin bitteinä.
Tuttuja naamoja
Aivan kuten edellisellä, vuonna 2012 ilmestyneellä levyllä “I'm Gone” kitarointivastuuta on Omarin kanssa jakamassa kaksi teksasilaista alansa huippua. Derek O'Brien ja Casper Rawls eivät ole koskaan osuneet suuremman suosion kanssa samoille apajille, mutta tehneet näyttävän uran rivimiehinä.
O'Brienin nimeen on helppo törmätä, jos tutustuu yhtään syvällisemmin teksasilaisen bluesin maailmaan. Yleensä kokoonpanon kakkoskitaristina operoiva soittoniekka ei jää neuvottomaksi soolopaikan kohdalle osuessakaan. Tyyliltään hän muistuttaa pitkälti Jimmie Vaughania, joten sikäläisen perinteen ytimessä ollaan vankasti.
Rawls puolestaan on tullut tutuksi Parsons/White String Benderillä varustettujen kitaroiden kätevänä käsittelijänä. Hänen stilikkamaisesti vongahtelevaa telecasterointiaan on kuultu muun muassa LeRoi Brothersissa. Muutama vuosi sitten Casper nähtiin Rauma Bluesissa Doyle Bramhallin kitaristina. Hän julkaisi viime vuonna myös ensimmäisen soololevynsä “Brave World”. Siltä löytyy LeRoin veljesten henkistä rentoa rokkailua sekä countrya ja folkia moneen lähtöön. Levyä tosin saattaa olla huonosti näiltä leveysasteilta saatavilla.
Myös komppiryhmänä kuullaan ”Tiskialtaalla” tuttuja tekijöitä. Basisti Bruce Jones ja rumpali Wes Starr soittivat jo Omar & The Howlersin ensimmäisellä levyllä ”Big Leg Beat”. Se ilmestyi vuonna 1980, joten herroja voi toden totta kutsua vanhoiksi kavereiksi. Jones on pysytellyt vaihtelevalla uutteruudella Omarin matkassa läpi vuosien. Hän kuului suurimman suosion aikaiseen kokoonpanoonkin. Starr puolestaan luovutti jo vuonna 1981 rumpujakkaran Gene Brandonille. Sittemmin hän on soittanut ties vaikka missä. Matkan varrelle mahtuu kosolti yhteistyötä Omarinkin kanssa.
|
|
Ennen bändistä lähtöään vuonna 1981 Starr ehti olla mukana myös georgialaisen musiikkikaupan takahuoneessa äänitetyssä sessiossa. Sen satoa julkaistiin vasta pari vuotta sitten digitaalisesti nimellä ”Too Raw for Radio”. Raakaa meno rouheisella äänitteellä toden totta onkin. Bändin kanssa jamittaa silloin Howlersin kokoonpanoon kuulunut huuliharpisti-saksofonisti Richard Price, sekä pariakin saksofonia yhtä aikaa soittamassa vieraillut Grady Fats Jackson.
”Kitchen Sink” sisältää nipun arkistosta kaivettuja tallenteita. Omar menetti vuona 2014 neljä pitkäaikaista ystäväänsä, kolme niistä parin viikon sisällä tammikuussa. Heidän joukossaan oli aktiivisen soittouransa jälkeen parikymmentä vuotta lastentarhassa työskennellyt Gene Brandon. Omar päätti kunnioittaa edesmenneitä ystäviään etsimällä vanhoilta nauhoilta heihin liittyviä kappaleita julkaistaviksi. Arkistojen aarteissa ei ole kyse täyteraidoista, vaan kuultavaksi on valikoinut mielenkiintoisen laajalla otannalla live- ja studiomenoa.
Säilöttyjä herkkuja
Dykesin, Jonesin ja Brandonin kolmikon livemeininkiä on mukana kolmen kappaleen verran. "Dust My Broom" ja "Who Do You Love" ovat kieltämättä melkoisen kaluttuja menopaloja, mutta hillittömän draivin bändi niissä kehittää. Ensin mainitussa Omarin slidekitarointi on luonteeltaan kovin fyysistä. Tutut “nyrkillä Stratocasterin kylkeen” -maneerit kuuluvat olleen käytössä. “Who Do You Lovella” Omar suoristaa Bo Diddleyn kompin suorasukaiseksi sahaukseksi ja kolmikon seurana harputtaa Greg ”Fingers” Taylor. Omarin käsialaa oleva “Hello, Operator” on ilmeisesti poimittu hieman nuhjuisemmalta kasettikopiolta. Hyvä meininki korvaa kuitenkin reippaasti sen, mitä äänenlaadussa hävitään.
|
|
Omar (vas.) lähiökeikalla Austinissa 2012. Lue lisää Teksas-sarjastamme
|
Ison bändin kanssa tallennettuja studioraitoja on arkistoista löytynyt kaksi. Kokoonpanon perusteella ne lienevät kotoisin vuonna 1998 ilmestyneen “Swingland”-levyn sessioista. Gary Primichin huuliharppu, Mark Kazanoffin saksofoni ja Nick Connollyn piano maustavat perusbändin sointia. “Cutie Named Judy” rokkaa Little Richardin hengessä – ilman kiljahtelua tosin. Elmore Jamesilta lainattu “Can't Hold Out” svengailee astetta hillitymmin.
Uutta satoa
Vanhojen raitojen lisäksi levyltä löytyy seitsemän Omarin uutta laulua. Niissä tyylilaji vaihtelee tutun bluesin ja rockin lisäksi aavistuksen jazzimpaan osastoon sekä countryyn. Toisaalta, jos bändissä on Rawlsin kaltainen pikkaaja, pakkohan se on vähän twangimpaakin tavaraa mukaan heittää. Edellisen levyn countrykiintiön täytti puhdasverinen juoppokantri ”Drunker's Paradise”. Tällä kertaa ilmoille kajahtaa rekkakuskin rakkaustarinaa kipakasti kertova ”Dixie's All Night Bar”. Kappaleen loppuun Rawls ja steelkitaristi Tommy Spurlock soittavat pitkän vuorosoolon. Sen aikana ensin mainittu kuuluu useampaankin kertaan syyllistyvän liikenteen vaarantamiseen – ettei hän peräti koukkaisi vastaantulijoiden kaistaltakin.
Puolitempoinen ”Battle Rages On” luiskahtaa niin ikään stilikan viemänä countrylokeroon. Päätöksenä kuultava ”Climb On Board” on Johnny Cashin mieleen tuova gospelhölkkä. Siinä Rawlsin kaverina sooloilee pianisti Danny Levin. Leppeästi jazzahtava ”I'll Keep On Dreamin'” tarjoaa välipalaksi muuta materiaalia kevyempää tulkintaa. Levin maustaa tunteikasta rallia nyt viulistina.
Omarille luonteenomaista bluesimpaa menoa mahtuu joukkoon myös. Rawlsin wah-kitaralla maustettu ”That Ain't It” polkaisee koko homman käyntiin. O'Brienin kanssa maukkaasti kitaroitu ”Fire And Gasoline” on hidas blues. ”Dirty People” puolestaan tarjoaa silkkaa Teksasin shufflea.
Levyn uusilta(kin) raidoilta paistaa läpi soiton livemäinen rentous. Lopputulosta ei ole liiemmälti viilailtu, eikä siihen kyllä ole tarvettakaan ollut. Omar & The Howlers on nimi, johon voi luottaa. Kaikille hyvän musiikin ja fyysisen äänitteen ystäville heitettäköön vinkkinä, että Omarin kotisivujen kautta voi ottaa osaa Omarin kahden seuraavan cd:n rahoituskampanjaan. Tämän kappaletusinan perusteella voisin väittää sen olevan kohtalaisen hyvä sijoitus.
MARKO AHO
Omar & The Howlers: Kitchen Sink. Big Guitar Music, 2015
Omar Dykes (laulu, kitara), Casper Rawls (akustinen kitara, sähkökitara), Derek O'Brien (kitara), Bruce Jones (basso), Wes Starr (rummut), Tommy Spurlock (steelkitara), Danny Levin (viulu, piano), Nick Connolly (piano), Gary Primich (huuliharppu), Mark ”Kaz” Kazanoff (saksofoni), Paul Junior (basso), George Rains (rummut), Gene Brandon (rummut), Greg ”Fingers” Taylor (huuliharppu)
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2016 .
|
|