STOMPIN' 2015, HELSINKI – RAPORTTI
|
|
13.4.2015 Kuvagalleria
|
Johnny Sansone
|
Kansainvälisesti pääkaupungissa: Stompin' 2015 Johnny Sansone ja Willie West toivat kahdet erilaiset Louisianan-terveiset. Brittiläinen Babajack manasi huolella, ja Nico Duportal rytmijannuineen iski blues-suoneen.
Helsingin keväisen juurimusiikkitapahtuman pääkonsertti muutti Savoy-teatterista Kulttuuriareena Gloriaan. Nimen Stompin' 2015 saanut festivaali huipennettiin lauantaina 11. huhtikuuta.
Stompin'-tapahtumat, joista toteutettiin nyt viides versio, pyrkivät tavallista laajempaan tietoisuuden levittämiseen perinteisestä rytmimusiikista. Pääkonsertin lisäksi sulosoinnuista saivat nauttia muun muassa koululaiset ja eläkeläiset. Valokuvanäyttely, kokoperheen tapahtuma ja työpajat täydensivät ohjelmiston. Ohjelmaa riitti kokonaiseksi viikoksi.
Pääkonsertin amerikkalaisvierailla on päinvastaiset elämänpolut. New Orleansin mies Willie West joutui jättämään kotinsa Katrina-hurrikaanin jälkeen. New Jerseystä kotoisin oleva Johnny Sansone puolestaan vaihtoi 90-luvulla itärannikon Mississipin suiston helmeen.
Johnny Sansone reippaili Glorian lavalle iloisin, sopivan mahtailevin elkein ja teki selväksi, että tähti on saapunut. Ja näin sen pitääkin olla; onhan katsojan saatava tietää maksaneensa (pääkonserttilipuissa oli yli 30 euron hintalappu) erityisestä esiintyjästä. Ja jos ei esiintyjä pidä itse itseään arvossa, kukapa pitäisi?
Louisianan asia on Sansonelle tärkeä. Valistusta Mississippi-joen suistoalueen kosteikoista hän on ollut antamassa Tab Benoit'n masinoimassa Voice of the Wetlands All-Starsissa. Kyseessä ei ole mikä tahansa kyhäelmä, vaan Yhdysvalloissa kansallistakin huomiota saanut kulttuurihanke. Louisiana ja New Orleansin seutu kärsivät suuren luokan ympäristö- ja sosiaalisista ongelmista, mutta Sansone ja kumppanit eivät hellitä ennen kuin viimeinenkin rämeiden rupikonna on päästänyt viimeisen korahduksensa.
Tällä asenteella Sansonen kvartetti iski pöytään erän julmaa rämerokkia. Väliin heitettiin zydecoa ja puhdasta bluesiakin. Kun illan menevimmässä zydeco-rallissa bändin pääjehu esitti kainon toivomuksen "Give Me a Dollar", kansa koki varmasti saaneensa vastinetta rahoilleen.
Setin zydeco-osuus todisti jälleen kerran Louisianan bilemusiikin rytmien vastustamattomuuden. Sansonen letkautuksella "Nyt teidät viedään suoraan New Orleansin ranskalaiskortteliin" oli vinha perä. Varsinaisen bluesin ystäviä muistettiin kumarruksella Otis Rushille, ja samalla kitaristi John Fohl repäisi ilmoille pääkonsertti-illan hurjimmat kitarasoolot. Esimerkiksi Dr Johnin bändissä soittaessaan Fohlille ei välttämättä avaudu paljon soolotilaa, mutta nyt Sansonen rinnalla tilaisuuden saatuaan hän käytti sen maksimaalisesti hyväkseen.
Pääosassa oli bluesiin ja kulmikkaisiin riffeihin pohjaava, yksinkertainen poljento. Vastaavaan ilmaisuun on pyrkinyt moni nuorempikin yrittelijä, mutta Sansonen joukot palauttivat White Stripesit, Black Keysit sun muut tylysti koulun penkille. Kappaleista kuten "The Lord Is Waiting and the Devil Is Too" sopiikin oppia ottaa. .
|
|
Hyvästä ja tuoreesta näytöstä käy myös uuden uutukainen levy "Lady on the Levee". Sattuipa somasti, että Sansone oli saanut ensimmäisen erän valmiita tuotoksia juuri Suomeen lähdettyään. Niinpä Stompin' 2015 –pääkonsertista kehkeytyi ensimmäinen tilaisuus, josta uutta albumia oli saatavilla. Anders Osborne, Ivan Neville ja Jeff Bridges vahvistavat levyllä Sansonen joukkoja. Ei sillä, etteikö hän omillaankin pärjäisi.
Johnny Sansonella on upean heittäytyvä laulutyyli, ja huuliharpistinakin poweria piisaa. Välillä harppu vaihtui lennosta kesken biisinkin. Zydeco-paloissa hän antoi kyytiä haitarille. Kaiken lisäksi valtaosa kappaleista on omasta kynästä. "Originaalibiiseistä saa tyydytystä, ja sitä me tulimme teille antamaan", Sansone tiedotti. Töitä paiskittiinkin täysillä, eikä polttoainetta säästelty. Johnny Sansone jätti kaiken lavalle.
Amerikan soulia suomalaismaustein
Vanha amerikkalainen soul-jyrä Willie West oli kaivettu suomalaisen The High Society Brothersin laulusolistiksi. Yhteenliittymä on tehnyt jonkin verran aiempaakin yhteistyötä. Keikka Gloriassa juhlisti osaltaan ensimmäisen varsinaisen yhteislevyn "Lost Soul" julkaisua.
Westin ja The High Society Brothersin settiä on turha moittia ainakaan liiallisesta suunnitelmallisuudesta. Ajoittain biisit valittiin siltä seisomalta, ja yleisön toiveitakin toteutettiin. Yhden onnekkaan toivojan unelma realisoitui, kun West ja kumppanit vetäisivät kappaleen "Baby, Baby I Love You", jonka West tekaisi 70- luvulla yhteistyössä legendaarisen New Orleans –hahmon Allen Toussaintin kanssa.
Willie Westin tunnetuin kappale "Fairchild" saatiin nauttia riisutusta isoon ja väkevään kasvaneena versiona. Rentorytminen "I Sleep with the Blues" keinahteli vetoavasti. Rullaavaa perussoulia oli puolestaan ohjelmassa liiaksi asti. Kun ties kuinka mones peräkkäinen samanhenkinen kipale (Lessons of Love, She's So Wise, The Devil Gives Me Everything) käynnistyi, liikehdintä Gloriassa alkoi suuntautua vääjäämättömästi baari- ja levytiskeille päin. West ihmetteli vastaanoton vaisuutta pariinkin otteeseen.
Setin loppuosassa koettiin miellyttävä yllätys, kun West jäi lavalle vain kitaristi kaverinaan. Balladi, johon West heitti soolon vislaamalla kun louisianalainen purokerttuli, oli varmasti monelle kohokohta.
Willie Westin ääni on ihan oivassa kunnossa, ja ässät sihahtelevat persoonallisesti. Esiintyminen oli pirteää, vaikka ajoittainen sanojen tavaaminen paperista olikin vähän noloa. Seitsemänmiehinen The High Society Brothers soitti maukkaasti. Kolmihenkinen puhallinsektio hoiti työnsä esimerkillisesti ja otti välillä myös lyömä- ja rytmisoittimia haltuunsa.
Tuliaisia Ranskasta ja Britanniasta
Jos Stompin' 2015 –pääkonsertin loppuhetkillä oli vielä varsinaisen blues-musiikin nälkää, sen tyydytti viimeinen esiintyjä Nico Duportal & His Rhythm Dudes. Klassisen West Coast- ja Teksas-bluesin maisemassa operoinut ranskalaispoppoo oli illan todellinen yllättäjä. Ei kuitenkaan kaikille; vihdoin Duportalin setin alettua kävi selväksi, ketä varten 50-luvun tyyliin pukeutunut naisporukka oli saapunut. Synkronoidut tanssikuviot lavan ääressä olivat oma, pieni ohjelmanumeronsa.
|
|
Nico Duportal & His Rhythm Dudes, Lisää kuvia galleriassa
|
Nico Duportal hääri kokoonpanon itseoikeutettuna nokkamiehenä – laulusolistina ja soolokitaristina. Karismaa ja taitoa löytyy. Iskevät biisit tyyliin "Polish Woman" ja "She Knows Why" tekivät vaikutuksen. Välillä tehtiin rytminvaihdoksia hitaammilla paloilla, mutta 'värittämistä' setti olisi kaivannut lisää. Duportalin orkka operoi retrohengessä ja on tavallaan myös sen vanki; vaikkapa rockin tai countryn heittäminen joukkoon tuntuu mahdottomalta. Retroilu ulottuu vaatetukseen asti – paitsi tällä kertaa itse Duportalilla, jonka esiintymisvaatteet eräs nimeltä mainitsematon hollantilaislentoyhtiö oli möhlinyt kadoksiin. Mutta ainakin farkkuasuinen nokkamies erottui lavalla…
Ranskalainen rytmimusiikki kärsii tietystä uskottavuusongelmasta. Nico Duportal & His Rhythm Dudesin kaltaiset yhtyeet ovat kuitenkin valmiit räjäyttämään moiset luulot taivaan tuuliin.
Brittiduo Babajack joutui avausbändin kirouksen kohteeksi. Gloriassa heidän osuuttaan oli todistamassa korkeintaan puoli salillista yleisöä. Becky Tate ja Trevor Steger eivät antaneet sen häiritä. Kaksikko uppoutui omiin loitsuihinsa ja yritti saada myös alkuillan yleisön hypnoosin valtaan. Ei onnistunut. Häiriön syyt olivat lähinnä yleisön vastaanottimissa, eivät Babajackin esiintymisessä. Tate ja Steger antoivat stagella kaikkensa, ja oman materiaalin ohella muun muassa Lead Belly- ja Son House –tulkinnat maistuivat väkeviltä.
Babajack teutaroi kunnon pelimannimeiningillä. Stagella oli niin cajonia, afrikkalaisrumpua kuin vahvistettuja rytmibokseja. Ja Stegerin rakentamia viinilaatikkokitaroita: yhdestä uusiokäytetystä laatikosta oli riittänyt juotavaa tuliaisiksikin. "Toimme isännillemme (Finnish Blues Society) portviiniä lahjaksi, ja nyt juommekin sen heidän puolestaan", Becky veisteli lavajuoma kourassaan.
Musiikillisesti Stompin' 2015 –pääkonsertti menestyi oivallisesti. Esiintyjäkaartissa oli kirjoa, ja monen juurimusiikin haaran kannattajat saivat omansa. Äänentoisto pelasi. Isoissakin kokoonpanoissa kaikkien soittajien panos pääsi riittävästi esille. Toisaalta yleisömenestys jäi vähäiseksi. Glorian permannon laidoille oli pystytetty penkkirivejä, ja istumapaikan saattoi löytää illan vilkkaimmillakin hetkillä. Jos esiintyjiä halusi tiirailla lähietäisyydeltä, lavan reunalle pääsi helposti milloin tahansa. Parveke pysyi miehittämättömänä. Tavallaan mukavia ja poikkeuksellisia asioita paikalla olleille, mutta melko karuja faktoja tapahtuman näkökulmasta. Musiikin laatu tosin takasi sen, että suurimman menetyksen kokivat ne, jotka jäivät kotiin. Pääkaupunki ansaitsee ja tarvitsee juurimusiikkifestivaalinsa. Finnish Blues Society yhteistyökumppaneineen osoittaa, että heiltä löytyvät rahkeet sellaisen järjestämiseen.
PASI TUOMINEN
Kuvagalleria
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2015 .
|
|