TUNTURIBLUES 2015, SAARISELKÄ - RAPORTTI
|
|
21.1.2015 Kuvagalleria
|
|
Tunturiblues sulatti kuurat Saariselän-tapahtumassa liikuttiin sujuvasti bluesin alkulähteiltä aina Karibialle. Vapaamuotoisuuteen ja jamimaisuuteen satsaavalla festarilla soittivat Jo' Buddy Meets Kinky Funkstone, Eldis ja White Knuckles Trio.
Saariselän perinteikäs Tunturiblues vietettiin tammikuun 16. ja 17. päivinä Santa's Hotel Tunturin tiloissa ja Kaunispään Huippu -kahvilassa. Tapahtuma keräsi jälleen mukavasti yleisöä kokemaan Lapin taikaa komeiden, tykkylumisten maisemien keskelle. Tunnelma oli perinteikkään lämmin ja musiikki erittäin korkeatasoista.
Tunturibluesin erikoisuutena on aina ollut se, että paikalle buukatut bändit esiintyvät kumpaisenakin päivänä. Tänä vuonna oman vivahteensa toi se, että kaksi kolmesta bändistä oli paikalla myös viime vuoden tapahtumassa: tapahtuman taiteellisen johtajan Eero Raittisen luotsaama Eldis sekä White Knuckles Trio olivat paikalla toistamiseen. Kolmantena bändinä oli Jussi Raulamon mainio reggaeryhmä Jo' Buddy Meets Kinky Funkstone.
Akustinen tervetulotoivotus avasi molemmat illat. Eero Raittisen johdolla soittajat kerääntyivät ruokailijoiden lähettyville salin keskelle ja heittivät pari rallia. Mukana olivat Jere Ijäs (piano), Jape Karjalainen (mandoliini), Petri Kautto (banjo), Timo Kaaja (kontrabasso), Kepa Kettunen ja Martti Vesala (helistimet) sekä Juho Viljanen (bongorummut). Saimme kuultavaksi muun muassa klassikon "Jambalaya".
Illan 'normaalit' musisoinnit käynnisti White Knuckles Trio, jossa soittavat Knucklebone Oscar (kitara, laulu), Yukka White (rummut, laulu) ja kosketinsoittaja Risto "Mr Hillside" Kumpulainen. Hurjana esiintyjänä tunnettu Oscar oli elementissään tälläkin kertaa. Pieni esiintymistila ei hänen menoaan juurikaan hillinnyt. Raivoisa kitaran käsittely ja naaman mutristelut värittivät esiintymistä. Yleisölle hän huuteli käskyjä ja kommentteja biisien välissä – milloin suurella peltisellä huutotorvella, milloin säröisen huuliharppumikin kautta.
Muuten bändin lauluhommista vastasi rumpali Yukka White. Varsin kovaksi laulajaksi osoittautunut Yukka (kuvassa alla) oli myös pätevä rumpujensa takana. Myös hänen sarkastiset välispiikkinsä hauskuuttivat moneen otteeseen. Bändin
|
musiikki oli menevää rytmibluesia, ja klassikoita kuultiin runsaasti. "The Hustle Is On" (T-Bone Walker) sopii hyvin lama-aikaan. Junan puhdistukseen päästiin "This Train (Is a Clean Train)" (Rosetta Thorpe) myötä. Vauhdikasta gospelia tarjoiltiin Peter, Paul & Mary -julistuksella "Oh, Rock My Soul". Tipattomaan tammikuuhun oivallisesti sopiva Blind Willie McTell -teos "God Don't Like It" toi esille Yukka Whiten saarnamiehen elkeet. Meno huimasi välillä siihen malliin, että Jimmy Reedin "You Got Me Dizzy" oli ihan paikallaan.
White Knuckles Trio julkaisee keväällä ensimmäisen albuminsa. Debyytiltä kuultiin biisit "You Gotta Lose" ja hidas blues "Wondering". Näitä tanssilavan tyhjentäviä hitaita kappaleita voisi kutsuavaikka vtt-biiseiksi (vessaan-tupakalle-tiskille). Oscarin kitarasoolo oli silti yksi viikonlopun kovimmista!
|
|
Ehdottomasti paras veto bändiltä oli hauska menobiisi "Ya Ya Ya, Looking For My Baby", joka nousi yleisönkin ehdottomaksi suosikiksi kumpaisenakin iltana. Turhaan Oscar huusi peltitorveensa ennen biisiä: "Ja nyt tanssimaan sieltä, toppahousut!" Lattia oli nimittäin jo valmiiksi yleisöä täynnä.
Ramppikuumetta ja reggaeta
Eero Raittisen Eldis-yhtye tarjoili taidokasta ja viihdyttävää musiikkia laidasta laitaan. Bändi soi välillä niin upeasti, että meinasi itse kukin liikuttua kuulemastaan. Kun ammattilaiset pääsevät samalle aaltopituudelle, jälki on nautittavaa kuunneltavaa. Hyvän meiningin huomasivat soittajatkin leveiden hymyjen perusteella.
|
|
|
|
Jo' Buddy Meets Kinky Funkstone
|
|
Eldis starttasi Jere Ijäksen (laulu, kitara, koskettimet) omalla Austinin-tuliaisella "Night Train". Jere oli käynyt opintomatkalla Austinissa ja säveltänyt siellä kappaleen omien kokemuksiensa pohjalta. Rauhallisesti alkanut biisi kasvoi edetessään, ja soundit olivat komeat. Peter Greenin ja J.J. Calen jalanjäljissä mentiin. Petri Kauton vahvasti kaiutettu slidekitara soi komeasti värittäen tunnelmaa. Samoin teki vieraileva kosketinsoittaja Risto Kumpulainen sähköpianollaan. Rumpali Kepa Kettusen ja basisti Jape Karjalaisen rytmit ja bassokuviot niputtivat biisin täydellisesti kuosiinsa. Todella hieno kappale. Omaa tuotantoa kuultiin myös Petri Kautolta. Vauhdikkaampi soulmeininki päästi valloilleen mainion torvisektion: Antti Hynnisen (saksofoni), Martti Vesalan (trumpetti) ja vetopasuunaa käskyttäneen Juho Viljasen.
Eero Raittisen hypättyä lavalle kuultiin monia hyviä klassikoita rock-musiikin historiasta. Eeron lempiorkesteri on ollut aina The Band, joten sitä oli setissä muutaman kappaleen verran. "The Shape I'm In" sai ison bändin komeasti liikkeelle. Lauluvoimaa löytyi taustoihin, ja Risto Kumpulaisen Hammond soi hienosti. "Forbidden Fruit" oli myös tehokkaan kuuloinen veto. Esiintymispelosta kertovan kappaleen "Stage Fright" alussa Eero kertoi tämän olevan totta hänenkin kohdallaan. Hän on kuulemma jännittänyt keikkoja jo reilut 55 vuotta, ja homma tuntuu vain pahenevan vuosien edetessä. Uskoo ken tahtoo.
Eric Bibbin "Don't Let Nobody Drag Your Spirit Down" oli hieman tasapaksu versio, menevä kuitenkin. "Poor Dog" (Little Richard) oli varsin komea, melkeinpä hengästyttävä soulnumero. Blood, Sweat & Tearsin klassikko "Spinning Wheel" oli yksi viikonlopun parhaista esityksistä. Lähes täydellinen versio sai tanssilattialle tungosta aikaiseksi. Torvisektio osoitti taitonsa varsin vakuuttavasti tässä biisissä. Hyvältä kuulosti myös kosketinsoittajakaksikko Kumpulainen uruillaan ja Ijäs sähköpianollaan. Toinen mainio tasonkohottaja oli Little Featin "All That You Dream". Komea soul-kappale "Here Come The Girls" (Allen Toussaint) toimi hienosti Jere Ijäksen laulamana.
Molempina iltoina varsinaiset keikat päätti Jo' Buddy Meets Kinky Funkstone. Nimi meinasi lipsahtaa Funky Kinkstoneksi muutaman kerran, kun bändiä lavalle kuuluteltiin. Jalan alle väkisinkin tuppautuvat Karibian rytmit toivat mukavan kontrastin Lapin talvisille maisemille.
Bändiä täytyy kiittää siitä, että se on omaksunut reggaen tärkeimmät elementit erittäin onnistuneesti, soundimaailmaa myöden. Juppo Paavolan virvelisoundi ja siihen lisätty kaiku vei suoraan 70-luvun alkuun. Suurin osa iskuista meni (oikeaoppisesti) niin sanotusti kanttiin. Samoin Jarmo Forsmanin sykkivä Hammond ja Timo Kaajan katkorytminen bassottelu olivat sitä aitoa reggaemeininkiä. Jarmon soitinarsenaaliin kuului myös vanha kunnon melodika!
Jo' Buddyn ja Tommi Laineen kitarat komppasivat välillä isku kerrallaan, välillä tasarytmillä. Tommin wah wah -käyttö ja slidekitarointi olivat herkkua korville. Jussi Raulamon rosoinen kitarasoundi pääsi hyvin esille sooloissa. Vibrakammen ajoittainen vääntely kuului tietenkin asiaan. Kazoo-pillilläkin hän parit soolot vetäisi.
Tanssilattian täyttöasteesta päätellen yleisökin tykkäsi autenttisesta reggae/ska -meiningistä. Kappaleista jäivät mieleen "Hey Baby", "Man In The Moon", "No Wheels" ja mainio "Run Sister Run".
Jo' Buddyn omasta tuotannosta reggaeksi kääntyi "Yo' Mine All Mine". Lisäksi kuultiin kappale, jonka Jo' Buddy on juuri levyttänyt duettona Marjo Leinosen kanssa. Hän valitteli, ettei Marjo päässyt kiireiltään Saariselälle mukaan. Velmuilevaan tapaansa mies laukoi: "Parempi hyvä duetto yksin kuin huono kaksiodraama neliössä." Otapa tuosta sitten selko...
Juhlavuotta odotellessa
Illat päättyivät herkullisiin jameihin yökerho Lutossa. Soittajat päästettiin irti suosikkikappaleidensa pariin. Kokoonpanot vaihtelivat tilanteen mukaan, ja yleisö sai nauttia mainiosta meiningistä aina aamutunneille asti. Knucklebone Oscar vetäisi kappaleen "Greatest Lover In The World" (Bo Diddley), pienen itsekehuesittelyn jälkeen. Instrumentaali vanhasta ikivihreästä "Boulevard Of Broken Dreams" oli hieno kokemus. Harry Warrenin vuonna 1933 säveltämän, Pariisiin sijoittuvan biisin melodian tunnistavat kaikki. Oscarin säröinen ja vibrakammella höystetty veto oli mahtipontisen kuuloinen. Torvisektio täydensi tunnelman.
Yukka White nousi yleisön suureksi suosikiksi heittäytymällä showmiehen rooliin. Aurinkolasit silmillään hän intoutui Blues Brothers -tyyliseen meininkiin esittämällä muun muassa biisin "Messin' With The Kid". Jos joskus Blues Brothers -elokuva tehtäisiin kotimaisin voimin, Elwood J. Bluesin rooliin olisi henkilö valmiina! Pelkällä laululla ja yleisön antamalla tahdilla alkanut "Soul of a Man" toi esille Yukan saarnaustaidot. Myös kitara tuntui pysyvän hänellä hyvin hyppysissä. Saimme todistaa hänen ja Oscarin kaksintaistelua bluessoolossa. Loppupelissä äijät makasivat selällään lavalla soiton jatkuessa.
Eero Raittinen esitti jameissa pari koko viikonlopun kovinta kappaletta. The Allman Brothers Band pisti vähän aikaa sitten pillit pussiin, joten oli aika muistella meininkiä komealla klassikolla "Whipping Post". Komeita soolonumeroita kuultiin useita. Rick Derringerin iätön "Rock 'n Roll Hoochie Koo" kulki hienosti. Torvisektion hauskasti soittama riffi ja Kepa Kettusen höyryveturikomppi saivat biisin melkoiseen laukkaan. Rokin pariin päästiin myös Chuck Berryn biisillä "You Never Can Tell".
Pete Kautto lauloi Dr Johnin kappaleen "Revolution" parin vuoden takaa. Hieno biisi. Muita jameissa kuultuja kappaleita olivat "Matchbox" (Carl Perkins), "That Mellow Saxophone" (Roy Montrell) ja "Dirty Work" (Sleely Dan). Lisäksi Jo' Buddyn esittämänä kuultiin bluessikermä, joka sisälsi ainakin biisit "Leave My Kitten Alone", "It Ain't Right" ja "Shake It".
Kaunispään Huippu on sanamukaisesti tunturin päällä sijaitseva kahvila-ravintola. Siellä järjestettiin lauantaina iltapäivällä jamipohjainen tapahtuma. Yleisöä oli jälleen tupa täynnä, ja musiikkia saimme kuultavaksi parin tunnin verran. Aluksi kuultiin pari countryballadia, joiden jälkeen päästiin asiaan. Little Featin "Willin'" ja Bob Dylanin ideoima elokuvabiisi "Wagon Wheel" soivat hienosti.
Kosketinsoittaja Risto Kumpulainen saapui lavalle lasketteluvarusteissa, joten hänet nimettiin saman tien "Skimba-Jimiksi"!
Eeron laulama "Rock 'n Roll Hoochie Koo" nosti lämpötilaa ravintolassa muutamalla asteella, mutta kuurat sentään pysyivät seinässä ja lumet rinteessä jytkeeestä huolimatta. Vetävä soulralli "Poor Dog" oli kuuranpoistossa astetta lähempänä.
Tunturiblues on järjestetty reilusti yli 20 kertaa. Eero Raittinen on ollut taiteellisena johtajana 19 kertaa. Pientä lupausta jo ensi vuoden bileille häneltä saatiin. Hän ansaitsee oman Tunturiblues-juhlavuotensa ehdottomasti. Sen verran on tasokkaista festivaaleista saatu nauttia monina vuosina. Tunturihotellin henkilökuntakin ansaitsee omat kiitoksensa sujuvasta tapahtumasta.
KAKE KIIRIKKI
Kuvagalleria
|
|
|
Etusivu | Uutiset | Artikkelit | Keikkakalenteri | Festarikalenteri | Artistit Kuunteluhuone | Finnish Blues Exchange | Foorumi | Info | In English .
|
Ota yhteyttä: admin (a) blues-finland.com © Blues-Finland.com 2006-2015 .
|
|