RAUMA BLUES 2014 - PÄÄKONSERTTI - RAPORTTI
|
|
15.7.2014 Kuvat Klubit
|
Rebirth Brass Band
|
Lystimbitto Raumall Rauma Bluesin pääkonsertissa soivat Louisianan ja Chicagon rytmit. Suomalaiset esiintyjät eivät hävenneet vähääkään vertailussa maailmantähtien rinnalla.
Rauma Bluesin tämänvuotisessa ohjelmassa oli nähtävissä selkeä Louisiana- painotus. New Orleansista oli paikalle saatu tv-julkisuutensa ansiosta ilahduttavan laajojen kansanosien tietoisuuteen kohonnut Rebirth Brass Band. Baton Rougen rämeiltä saapui puolestaan pirskeitä vauhdittamaan Kenny Neal Band. Louisianan perinteen voidaankin sanoa olleen Raumalla hyvin edustettuna, kun tilaisuuden avanneen Micke Björklöf & Blue Stripin musiikissakin samaisen seutukunnan vaikutteet ovat vahvasti läsnä. Pääkonsertin täydensivät pari vahvaa naissolistia bändeineen: Deitra Farr Chicagosta ja Marjo Leinonen Helsingistä.
Uuden sukupolven torvet
Heti aluksi tunnustettakoon, että kehutusta Treme-televisosarjasta en ole nähnyt yhden ainoata jaksoa. Nykyään tulee niin harvoin istuuduttua vasiten töllöttimen ääreen, että olen karsinut minimiin jopa ohjelmien tallettamisen digiboksin syövereihin. Ei niitä kuitenkaan ehdi sieltä koskaan katsomaan. New Orleansin monimuotoista musiikkiperinteestä olen sitä vastoin digannut muiden kanavien kautta jo pidemmän aikaa.
Rebirth Brass Band (RBB) on tuttu nimi vuosien takaa. Kunnioitettavan pitkä ura sillä onkin takanaan, vaikka bändin jäsenet eivät ole vielä iällä pilattuja. Vuonna 1983 vasta high school -ikäiset Frazierin veljekset Phil ja Keith perustivat vanhoja torviryhmiä kumartanen orkesterin. Rebirthin tie on vuosien saatossa kulkenut katusoitosta Grammy-voittoon. Uraa voi toden totta luonnehtia nousujohteiseksi.
RBB nojaa soitossaan vankasti perinteisiin, mutta ei myöskään arkaile päivittää second linea vaikkapa hip hopilla. Bändi nimittääkin jazzin ja funkin ristisiitoksena syntynyttä musiikkiaan yksinkertaisesti junkiksi.
Sousafonia soittava Phil ja bassorummulla tahdin pitävä Keith Frazier ovat Rebirthin musiikin selkäranka. Heidän soittonsa varaan solistisemmat instrumentit rakentavat kudoksen, joka sukkuloi vaivatta sulavasta svengistä hallitun kakofonian rajalle ja löytää tiensä vielä takaisinkin. Lavalla bändin näkyvimmät hahmot ovat pasunisti Stafford Agee ja trumpetisti Chadrick Honore. Kaksikko kantaa soittonsa ohella suurimman lauluvastuun ja hoitaa spiikkaukset. Siitä huolimatta Rebirth Brass Band on ennen kaikkea orkesteri, jossa erillistä johtotähteä ei nosteta esiin. Kokonaisuus on osiensa summa – ja enemmänkin. Mainittujen lisäksi bändiin kuuluvat saksofonisti Vincent Broussard, pasunisti- lyömäsoittaja Gregory Veals ja virvelirumpua kertakaikkisen näppärästi käsittelevä Derrick Tabb.
Rebirth Brass Bandin setissä kuultiin originaalimateriaalin ohella luonnollisesti myös New Orleansin legendaarista sävelaarteistoa, kuten Fats Dominon ”I'm Walkin” ja Professor Longhairin tutuksi tekemä ”Mardi Gras”. Lainaosastosta erityisen maukkaan kohtelun sai osakseen neljän laulajan voimin startattu (äskettäin edesmenneen) Bobby Womackin hitti ”It's All Over Now”.
Raumalla Rebirth Brass Bandin meininki ei erityisen riehakkaan heittäytymisen asteelle äitynyt, vaikka hyvä fiilinki Kukko Areenalla vallitsikin. Toki hauskanpitoon suunnattu materiaali toimii hieman rauhallisemminkin esitettynä. Isomman miinuksen muodosti seikka, että äänimies ei ollut RBB:n setin aikana aivan sinut esitettävän materiaalin kanssa. Saattoi toki suuri urheiluhallikin tuottaa hieman ylimääräistä päänvaivaa hänelle. Esimerkiksi Keith Frazierin soittama, second linessa tuiki tärkeä bassorumpu hukkui pääsääntöisesti muun bändin jalkoihin ja torviarrien kiehtova kerroksellisuus häipyi välillä epämääräiseen tuuttaukseen. Joka tapauksessa Rebirth Brass Band tarjosi mainion setin näillä seuduin harvinaista herkkua ja sai yleisön suut messingille.
Hyvät tarjoomukset tutuin eväin
Jos Rebirth Brass Bandin meininki oli hieman odotettua hillitympää, niin samalta suunnalta kotoisin oleva Kenny Neal ei omassa osuudessaan säästellyt. Elämä murjoi Nealia muutama vuosi sitten toden teolla. Hän sairastui vakavasti ja menetti lyhyen ajan sisällä useammankin lähisukulaisensa, muun muassa isänsä Raful Nealin. .
|
|
Sittemmin Kenny on noussut aallonpohjasta jaloilleen ja saanut uransa uudelleen käyntiin. Toipumisen jälkeinen ilo ilmenee nykyisellään intoa puhkuvana esiintymisenä. Raumallakin Nealilla oli koko keikan ajan kova touhu päällä. Riemu tarttui myös yleisöön.
Kenny Neal Band lähti rakentamaan show'taan tunnelman nostatuksen kautta. Se onnistui tavoitteessaan. Rouhealla otteella tulkittu swamp blues upposi Raumalla otolliseen maaperään. Piisit venähtivät poikkeuksetta pitkiksi, jamimaisiksi potpureiksi, joiden sisäänleivotut, tuttuakin tutummat laulut tarjosivat yleisölle avokätisesti tarttumapintaa. ”Things That I Used To Do”, ”Since I Met You Baby” ja ”You Got Me Running” tuntuivat ehkä liiankin takuuvarmoilta valinnoilta, mutta yleisön niillä sai hyvin hereille ja mukaan menoon.
Nealin perhe on ilmeisen musikaalista sakkia. Telecasterinsa ohella lap steeliä ja huuliharppua isännän elkein soittaneen Kennyn lisäksi bändiin kuului kaksi muuta saman veljessarjan edustajaa: kosketinsoittaja Frederick ja basisti Darnelle Neal. Viimeksi mainittua soittimelta toiselle singahdellut Kenny käväisi keikan loppumetreillä pikaisesti myös tuuraamassa. Perheen ulkopuolisena vahvistuksena kokoonpanon täydensi rumpali Bryan Morris – ja hän toden totta täydensi bändin soittoa. Montaakaan tahtia tämä tyyliltään varsin eloisa rumpali ei malttanut pysytellä peruskomppien parissa; hän fillaili, alleviivasi ja väritti rummuilla jatkuvasti. Rauhaton ja ilakoiva rytmitys korosti bilemeininkiä ja toi kieltämättä väriä kokonaisuuteen. Välillä tosin tuntui siltä, että Morris väritti jo valmiiksi värikästä kuvaa.
Kenny Neal tarjosi bändeineen Raumalla hyvän show'n ja näytti samalla pitävän itsekin hauskaa. Encorena kuultiin vielä Louisianaan olennaisesti kuuluvaa zydecon räimettä. Siinäkin pysyteltiin ”My Toot Toot/When The Saints Go Marchin' In” potpurin myötä tutuilla vesillä.
Chicagon sielukasta bluesia
Tuulisesta kaupungista oli Raumalle kutsuttu yhdeksi Chicagon parhaista naislaulajista tituleerattu Deitra Farr. Kehu on omiaan asettamaan kovat vaatimukset esiintyjälle, mutta hymyssä suin ja tottuneesti Farr odotukset lunasti.
|
Deitra Farrin taustalla soittaneen Soul Gift - bändin erikoisuus oli Raphael Wressnigin Hammond-urkujen pedaaleilla soittama basso. Sinällään perinteiseen ratkaisuun ei turhan usein näinä päivinä törmää. Harvemminhan sitä keikoilla oikeata Hammondia ja Leslietäkään näkee. Wressnig hoiti ”alapään jutut” sivutoimisesti mallikkaasti, eikä hän varsinaisena urkurinakaan pitänyt kynttiläänsä vakan alla. Hän tarjoili kosolti maukasta soolotusta ja kurmootti muutamaan otteeseen oikein tosissaan Hammondia. Kitaristi Enrico Crivellaro ja saksofonisti Sebastian Grimus ottivat myös ahkerasti osaa soolotalkoisiin. Pasunisti Werner Wurm pysytteli rumpali Silvio Bergerin kanssa enemmän säestystehtävissä.
Bändi aloitti keikan keskenään parilla ylipitkäksi venähtäneellä lämmittelyinstrumentaalilla. Heti Deitra Farrin astuessa lavalle turha kelailu kuitenkin väistyi taka-alalle. Solisti otti bändin
|
|
Deitra Farr
|
komentoonsa – onneksi jamimainen yleisilme jäi silti vallitsevaksi olotilaksi. Farr itsekin nautti silmin nähden bändinsä soitosta. Setissä kuultiin paljon Farrin omaa materiaalia. Musiikillisesti liikuttiin bluesin ja soulin risteyskohdassa; pääasiallisesti viimeksi mainitulla puolella rajapyykkiä.
Kotimaisiakin New Orleansin sävyjä
Rauma Bluesin kotimaiset esiintyjät eivät hävenneet vähääkään vertailussa maailmantähtien rinnalla. Pitkän illan avannut Micke Björklöf & Blue Strip täydensi New Orleans -pitoisuuden hienosti ja lavensi teemaa sopivasti paikallisnäkemyksellä. Yhtyeen moni-ilmeisessä musiikissa Mississippin suistoalueen sävyt ovat aina olleet tärkeässä roolissa.
Viime vuonna ansaittuja kehuja keränneen ”After The Flood” -levyn julkaissut ryhmä ei ole tavannut keikoillakaan pettymyksiä tarjoilla. Pettymystä ei tullut nytkään. Viimeisimmän pitkäsoiton materiaalia kuultiin luonnollisesti paljon. Mahtuipa sekaan hilpeän notkea luenta myös Big Joe Turnerin klassikosta "Honey Hush".
Bändi toimi hienosti, mutta äänentoistolliset puutteet veivät keikasta harmillisesti tehoja. Blue Stripin settiin sisältyy paljon instrumentti- ja nyanssivaihteluita, joten bändin mukana pysyminen kysyy miksaajalta melko lailla valppautta. Tällä kertaa homma ei ollut soundillisesti hallussa. Monin paikoin esimerkiksi Ville Leppäsen kitara jäi harmillisen pohjalle. Saman kohtalon koki niin ikään bändin erikoisuus, lyömäsoittaja Timo Roiko-Jokelan soittama malletKAT-syntetisaattori.
Bändin ilmeistä saattoi hetkittäin päätellä, että lavasoundikaan ei kaikin ajoin vastannut odotuksia. Siitä huolimatta Micke Björklöf & Blue Strip heitti hyväntuulisen keikan. Onneksi myös yleisöä saapui hyvissä ajoin paikalle, eikä bändin osaksi jäänyt pelkkä sisääntulomusiikin soittaminen. Björklöf itse tarjoili laulun ohella tuttuun tyyliin mojovaa harputusta ja kitarointia. Seppo Nuolikosken basso ja Teemu Vuorelan rummut loivat rullaavan kompin, johon Roiko-Jokelan perkussiot toivat hyvän lisän. Ville Leppäsen soitto on aina livenä valloittavaa ja siinä määrin mieltä piristävää, että konserttilipulla voisi vaivatta korvata useammatkin mielialalääkereseptit.
Leinosen yövuoro
Etukäteen hieman epäilin sitä, miten yleisö jaksaa vielä Rebirth Brass Bandin jälkeen Marjo Leinosen ja Huff 'n' Puffin keikkaa seurata ja vielä innostuakin aiheesta. Huoleni osoittautui turhaksi jo agenttimaisen avausinstrumentaalin aikana. Todella tiukasti, mutta samaan aikaan rennon coolisti soittava bändi voitti alusta alkaen yleisön puolelleen.
Sami Vettenrannan ja Matti Valliuksen komppiryhmä rokkasi paiskomatta ja jämptisti. Soolojenkaan taustalla kaksikko ei lähtenyt turhia höntyilemään tai seikkailemaan. Kitaristi Julius Heikkilä näytti olevansa monipuolinen soittoniekka. Etenkin pitkät, kaiutetut kitarasoolot toimivat todella hienosti täyttäen koko Kukko Areenan – olkoonkin, että ne etäännyttivät meininkiä bluesista jonnekin Pink Floydin suuntaan. Antero Prihan ja Panu Syrjäsen torvisektio laajensi yhdessä Mari Hatakan ja Tiina Isohannin muodostaman kuoron kanssa kokoonpanon muhevasti soivaksi kokonaisuudeksi. Puhaltajista erityisesti Syrjänen teki näyttäviä esiintuloja hillitymmin esiintyneen Prihan rinnalla.
Huff 'n' Puff luo puhaltajineen ja taustalaulajineen tyylikkään viitekehyksen, jossa Marjo Leinosen kelpaa temmeltää. Hän ei tuttuun tyyliinsä jarrutellut. Tunteella kyllästetty laulutulkinta ja pidäkkeetön heittäytyminen, yhdistettynä marionettimaisesti kekkaloivaan ja vääntyilevään lavakoreografiaan on kerrassaan viihdyttävää seurattavaa. Tuollaista ei ole toista! Pariinkin otteeseen kuulin takanani jonkun mainitsevan taas Janis Joplinin nimen. Mielestäni vertailun voisi jo unohtaa. Marjo Leinosesta on pitkän uransa aikana tullut ilmiö ihan omillaan. Jos keikkaa seuratessa päteä tarvitsee, niin enemminkin voisi pohtia Leinosen vaikutusta nuoremman polven naislaulajiin.
Erityismaininnan ansaitsevat bändin oman materiaalin sekaan heitetyt Chuck Berry -lainat. Esimerkiksi autoiluaiheiset ”I Wanna Be Your Driver” ja ”No Money Down” eivät todellakaan ole moneen kertaan ryöstöviljeltyjä ralleja, vaan harvemmin kuultuja helmiä. Myös tutumpaa osastoa edustava ”Maybellene” tarjoiltiin omanlaisena versiona.
Humalahakuista makustelua
Olen juurevan musiikin ohella myös oluen ystävä, enkä koe millään muotoa epämieluisiksi tilaisuuksia, joissa nautinnot pystyy luontevasti yhdistämään. Olutveikkona tunnustaudun sikäli humalahakuiseksi, että mitä rapsakammin humaloitu mallasjuoma kohdalle osuu, sitä varmemmin se makunystyräni herättää hurraamaan. Samalla tavoin musiikissa arvostan sitä, että tekijöiden persoona saadaan välittymään loppukäyttäjälle asti, vaikka sitten vielä korostetustikin.
Suomalainen ”peruskeppana” on sellaista ”oluiden claptonia”, joka kyllä kelpaa ja sopivasti piristääkin. Pidemmän päälle se kuitenkin alkaa helposti puuduttaa. Aivan samalla tavoin kuin Eric Claptonin tuotannon kautta on helppo sukeltaa sisälle bluesin maailmaan, myös suomalainen, sopivan persoonaton olut toimii tuttavallisena kauttakulkuna erikoisempien oluiden jännittävään maailmaan.
Rauma Bluesin amerikkalaisena kontaktihenkilönä yli viisitoista vuotta toiminut Amos Harvey on myös olutmiehiä. Häneltä löytyy oivallisten musiikkialan kontaktien ja pelisilmän lisäksi vankkaa panimoalan osaamista. Aiempina vuosina Harvey on kunnostautunut tuomalla Raumalle toinen toistaan mielenkiintoisempia artisteja. Tänä vuonna saatiin niiden lisäksi nauttia hänen toisen intohimonsa hedelmistä. Juhlille oli pantu oma erikoisolut. Mississippi-höyryoluen kehittivät yhteistyössä amerikkalainen pienpanimo Yalobusha Brewing Company, jonka leivissä Harveykin työskentelee, ja Rauma Bluesin sponsorina toimiva Laitilan Wirvoitusjuomatehdas.
Kevyehkö ja hedelmäinen, viidellä eri humalalla maustettu Mississippi osoittautui kerrassaan onnistuneeksi kesäjuomaksi. Kukko Areenalla hädin tuskin puolilleen lirutettu lötkö muovituoppi ei kuitenkaan oluen juhlavuutta isommalti esiin tuonut. Sitä saattoi helposti pitää hyvän juoman halventamisena, mutta onneksi verraten korkea hinta kompensoi asiaa. Sen sijaan illan päätteeksi hotellin baarissa oikeasta olutlasista nauttimani Mississippi kruunasi tämän kesän Rauma Bluesin kerrassaan oivallisella tavalla.
Ensi vuonna järjestetään kolmaskymmenes Rauma Blues. Nyt voidaankin alkaa jännittää, minkälainen mahtava ohjelma (ja olut!) meitä ensi kesänä juhlan kunniaksi odottaakaan.
MARKO AHO
Kuvagalleria
Lue myös klubikatsaus
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2014 .
|
|